Valon pimeä puoli – arvostelussa Destiny 2: Beyond Light

Jälleen talven kynnyksellä on aika uuden Destiny 2:n laajennuksen. Vaikka valkoisesta joulusta ei olekaan tässä kohtaa varmuutta, käydään taistelu valon ja pimeyden välillä poikkeuksellisen lumisissa olosuhteissa.

Avaruusräiskintä Destiny 2:n neljäs vuosi alkaa hyytävissä tunnelmissa saagan uusimman Beyond Light -laajennuksen myötä. Sen lisäksi, että lisäosan tapahtumat sijoittuvat suurelta osin ikijään peitossa olevan Jupiterin Europa-kuun kamaralle, ovat myös Bungien suunnitelmat piilottaa iso osa alkuperäisen teoksen sisällöstä saaneet osittain viileän vastaanoton pelaajakunnalta. Pelinkehittäjä on kuvannut uuden jatko-osien trilogian aloittavan Beyond Lightin olevan uusi alku Destiny 2:lle, mikä kuulostaakin oikein sopivalta näin uuden konsolisukupolven aamuhämärässä. Itse saagan sankareille se tarjoaa vihdoinkin tien valon pimeälle puolelle.

Beyond Lightin kampanja alkaa räväkästi komentaja Zavalan ilmoittaessa galaksia valtaavan pimeyden nielaisseen jo niin Ion, Merkuriuksen, Titanin kuin Marsinkin planeetat kierrätys… tai siis syövereihinsä. Vastaukset kriisin ratkaisemiseen on kätketty jäisen Europa-kuun pinnalle, joten sankareiden tie vie tutkimaan tuon jatkuvien lumimyrskyjen piiskaaman taivaankappaleen saloja. Lyhyen matkan aikana kohdataan vanhoja tuttuja entisen vankilamestari Variksin sekä alkuperäisestä pelistä tutun Exo-rotua edustavan muukalaisen muodossa. Ja tällä kertaa hänellä myös on aikaa selittää asioita jopa kyllästymiseen asti. Tarinan pahikseksi paljastuu nopeasti Fallen-ilkiö Eramis, joka on keksinyt tavan käyttää pimeän puolen kaiken jäädyttäviä voimiaan oman kansansa hyväksi. Kampanjan myötä myös pelaajille tarjoutuu mahdollisuus käyttää vastustajat pakastavia stasis-kykyjä muiden supervoimiensa ohella.

Juonivetoinen osuus ei ole tälläkään kertaa kovin pitkä, mutta sen läpäisyn jälkeen aukeaa toki uusien supervoimien lisäksi myös useampia seurattavia juonilinjoja, joita ratkotaan lopulta aina uutta raid-tehtävää myöten. Exo-Strangerin tarinat sentään laajentavat maailmaa mukavasti ja tuovat vastauksia moniin saagan alusta alkaen hämärän peitossa olleisiin asioihin. Edellisiin laajennuksiin verrattuna Beyond Lightin kampanja pysyy mukavasti toiminnan ytimessä kaikenlaisen tavaroiden keräilyn ja muiden hanttihommien ollessa minimissään. Myös pomomatseissa on mukavasti haastetta vihollisten stasis-voimien hankaloittaessa pelaajien elämää uudella tavalla ja muutamien uusien aggressiivisten vihollistyyppien höökiessä päälle armotta.

Destiny ei ole koskaan ollut mikään yksinpelaajan unelma, joten on ilo huomata Bungien satsanneen Beyond Lightin myötä kampanjan lisäksi erityisesti Europan pinnan alle piilotettuihin Lost Sectoreihin. Nämä rosvosektorit eli haastavampia vihollisia yksin pelaavallekin sopivassa paketissa tarjoilevat luolastot ovatkin nykyään potentiaalisia kohteita laadukkaasta sotasaaliista haaveileville sankareille. Muilta osin kampanjan jälkeinen loppupelitoiminta on hyvin sitä mitä se oli jo Shadowkeepin aikana, joskin uusien stasis-voimien avaaminen hahmoille tuo uutta mielenkiintoa viikoittaisten aktiviteettien läpikäymiseen. Europa on varmasti isoin peliympäristö Destinyn historiassa ja nopeasti yltyvien raivoisien lumimyrskyjen myötä sankarit taistelevatkin jatkuvasti kirjaimellisesti ympäristöä vastaan aidossa PvE-hengessä. Ratkaisu on erittäin hyvä, sillä Bungien siivousoperaation seurauksena linnunrataa on kohdannut ainakin tilaipäisesti akuutti aktiviteettikato.

Bungie kalasteli avaruussaagalleen uusia pelaajia muuttamalla osan sisällöstä maksuttomaksi vuosi sitten. Rehellisyyden nimissä neljän lisäosan turvottama teos oli uudelle pelaajalle jo varsin hankalasti lähestyttävä, mikä ei varmasti jäänyt Bungiella huomaamatta. Ratkaisuna tähän Destinyn pariin vasta tiensä löytäneille on nyt tarjolla uusi alkuperäisen pelin maisemia kierrättävä aloituskampanja, joka esittelee maailman ja käy läpi tarinan taustat selkeällä tavalla. Uusille tulokkaille esitellään myös olennaisimmat sivuhahmot sekä käydään läpi keskeiset mekaniikat varusteiden päivittämisestä voimien käyttämiseen. Tämä uusvanha aloituskamppis on itse asiassa melkeinpä parempi esittely Destinyn maailmaan kuin mitä alkuperäisen pelin veteraaneille tarjottiin koskaan. Tämän vuoksi konkaritkin kahlaavat uutuuden enemmän kuin mielellään läpi. Kerrankin erinomaista aiemman pelin materiaalin kierrätystä! Näin toteutettuna sitä mielellään kelpuuttaa myös vastaisuudessa lisää.

Toinen puoli tätä sisällön uudelleen järjestelyä on sitten valitettavasti se, että suuri osa Destiny 2:n sekä parin ensimmäisen lisäosan sisällöstä on lukittu toistaiseksi pois käytöstä. Samalla myös monet vanhemmista legendaarisista varusteista tehdään käytännössä käyttökelvottomiksi asettamalla niille päivityksen estävä tasokatto. Varsinkin tuo vuoden parasta ennen –päivämäärän lisääminen mutkille syö miestä, sillä pelissä on tällä hetkellä jo monia tehtäviäkin silmällä pitäen harmittavan suppea asevalikoima. Vanhemmat planeetat, kartat ja varusteet kerätään Destiny Content Vault -nimiseen varastoon, josta niitä oletettavasti voidaan kierrättää uudessa muodossa tulevien kausien aikana pelaajien koettavaksi. Bungien mukaan tarkoituksena on pitää Destiny 2 helpommin hallittavana kokonaisuutena ja myös sisällöltään raikkaampana. Nähtäväksi jää miten tässä onnistutaan. Ainakin seuraavalle kaudelle lupailtu uusittu alkuperäinen raidiklassikko Vault of Glass vaikuttaa tässä suhteessa ihan mielenkiintoiselta pelinavaukselta.

Kierrätysprojekti on vaatinut veronsa myös kilpailullisen moninpelin puolella, sillä Cruciblen karttarotaatiota on karsittu huomattavasti aiemmasta. Muutoin Cruciblen pelimuodot ovat ennallaan neljän perinteisen ja viikoittain vaihtuvan viiden vaihtoehdon myötä – unohtamatta tietenkään privaattimatseja. Jos jotain niin Control- ja Clash-pelilistojen testikierros teki nopeasti selväksi ainakin sen, että uudet stasis-supervoimia käyttävät hahmoluokat ovat jäätävän tehokkaita tämän hetken PvP-kisailuissa. Cruciblen voimasuhteiden tasapainottaminen vaikuttaisi olevan vielä siis työn alla.

Beyond Lightin moninpelin suurimmat muutokset on tehty muita pelaajia ja tekoälyvihollisia vastaan käytäviä mähinöitä maittavalla tavalla yhdistävän Gambitin puolella. Tervetulleena lisänä alkuperäiset paras kolmesta -ottelut ovat jääneet historiaan. Gambit-matsin voittajajoukkue ratkaistaan nykyään yhden erän perusteella. Myös loppupomoa vastaan käytävää taistelua on nopeutettu ja vastapuolen areenalle tunkeutumisen mahdollistavan portaalinaukeamisvälejä pidennetty, joten matsit pysyvät siedettävän mittaisina ja tehokkaina rykäyksinä.

Beyond Light on lähestulkoon kaikkea sitä, mitä Destiny 2:n lisäreiltä on totuttu odottamaan. Tämän vuoksi sitä on aika helppo suositella niin pelin pariin paluuta suunnitteleville kuin ensipuraisua harkitseville uusille tulokkaille. Destiny 2:een tutustumiseen ei ole neljään vuoteen ollut tätä parempaa hetkeä. Viikoittain nollautuva kierto aktiviteettien suhteen on hyvin pitkälti sitä samaa kuin vuosi sitten, joten suuria muutoksia ei kannata ainakaan heti odottaa. Uutta on toki luvassa tulevien kausien myötä sisältöholvista paljastettavien aktiviteettien sekä juuri julkaistun uuden konsolisukupolven päivityksen muodossa.

Saatavilla: PC, PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, PlayStation 5, Xbox One, Xbox One X (testattu), Xbox Series X|S
Ikäraja: PEGI 16 (väkivalta, verkko-ostot)

Suomen talvet ovat näköjään siirtyneet Egyptiin.