Bungie-pelistudion avaruussaaga lähtee kolmannelle vuodelleen täysin uusista lähtökohdista uuden Shadowkeep-laajennuksen myötä. Kehittäjätiimi nimittäin hankki teoksensa oikeudet kokonaan itselleen irtauduttuaan pitkäaikaisesta yhteistyösopimuksesta julkaisija Activisionin kanssa viime tammikuussa. Toinen mielenkiintoinen uutinen pelin tiimoilta kuultiin alkukesästä, kun Bungie ilmoitti muuttavansa koko Destiny 2:n ensimmäisen vuoden sisällön ilmaiseksi Shadowkeepin julkaisun yhteydessä saapuvan New Light -päivityksen myötä. Itsenäistymisen myötä Bungie pääsee ainakin vihdoin tekemään Destiny 2:sta mieleisensä, mutta mitä kaikkea muuta pelaajia mahtaakaan odottaa varjojen linnoituksen syövereissä?
Lisäri aloitetaan perinteiseen tapaan sen pakollisen pahan eli tarinaosuuden läpäisemisellä. Pelattavaa riittää muutamaksi illaksi näin alkuunsa. Shadowkeepin tarina heittää pelaajat ainakin sarjan ensimmäisen osan heliumin kerääjille liiankin tuttuihin maisemiin Kuun kamaralle. Koko galaksin pahin tunnelman droppaaja, kuolleita ystäviään sureva Eris Morn on Kuun tunneliverkostoja tutkiessaan tehnyt veret seisauttavan löydön. Kultasuonen löytäjä kaipaa nyt Maan viimeisiä vartijoita avukseen. Tästä seuraa kosolti seikkailua Kuun pimeissä luolastoissa, taisteluita Hive-ilkiöitä vastaan, hanttihommien tekemistä, kierrätetyn nostalgisia pomotaistoja sekä jopa muutamia vastauksia Bungien pitkään kiusoittelemiin kysymyksiin. Klassisen elämysjunan tavoin toimiva kampanja on toimiva paketti, mutta ei sentään yllä saagan parhaiden juonivetoisien osuuksien tasolle. Tarina on kuitenkin läpäistävä kertaalleen päästäkseen käsiksi pelin varsinaiseen sisältöön: parempien varusteiden toivossa tehtävien viikoittain ja päivittäin vaihtuviin aktiviteetteihin.
Jo vuosi sitten julkaistu Forsaken-lisäri toi peliin valtavan määrän viikoittain vaihtuvaa pelattavaa, ja Shadowkeep laajentaa valikoimaa entisestään: Kuussa suoritettavat Nightmare Hunt -aktiviteetit ovat eräänlaisia kevytversioita haastavista Nightfall-tehtävistä, minkä lisäksi uutta raidia alustava Vex Offensive -sarja puolestaan tuo kaivattua lisätehtävää kuuden pelaajan tiimeille. Pelaajamäärän rajoittaminen eri aktiviteettien välillä on ainakin itselle ollut yksi Bungien teoksen suuria mysteerejä, joten uskon täyden kuuden hengen raid-tiimin vaivalla kasaan saaneiden klaanien ainakin ottavan ilolla vastaan Vexien hyökkäyksen. Muuten pelaajan syliin heitetään jälleen iso tukku suoritepainotteisia tehtäväsarjoja, joissa uusien legendaaristen tai eksoottisten varusteiden avaamiseen vaaditan esimerkiksi tietyn vihollistyypin kaatoja tai hyviä suorituksia kilpailullisissa pelimuodoissa. Fiksuna vetona kaikkea sisältöä ei tarjota etupainotteisesti lisärin hankkineille, vaan herkkua annostellaan tasaisin väliajoin kauden edetessä.
Päivityksen tärkeimmät uudistukset liittyvät kuitenkin panssarijärjestelmän täydelliseen remontoimiseen sekä hahmonkehityksen järkevöittämiseen. Jokaisella varusteella on edelleen se hahmon kokonaisvoimakkuuteen vaikuttava arvo, mutta tämän lisäksi jokaisella taisteluiden lomassa putoavalla panssarin osalla on omat satunnaisominaisuutensa. Panssarin energiatasoa voi myös päivittää, mikä taas mahdollistaa aina vain parempien lisäosien kiinnittämisen suojavarusteisiin. Eikä Bungie ole unohtanut muotipuoltakaan, mikä on tällaisessa pelissä erittäin tärkeää. Jokaiseen legendaarisen tason panssarinosaan voi kiinnittää minkä vaan hallussaan olevan päällisen tai värityksen, joten enää ei tarvitse tinkiä muodista panssarin ominaisuuksien kustannuksella. Pelaajalla on päivityksen myötä vapaus tehdä juuri haluamansa hahmo niin ominaisuuksien kuin ulkonäönkin puolesta. Oman hahmon huolellinen tuunaaminen jäi vielä testisession puitteissa vähän puolitiehen, mutta tähän osioon on hyvä palata hahmon ollessa valmis vaikeimpiin loppupelin haasteisiin.
Myös Destiny 2:n kokemusjärjestelmä laitettiin remonttiin päivityksen yhteydessä, joten jatkossa hahmon tasonnousut ovat kausikohtaisia. Sen sijaan, että hahmolla olisi joku kerran saavutettava tasokatto, on jokaisella kaudella oma sataportainen tasojärjestelmänsä, jossa pelaaja etenee keräten kokemusta eri aktiviteeteista. Jokaisesta tasonnoususta palkitaan tavarapalkinnoilla, minkä lisäksi kokemuksen kertyessä hahmon kokonaisvoimakkuus nousee sekä hänen käyttöönsä aukeaa uusia varusteissa ominaisuuksia parantavia moodeja. Systeemi vaikuttaa oikeasti todella palkitsevalta antaen pelaajalle aidon motivaation palata teoksen pariin, vaikka hahmo olisikin jo entuudestaan korkealla tasolla. Esimerkiksi nyt käynnissä oleva Season of the Undying kestää kokonaisuudessaan kymmenisen viikkoa, jonka jälkeen kausikohtaiset tasonnousut nollataan ja homma alkaa alusta uusin palkinnoin.
Jopa loistavassa Forsaken-lisärissä oli tekemisen paljouden keskellä joskus vaikea hahmottaa sitä, mitkä aktiviteetit oikeasti kehittävät hahmoa eteenpäin. Tähänkin Shadowkeep tuo selkeyttä ainakin siinä mielessä, että tehtävään lähtiessään tietää aika lailla tarkalleen palkintonsa vahvuuden. Toki kamaa putoaa koko ajan satunnaisesti, mutta kun teen vaikka Zavalan viikkotehtävän loppuun, tiedän saavani siitä ainakin yhden nykyisiä varusteitani pykälää paremmalla voimakkuudella varustetun esineen. Pienenä pettymyksenä pelin vanhojen kauppiaiden asevalikoima ei ole päivittynyt juurikaan, mutta toisaalta kaikki muu varusteiden tuunauksen vapaus kompensoi tätä ainakin näin ensimmäisten viikkojen aikana.
Varusteiden voimakkuuden puolesta pehmeä tasokatto tulee vastaan aiemmista osista tuttuun tyyliin reilusti ennen raidille tai kovimpiin Nightfall-tehtäviin vaadittavia lukemia. Parin viikon testisession ja päivätöiden jälkeen pelailun seurauksena olin parhaalla hahmolla jo hyvin lähellä niin sanottua raid-kuntoa, joten ihan helpolla ne aktiviteetit eivät satunnaisesti pelaavalle edelleenkään aukea. Tilannetta auttaa toki se, että Destiny 2:n aiemmat raidit ovat edelleen valikoimassa ja heti saavutettavissa.
Bungie muutti myös päivityksen yhteydessä koko Destiny 2:n ensimmäisen vuoden sisällön kaikkien saataville ilmaispelattavaksi. Kokemus käsittää peruskampanjan ja parin ensimmäisen lisäsisällön lisäksi myös esimerkiksi strike-pelilistat sekä Crucible- ja Gambit-moninpelit. Destinya on siis ilmaispelattavana nyt todella tuhti paketti. Tärkeimpänä uudistuksen tasokaton korotuksia ei enää piiloteta maksumuurin taakse, vaan hahmonsa voimakkuuden voi virittää tappiinsa myös omistamatta uusimpia lisäsisältöjä. Näin pelattuna kokemus on kuulemma ainakin narratiivisesti hyvin sekava, mutta Bungie selkeästi vielä hakee tasapainoa ilmaispelattavan ja maksullisen sisällön välille. Peruspaketin maksuttomuus takaa ainakin Destiny 2:n pelaajakunnan huiman kasvun, joten Bungien ratkaisu on ehdottomasti oikea.
Kilpailullinen moninpeli ei Shadowkeepin myötä muutu kovasti, joskin pelilistoja on laitettu hieman uusiksi Cruciblen kohdalla. Muutama uusi kartta sentään on tarjolla sekä Crucibleen että Gambitiin, mikä nyt on tietysti ihan minimisuoritus tällaisessa lisäosassa. Molemmat pelimuodot ovat edelleen kuitenkin erinomaista viihdettä. Taistelu sinänsä ei ole uusia lopetusliikkeitä lukuun ottamatta hirveästi muuttunut. Vihulaiset tuntuvat sentään olevan päivityksen jäljiltä aiempaa kuolettavampia. Kaikki kuitenkin toimii erinomaisesti, ja Destiny 2 on edelleen markkinoiden parhaita räiskintöjä sekä muita pelaajia että tekoälyvastustajia vastaan taistellessa.
Shadowkeep ei ole paras Destiny-sarjan laajennus missään nimessä, mutta se lisää riittävästi mielekästä lisätehtävää aktiivipelaajien viikkokalenteriin oikeuttaakseen reilun kolmenkympin hintansa. Laajennuksen ja New Light -päivityksen tuomien rakennemuutoksien jälkeen peli on paremmassa kunnossa kuin koskaan, joten viimeistään nyt on ehdottomasti oikea aika liittyä Maan puolustajien joukkoon.
– Jaakko Koivurinta
Saatavilla: PC, PlayStation 4 (testattu), PlayStation 4 Pro (sivuäänitestattu), Xbox One, Xbox One X
Ikäraja: PEGI 16 (väkivalta, verkko-ostot)
SIVUÄÄNI: VAPAAMATKUSTAJAN NÄKÖKULMA
Shadowkeepin julkaisun yhteydessä Destiny siirtyi uusien haasteiden pariin myös ansaintamallin näkökannalta. Peruspeli ja iso määrä ensimmäisten vuosien sisällöstä lohkottiin ilmaiseen jakelupakettiin, mikä helpottaa uusien Guardianien värväämistä näyteannosten avulla. Pelin parista aikoinaan jo julkaisuviikkojen tienoolla pettymyksen vuoksi kaikonneena suuntasinkin takaisin avaruuden rajamaille hieman pelonsekaisin tuntein. Tuhansia tunteja muun muassa kilpailevaan Warframeen upottaneelle paluu glimmerin grindailun ja pettymystä yleisesti jakelevien engramien maailmaan ei varsinaisesti kuulostanut lupaavalta. Onneksi paketti kuitenkin paljastuu pienen hämmennyksen jälkeen suorastaan koboltinkovaksi kattaukseksi scifiräiskintää ja yhteispelaamista.
Alun perin maksullisina julkaistujen pääpelin ja lisäpakettien muuntaminen ilmaisiksi ei ole onnistunut kuitenkaan aivan ongelmitta. Ummikko pelaaja heitetään ensin sarjan ensimmäisestä pelistä tuttuun aloitustehtävään, jonka jälkeen käytännössä koko jatko-osan planetaarinen kartta avautuu vapaasti kahlattavaksi. Varsinkin konsoleilla huonosti toimiva valikkojärjestelmä ja epälooginen progressiojärjestelmä onnistuivat melkein tahraamaan kokonaisuuden, mutta pienellä paneutumisella sisään pääsee lopulta yllättävän vaivattomasti.
Ilmaispelaajalle on tarjolla alkuperäisen paketin täysimittainen kampanja, joka jo itsessään on vielä tänäkin päivänä fps-genren kärkikamaa näyttävyytensä osalta. Päätarinan ohella pääsee pelaamaan kahta lisäsisältönä julkaistua sivukampanjaa sekä lähes kaikkia pelin tarjoamia pelimuotoja. Lukuisista vapaan seikkailun ja sekoilun mahdollistavista planeetoista ja pelimuodoista johtuen kokonaisuudesta ei pelattava lopu ihan heti kesken. Kukkaroa hieman raottamalla pelattavaksi saa vielä edellisen isomman Forsaken-kokonaisuuden mukaan pakettiin kaikkine sivukilkkeineen.
Kaiken kaikkiaan nyt tarjolla oleva Destiny 2: New Light on juuri sellainen kokonaisuus, jonka pelin olisi toivonut olevan jo julkaisussa vuonna 2017. Mutta kuten puhkikulunut sanonta asian tehokkaasti muotoilee: hyvää kannattaa odottaa. Tervetuloa takaisin, Iso-D!
– Ville Thurman