Toimittaja: Jaakko Koivurinta

Tuttua, turvallista ja toimivaa avaruusräiskintää – Arvostelussa Destiny 2

Bungien avaruusräiskintä Destiny palaa jatko-osansa myötä lupaillen entistä vaikuttavampaa tarinankerrontaa, mielekkäämpää loppupelitoimintaa ja sujuvampaa sosiaalista kanssakäymistä pelaajien kesken. Kaiken keskiössä on tietenkin aina vain paremmat varusteet, joita jaellaankin rekkalasteittain alusta alkaen. Uudelleenkäynnistys on myös paikka hankkia sarjalle uutta pelaajakuntaa, mutta uudistaako Destiny 2 tuttua konseptia kuitenkaan tarpeeksi?

Ennakossa Destiny 2 – Beeta

Bungien avaruussaaga Destiny kokee alkusyksystä uudelleenkäynnistyksen jatko-osan myötä. Heinäkuussa järjestetty beetatestaus avasi teoksen ensimmäistä kertaa pelaajien koettavaksi. Tarjolla olikin ensipuraisut niin pelin tarinasta, strike-tehtävistä kuin myös kilpailullisesta verkkomoninpelistäkin. Ennakkomaistiaisten perusteella jatko-osa ei tuo suuria muutoksia toimivaan konseptiin, vaan Destiny 2 vaikuttaa hyvinkin perinteiseltä, edeltäjänsä puutteita viilaavalta vuosipäivitykseltä.

Perhematka vieraaseen galaksiin – Arvostelussa Mass Effect: Andromeda

BioWaren valtavan suosittu tieteissaaga Mass Effect saa vihdoin jatkoa viisi vuotta ensimmäisen trilogian päättymisen jälkeen. Komentaja Shepardin tarina on päättynyt, joten on uusien sankareiden esiinmarssin aika. BioWare onkin siirtänyt tapahtumat Linnunradalta ihmiskunnalle tuntemattomaan Andromedan galaksiin. Maiseman vaihtaminen nollaa kätevästi umpikujaan ajautuneen tarinan ja tarjoaa samalla mahdollisuuden unohtaa paljon kritiikkiä saaneen trilogian lopetus. Ihmiskunnan uuden kodin löytäminen on loistava lähtökohta uudelle tarinalle, sillä onhan tuntemattomien maailmojen kartoittaminen tieteistarinoiden teemoista kiehtovimpia.

Demonien jahtausta muinaisessa Japanissa – arvostelussa Nioh

Pelimaailmassa on haastavan toimintaroolipelin mentävä aukko Dark Souls -sarjan lähestyessä viimeistä joutsenlauluaan. Tyhjiötä saapuu paikkaamaan japanilainen pelinkehittäjä Team Ninja uuden samurai-seikkailu Niohin voimalla. Seurauksena on jo näin alkuvuodesta kiistaton haastaja taisteluun vuoden parhaan pelin tittelistä. Vertailu From Softwaren sarjaan on toki perusteltua, mutta Niohin DNA:ssa näkyvät Soulsien lisäksi vahvasti niin sen esi-isän Ninja Gaidenin kuin Diablonkin jäänteet.

Keskiaikaista moninpelimättöä – Arvostelussa For Honor

Kuka voittaisi viikingin, samurain ja ritarin välisessä tappelussa? Ubisoft Montreal pyrkii tarjoamaan vastauksen tähän ihmiskunnan mieliä pitkään vaivanneeseen kysymykseen uudessa For Honor -taistelupelissään. Kunnian kentillä taistellaan lähinnä muita pelaajia vastaan verkkomoninpelissä, mutta mukaan on laitettu myös muutaman tunnin kampanjamoodi. Sota on raivonnut For Honorin mailla ja mannuilla jo vuosikymmeniä, mutta riittääkö teoksessa sisältöä pitämään pelaajien mielenkiintoa yllä pikku kahakointia pidempään?

Hauskempaa hakkerointia – arvostelussa Watch Dogs 2

Watch Dogs 2 on jatko-osa Ubisoftin parin vuoden takaiselle hakkeriseikkailulle, joka ei lopulta pystynyt täysin lunastamaan valtavan ennakkohypensä aiheuttamia epärealistisia odotuksia. Pohjimmiltaan pelin esittelemä futuristinen Chicago oli kuitenkin oikein kelvollinen hiekkalaatikko pelaajien tutkittavaksi. Ubisoft on lähtenyt rohkeasti kehittämään vankan alustan päälle jatko-osaa, joka hioo ensimmäisen osan ongelmakohdat paremmin toimivaksi kokonaisuudeksi.

Arvostelussa Farming Simulator 17

Farming Simulator 17 on sveitsiläisen Giants Software -studion uusin vuosipäivitys suosittuun maatalouspelien sarjaan. Verkkaiseen tahtiin uudistuksia tarjoileva pelisarja tekee jälleen yhdestä jokaisen pikkupojan unelmasta totta lisäämällä tuttuun konseptiin tavarajunat pitkän matkan kuljetukseen. Teos ei jätä mitään sattumanvaraan ainakaan kalustosta puhuttaessa, sillä traktoreita ja muita maatalouskoneita on valikoimassa ennätyksellisesti yli 250 kappaletta yli 75:ltä eri valmistajalta. Sarjalla on iso ja aktiivinen pelaajakunta, mutta miten uusin julkaisu toimii kasuaalimman jyväjemmarin makuun?

Maailmojen sodan toinen kierros – Arvostelussa XCOM 2

Sota ulkoavaruuden muukalaisia päättyi ihmiskunnan kannalta katastrofiin 20 vuotta sitten. Edes planeettaamme puolustava monikansallinen XCOM-järjestö ei pystynyt pysäyttämään invaasiota, joten avaruusoliot ottivat vahvan niskalenkin maailmastamme. Nyt suurin osa populaatiosta kulkee aivopestynä muukalaisten talutushihnassa, eikä ylivaltaa vastusteta kuin siellä täällä olevien pienten vastarintapesäkkeiden toimesta. Uusi toivo herää vastarintaliikkeen pelastaessa XCOM:n vanhan johtajan. Pystyykö järjestö kokoamaan rivinsä, yhdistämään hajanaiset vapauden puolustajat ja potkimaan inhottavat ulkoavaruuden oliot takaisin sinne mistä tulivatkin?