Paluu unohdettuun valtakuntaan – ennakkotestissä Baldur’s Gate 3: Early Access

Baldur’s Gate -sarjan jatko-osaa on odotettu pieneltä ikuisuudelta tuntuva aika, joten pelin ennakkoversion saapuessa testiin on naavapartaisilla roolipeliveteraaneillakin ymmärrettävästi perhosia vatsassa.

Roolipeliklassikoiden aateliin kuuluvaan Baldur’s Gate -sarjaan ollaan vihdoinkin saamassa jatkoa. Pelin fanit varmasti itkivät onnen kyyneleitä, kun lähes parin vuosikymmenen odottelun jälkeen erinomaisesta Divinity-pelisarjastaan tunnettu Larian Studios ilmoitti vastaavansa Baldur’s Gate 3:n tuotannosta. Vaikea kuvitella belgialaista studiota parempaa tahoa klassikon henkiin herättäjäksi, sillä sen erinomaiset pelit ovat vaalineet jo pitkään Baldur’s Gaten perintöä elossa. Mutta mistä sitä seikkailua sitten lähtisi ammentamaan? Alkuperäinen saaga kun vietiin jo aikanaan täydelliseen loppuunsa Throne of Bhaal -lisärin myötä. Hiljattain tarjolle tullut Baldur’s Gate 3:n ennakkoversio tarjoaa hieman suuntaviivoja seikkailulle.

Illithidit, nuo inhat aivoentusiastit, kaappaavat näennäisesti satunnaisen joukon seikkailijoita matkaansa, istuttaen kunkin pään sisään uhrinsa mielen hallintaan ottavan madon. Uhrinsa telekineettisillä kyvyillään orjuuttavilla mielennylkijöillä on selkeästi pahat mielessä, mutta kuviot menevät uusiksi lonkeronaamojen ilma-aluksen syöksyttyä maahan kesken kaappausoperaation. Aluksesta pakeneva sekalainen seikkailijajoukko joutuu turvautumaan toistensa apuun hädän hetkellä. Riidat on syytä unohtaa hetkeksi, sillä madot olisi saatava pois aivoista ja paras tapa tilanteen ratkaisemiseen on toimia yhdessä. Entä mistä tässä kaikessa on oikeastaan kysymys? Kaikki tiet tuntuvat johtavan Baldur’s Gaten kaupunkiin.

Baldur’s Gate 3 on siis edeltäjiensä tapaan isometrisestä kamerakulmasta kuvattu rooliseikkailu, jonka tapahtumat sijoittuvat Dungeons & Dragonsia varten luotuun Forgotten Realms -fantasiamaailmaan. Teos hyödyntää D&D:n viidennen laitoksen sääntöjä. Lähtökohtaisesti Baldur’s Gate 3 on yksinpeli, mutta lopullisessa versiossa on mahdollista liittyä myös muiden pelaajien seikkailuihin ja tahkota tarinaa läpi yhdessä. Maailmassa liikutaan reaaliajassa, mutta taisteluun siirryttäessä toiminta vaihtuu Larianin Divinity: Original Sin -peleistä tutuksi tulleeksi vuoropohjaiseksi mätöksi. Alkuperäisen saagan veteraanilta lähes intuitiivisesti toimivaa, space–näppäimellä tauotettavaa reaaliaikaista taistelua ei siis ole tällä kertaa tarjolla. Nyt julkaistu ennakkoversio sisältää tarinan ensimmäisen osan, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että pelattavaa on noin 20 tunniksi. Kehitystiimin mukaan ennakkoversion aikana tehnyt tallennukset eivät todennäköisesti siirry pelin lopulliseen julkaisuversioon.

Tarina alkaa oman sankarin luonnilla, joka ainakin ennakkoversiossa hoituu vielä kohtalaisen rajoittunein ominaisuuksin: valittavissa ovat vain keskeisimmät hahmoluokat eikä esimerkiksi tyypin kasvojen tai vartalon muotoa pääse vielä muokkaamaan kovinkaan vapaasti. Myöhemmät päivitykset varmasti tuovat mukanaan lisää vaihtoehtoja sankarin kustomointiin, joten en olisi tästä kovinkaan huolissani. Hahmovalikoima näyttäisi kuitenkin kattavan Forgotten Realms -maailman keskeiset sankarirodut sekä ammatit ja muokkaukseen käytettävissä olevien työkalujen perusteella alter egostaan saa lopullisessa julkaisussa tehtyä hyvin uniikin ja oman näköisensä. Myös hahmon tausta muokataan tässä kohtaa mieleiseksi ja se vaikuttaakin valtavasti pelikokemukseen jo ihan muutaman tunnin testijakson perusteella. Oman hahmon jälkeen kuvaillaan vielä sankarimme mielitietyn ulkomuotoa, jonka jälkeen siirrytään itse seikkailuun.

Larianilla osataan tarinankerronta. Baldur’s Gate 3:n juoni iskeekin nopeasti koukkunsa kiinni pelaajaan: sankareiden motiivit tehdään hyvin selväksi ja pelaajan mieltä kutitellaan mukavasti tulevia tapahtumia ennakoivilla täkyillä. Alkutilanteessa on selvää vain se, ettei eripuraisessa porukassa vältytä konflikteilta. Jo tarinan alkumetreillä pelaajan eteen heitetään moraalisesti todella vaikeita kysymyksiä ja päätöksiä, joihin ei tarjolla ollut kuin huonoja ja vielä huonompia ratkaisuvaihtoehtoja. Välillä myös kohtalo puuttuu peliin huonon noppaonnen muodossa, mikä tuo lisää ennalta-arvaamattomuutta juonikuvioihin ja sekoittaa pakkaa entisestään. Pääjuonen tulevat suuntaviivat kerkesivät jo hieman hahmottumaan ajatuksissa, joten tarinan jatkoa jäi odottamaan innolla.

Divinity: Original Sin -pelit olivat jo hyvin lähellä tietokoneelle siirrettyä aitoa pöytäroolipelikokemusta, eikä Baldur’s Gate 3 ole jäämässä yhtään heikommaksi. Tehtäviin on useita erilaisia ratkaisuja, pelaajan keskustelukykyjä testataan koko ajan nopanheitoilla ja taisteluissa voi hyödyntää ympäristöä omaksi edukseen. Nämä siis vain muutaman tarinan alkumetreillä vastaan tulleen keskeisen roolipelielementin mainitakseni. Ryhmän jäsenet myös reagoivat koko ajan pelaajan tekemiin päätöksiin ja tuovat näkemänsä epäkohdat pelaajan toiminnassa keskusteluissa esille. Päivän tapahtumia sparraillaan erityisesti ryhmän leiriytyessä yöpuulle, jolloin on mahdollista myös syventää hahmojen välisiä suhteita. Koko pelikokemus tuntuu elävän hyvin voimakkaasti riippuen päähahmon ominaisuuksista sekä päätöksistä. Haluankin ehdottomasti kokeilla tarinan alkua myös täysin erilaisella hahmolla.

Baldur’s Gate 3 vaikuttaa edelleen hyvin keskeneräiseltä, joten Larianilla on vielä työnsarkaa pelin hiomisessa julkaisukuntoon. Varsinkin tarinaa eteenpäin vievät välianimaatiot ovat tönkköjä, kamerakulmat tuntuvat oudoilta ja hahmojen huulisynkka lakkaa usein toimimasta kokonaan. Myös koko pelin kaataneita bugeja tuli muutaman kerran vastaan pelisession aikana ja automaattinen tallennuskin jätti hieman toivomisen varaa aiheuttamalla muutaman hieman ikävän taaksepäin hyppäyksen tarinassa.

Baldur’s Gate 3:n ennakkoversio on vielä todella keskeneräinen ja buginen julkaisu nykymuodossaan. Paketissa on nyt jo kuitenkin kaikki todellisen klassikkoroolipelin ainekset, varsinkin kun tuntee Larian Studiosin aiempien pelien laadun. Jos ei pelaamisen polte ole sietämättömän kova, kannattaa tämä ennakkojulkaisu vielä tässä kohtaa sivuuttaa ja odottaa aikanaan julkaistavaa lopullista versiota. Legendaarinen fantasiasaaga on saamassa arvoisensa jälkeläisen.

Saatavilla: PC
Ikäraja: PEGI 18 (väkivalta, kielenkäyttö)

”Ei hätää kaverit, tyyppi ei ole toistaiseksi vaatinut mitään pikkusormea kummempaa.”