Avoimen maailman selviytymisteokset ovat vieneet viimeisten vuosien aikana enemmän vapaa-aikaa kuin tohtisin myöntää. Vuonna 2021 julkaistu Valheim oli viiden tähden hiekkalaatikko, johon malttamattomina odotellaan seuraavaa sisältöpakettia. Viikinkien tarinoinnin lisäksi myös suomalainen juhannussimulaattori piti otteessaan epäterveellisen määrän tunteja. Once Human vaikuttaa pintapuolisesti ottavan yhtä tiukan otteen mielenkiinnostani.
Tarjolla on tarinalla höystettyä avoimen maailman seikkailua sekä selviytymistä. Once Humanin juoni on studion kuvailun veroisesti todella outo, sillä teos sekoittelee tieteen rationaalisuutta ja suuren tuntemattoman mysteereitä. Jokin tai joku jossain avasi hopeisen oven, jonka mukana vapautunut tähtipöly saastuttaa maanpäällisen elämän muokaten kaiken ympäristöstä ihmisiin sekä eläimiin. Eli kyllä, kyseessä on maailmanlopun jälkeistä uutta elämänkulkua erittäin hämmentävien lähtökohtien saattelemana.
Pelaaja ohjastaa kolmannesta persoonasta Meta-ihmiseksi kutsuttua avatariaan, joka kasaillaan yllättävän monipuolisen hahmonluontityökalun kautta. Luomistyö on puhtaasti kosmeettinen, eli omalle hahmolle ei tarvitse luoda elämänkertaa tai ammattia määrittelemään pohjaosaamista selviytymiseen. Kaikki aloittavat samalta viivalta dynaamisen tutoriaaliosion halki, jossa opetetaan pelaamisen perusasioita. Ohjattu touhuaminen jatkuu yllättävän pitkälle varsinaisen aloitusalueenkin jälkeen helpottamaan ensiaskeleita avoimessa maailmassa.
Betassa saatavilla oleva pelialue on järkyttävän suuri, mutta kokonaisuudessaan se on silti todella pieni murto-osa valtavaa karttaa.
Once Humanin maailma muistuttaa enemmän omaa kotiplaneettaamme kuin niinkään fiktiivistä universumia. Kartta jakautuu erilaisten biomien voimin vaihdellen suurkaupungeista hiekkaisiin autiomaihin. Matkalla törmätään myös pohjoismaiden kaltaisiin metsiin ja trooppisiin viidakoihin, eli nähtävää todellakin on laidasta laitaan.
Once Humanin pohjalla rullaa kolmannen persoonan räiskintä, jota tuetaan myös lähitaistelutekniikoilla. Teoksen selviytymismekaniikat syntyvät erityisesti pitämällä huolta omista ravinto- ja nesteytystarpeista, oman tukikohdan rakentelua tietenkään unohtamatta. Tarvittavia materiaaleja kaivetaan ja katkotaan ympäristön tarjonnan mukaan. Ihan pelkkää pensasmustikkaa ei tarvitse huiviin vetää, sillä maailmanlopun meiningistä on parhaiten selvinnyt erilaiset eläimet.
Luonnonantimien lisäksi matkalla törmää myös vanhasta ajasta selvinneisiin kyliin, kaupunkeihin ja asumuksiin. Erilaisiin rakennusten sisätiloihin pääsee yllättävän laajasti nuuskimaan, eikä jokainen katolla varustettu kasa puuta tai tiiliä ole vain koristeena horisontissa. Toisinaan tutkiskelu palkitaan lottovoiton tavoin pelaajan löytäessä evään lisäksi erilaisia tavaroita aina mikroista isoäidin vanhaan elefanttipatsaaseen. Kaikelle irtosälälle paljastuu syvempiä käyttötarkoituksia jälkikäsittelyn avulla, ja näitä uusiomateriaaleja käytetään esimerkiksi varusteiden nikkarointiin.
Järkyttävän monipuolisen tukikohdan rakentelun lisäksi Once Human kätkee sisäänsä kattavan katalogin erilaista kasailtavaa aina rynnäkkökivääreistä adrenaliinipiikkeihin. Oman majapaikan rakentamiseen on naurettava määrä vapautta, joten oman luovuuden sekä mielenkiinnon avulla mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Tutkimisen vapauden lisäksi rakentelu on ehdottomasti yksi teoksen kohokohtia.
Hienosta pelattavuudesta ja uniikista ilmeestä huolimatta Once Human laittaa kulmakarvat hieman kurttuun. Moni teoksessa esiintyvä mekaniikka tuntuu eriskummallisen tutulta, ei pelkästään inspiraatiota saaneelta. Studio tuntuu muodostaneen suurpelinsä identiteetin leikkaamalla sekä liimaamalla jo olemassa olevien menestystarinoiden toimintoja animointia myöten omaksi tilkkutäkikseen. Ihan jokaista huomiointia ei ole syytä listata, mutta röyhkeimpiä esimerkkejä tuntuu loogiselta nostaa spottivalon alle. Aseissa käytetyt lippaanvaihto- ja latausanimaatiot on napattu miltei muuttamattomina vuoden 2019 Call of Duty: Modern Warfaresta. Tutoriaalialueella nähtävä tutkimuskeskus on panssariovia myöten suoraan Remedyn Controlista. Liikkuminen, räiskintä ja valikoissa käytettävät ikonit muistuttavat erehdyttävän paljon Ubisoftin The Divisionin vastaavia.
Hieman epäilyttävää meininkiä tehostaa myös Once Humanin betatestaamisen historia, joista nykyinen on järjestysnumeroltaan jo kolmas. Kaikki testivaiheet on käyty NetEasen tarjoaman oman käynnistysalustan kautta, eikä esimerkiksi Steamissä, johon pelin olisi tarkoitus tulla julkaistuksi. Lopullisen tuotteen hintapolitiikastakaan ei ole minkäänlaisia vihjeitä tai huhuja. Teoksen julkaisuajankohdaksi on tosin tällä hetkellä luvattu vuoden 2024 kolmas kvartaali, eli pitkään ei tarvitse enää odotella.
Hämäristä ratkaisuista huolimatta Once Human tuntuu ihan oikealta videopeliltä eikä varhaisversio muistuta esimerkiksi The Day Beforen kaltaista kohutekelettä. Vaikka inspiraation ja plagioinnin rajat tuntuvat hieman paukkuvan, tuntuu tuleva selviytymisseikkailu suoriutuvan tekniseltä kulmalta vallan virheettömästi.
Testattu: PC, tulossa myös mobiiliversio