Ei mitään rakettitiedettä – ensitestissä odotettu Anthem

BioWaren ja EA:n uutukainen hyökkää tutunoloisin eväin Destinyn ja Warframen hallitsemille sosiaalisten räiskintöjen markkinoille. Pelin demo tarjosi ensipuraisut rakettisotureiden seikkailuista.

11.02.2019

Kanadalaisen pelinkehittäjä BioWaren uusimpaan luomukseen, yli kuusi vuotta kehityksessä olleeseen Anthemiin saatiin vihdoinkin ensimmäisen kerran kunnolla tuntumaa pelin ennakkotilaajille tarjotun demon myötä. Anthem on nykymuodin mukainen parempien varusteiden keräämisen ympärille rakennettu sosiaalinen tiimiräiskintä – ja sellaisena siis erittäin iso loikka tuntemattomaan roolipeleistään tunnetulle pelistudiolle. Ovatko Electronic Arts ja BioWare pari vuotta myöhässä teoksensa kanssa, vai onko Anthemilla jotain uutta tarjottavaa Destinyn, Warframen sekä The Divisionin saturoimille markkinoille?

Ensinnäkin täytyy mainita, että pelintekijöiden mukaan nyt testiin saatu demo pyöri pelin kuutisen viikkoa vanhalla versiolla, eli siitä puuttui paljon viime hetken tärkeää hienosäätöä. Tämä kyllä paistoi läpi ainakin testissä olleessa PlayStation 4 -versiossa, jossa oli koko ensimmäisen viikonlopun ajan ongelmia servereille pääsyn, peliseuran hakemisen, tökkivän ruudunpäivityksen sekä lukemattomien muiden bugien muodossa. Varsin outo ratkaisu EA:lta julkaista hitiksi kaavaillun teoksen ennakkoversio pelikokemusta häiritsevän rikkinäisenä, vaikkakin osa yhteysongelmista saatiin jälkimmäiseen viikonloppuun mennessä taklattua. Tietysti tällaiset ongelmat kuuluvat osittain näihin testiversioihin. Mutta entä miltä potentiaalinen peli sitten näyttää siellä ongelmien taustalla?

Anthem on tieteismaailmaan sijoittuvat kolmannen persoonan kuvakulmasta esitetty sosiaalinen räiskintä, joka on pelattavissa joko yksin tai maksimissaan neljän hengen porukassa. Juonen läpäisemisen lisäksi pelin maailmaa voi tutkia myös vapaammin siihen tarkoitetussa pelimuodossa. Maailmassa seikkaillaan Javelin-nimellä kutsuttavissa exo-puvuissa, joiden varustuksen kehittäminen on olennainen osa pelikokemusta. Javelin-pukuja on valittavissa neljä erilaista, joista jokainen on varustettu erilaisin, toisiaan tukevin ominaisuuksin. Hahmot kattavat aika hyvin tällaisten pelien klassiset arkkityypit, vihollisten huomion keräävästä Colossuksesta lasikanuunaa muistuttavaan Stormiin sekä sähköiskun saaneen ninjan lailla vihollisten seassa mellastavaan Interceptoriin. BioWaren aiemmasta tuotannosta poiketen kaikki kustomointi ja varusteiden kehittäminen liittyy varsin persoonattoman tuntuisen päähahmon eli freelancerin sijaan nimenomaan Javelin-pukuihin. Pukuihin onkin tarjolla valtavat määrät erilaisia värejä, materiaaleja sekä pintakuvioita, joten soturinsa ulkoasusta saa varmasti mieleisensä. Osa näistä ominaisuuksista on avattavissa vinguttamalla luottokorttia, mutta potentiaaliset mikromaksut oli varmasti ihan fiksusti piilotettu demosta.

”Tämän piti olla muutakin, kuin vain pelkkä ötökkäjahti” tuumasi kolossi.

Anthemin kaikki kaikessa on sen maailma ja siellä liikkuminen. Javelinit on varustettu lentämisen sekä paikallaan leijumisen mahdollistavilla moottoreilla, joten oman elämänsä tonystarkit pääsevät toteuttamaan itseään pelin parissa sydämensä kyllyydestä. Herkästi ylikuumenevan lentomoottorin käytön hallitseminen vaatii totuttelua, ja selviäminen vaikeammista taisteluista on pitkälti kiinni siitä, miten systeemin saa iskostettua selkärankaansa. Rakettirepun käyttö on muutenkin pelin kekseliäintä osa-aluetta, sillä ympäristöä voi hyödyntää monella tavalla ylikuumenemisen välttämiseksi. Toinen tärkeä osa on mahdollisimman koordinoitu toiminta tuliryhmän jäsenten kesken, sillä ero Javelin-mallien ominaisuudet on suunniteltu tukemaan toisiaan. Paino on kaikilta osin yhteistyöpelaamisessa, enkä pysty ainakaan demon perusteella välttämättä suosittelemaan Anthemia yksin pelaavalle. Sen verran työlästä puurtamista nuo tehtävät olivat, johtuen erityisesti pataljoonittain paikalle ilmaantuvista vihulaisista.

Tehtäviä suorittaessa tapahtumia seurataan hahmon takaa, mutta Freelance-porukan keskuspaikkana toimivaan Fort Tarsisiin siirryttäessä kuvakulma vaihtuu vähän tylsästi ensimmäiseen persoonaan. Ratkaisu korostaa vielä entisestään päähahmon persoonattomuutta. Tukikohdassa voi käydä kauppaa tavaramyyjien kanssa, jutella tehtäviä antavien sivuhahmojen kanssa sekä tuunata Javelin-pukujensa ulkoasua ja varustusta. Tukikohdan asukkaiden kanssa turinoidessa pääsee välillä valitsemaan toisen kahdesta vastausvaihtoehdosta, mutta mitään Mass Effect -sarjan kaltaista keskusteluympyrää saatikka kanssakäymistä sivuhahmojen kanssa on turha odottaa. On myös syytä mainita, että Fort Tarsis on jokaisen pelaajan oma yksityinen alue eikä esimerkiksi Destinyn tornin kaltainen sosiaalinen keskus. Tekijät ovat lupailleet Anthemin sisältävän myös kohtaamispaikan pelaajille, mutta sitä ei vielä demossa päästy näkemään.

Pelin tarinasta ei vielä demon perusteella ota kovin paljoa tolkkua. Nimeämättömälle planeetalle sijoittuvan tarinan keskeisenä elementtinä on Power of the Anthem, eli jonkinlainen muinaisen muukalaisrodun perinnökseen jättämä ylivertainen energian ja teknologian lähde. Tuon voimanlähteen hallinnasta näyttäisi taistelevan pari organisaatiota: pelaajan edustama Freelancer-porukka sekä pahispuolella jonkinlaisilta avaruusfasisteilta vaikuttava Dominion. Lisäksi pakkaa ovat sekoittamassa ulkomuotoaan muuntavat ja hyönteisiä muistuttavat Scar-muukalaiset. Kaikki tämä vaikuttaa kerrottuna hyvin geneeriseltä tieteisviihteen tusinatavaralta, mutta toivottavasti BioWare saa aiheesta irti mielenkiintoisia tarinoita. Ainakin studio on luvannut ennakkohehkutuksissa Anthemin tarjoavan loputtoman loot-grindauksen rinnalle myös syvällisen tarinan. Kyseessä on kova lupaus, sillä kovin moni kilpailijoista ei ole vastaavaan urotekoon aiemmin pystynyt.

Demo jätti ison osan Anthemin ominaisuuksista vielä hämärän peittoon, mutta kaiken kaikkiaan BioWaren teos vaikuttaa toimiessaan erittäin makoisalta räiskintäkokemukselta. Parhaimman kokemuksen tästä saa pelaamalla kavereiden kanssa tiimissä, enkä itse ainakaan lähtisi näiden näyttöjen perusteella sonnustautumaan yksikseni Javelin-pukuun. Demo on hyvin rikkinäinen, joten hankintaa epäröivien kannattaa odottaa julkaisupäivityksen vaikutuksia pelin toimivuuteen. Oletettavasti kokeneet tekijät kuitenkin saavat teoksen ilmestymiseen mennessä kuntoon.

Tulossa: PC, PlayStation 4 (testattu), Xbox One
Ikäraja: PEGI 16 (väkivalta)

Lisää luettavaa