Tahmealta tuntuvaa showpainia – arvostelussa WWE 2K17

Tunnustetaan heti alkuun: en ymmärrä yhtään mitään wrestlingistä eli showpainista. Se käy kuitenkin nopeasti selväksi, että suomennettu termi kuvastaa lajia täydellisesti. WWE 2K17 on uusin tulokas 2K Sportsin julkaisemassa WWE-sarjassa, jota japanilainen pelifirma Yuke’s on kehittänyt vuodesta toiseen.

WWE 2K17 sisältää lähes sata aitoihin hahmoihin perustuvia painitähtiä ja -tähtösiä, mutta alkuvaiheessa kehään pääsee näistä vain muutama. Osa painijoista avautuu vain ladattavilla ja maksullisilla DLC-lisäosilla tai käyttämällä pelin sisäisen VC Shopin valuuttaa. Wrestlingistä viis veisaavalle tuttuja tapauksia ovat esimerkiksi The Rock, John Cena ja Vince McMahon.

Showpainin ystäville ja vakaville harrastajille peli tarjoaa runsaasti tutkittavaa erilaisten ottelu- ja uramoodien parissa. MyUniverse on alan tunteville suunnattu managerointimoodi. MyCareer-tilassa puolestaan luodaan oma painija, jonka uraa edistetään haparoivista ensiaskeleista aina tärkeisiin turnauksiin asti. Monipuoliset ja runsaat kustomointimahdollisuudet keskittyvät lähinnä pinnallisiin seikkoihin. Naamataulua ja muita ulkoisia ominaisuuksia – kuten käsivarsien suonia ja pakaroiden muotoa – voi viilata hyvinkin pikkutarkasti.

Kasuaalimättäjälle WWE 2K17 tarjoaa monta erilaista pelimoodia, joiden eroja on tosin joskus vaikea huomata. Kahden ottelijan matsien lisäksi kehässä voi rymytä jopa neljäkin pelaajaa, joka on samalla sohvalla pelaaville ilouutinen. Hauskana yksityiskohtana pelaajat voivat hypätä pois kehästä ja jatkaa mättämistään vaikkapa tuoleilla. Verkosta löytyi kanssapelaajia kiitettävän pienellä viiveellä, joka kertoo sarjan ystävien aktiivisuudesta.

Kehnot kontrollit ihmetyttävät wrestling-aloittelijaa. Tarkoituksena on arvatenkin ollut imitoida suurikokoisten karjujen ja karjuttarien hitaahkoa liikkumista, mutta iskut, potkut ja hypyt tuntuvat tulevan aina myöhässä napin painalluksen jälkeen. Jos pelaaja joutuu kanveesiin, pitäisi pystyyn päästä painamalla tiettyä nappia oikeassa kohdassa. Tämä oikea kohta vain vilahtaa niin sattumanvaraisesti, ettei oma reaktiokyvyn hidastuminenkaan selitä aivan kaikkea.

Graafiselta laadultaan 2K Gamesin sarjan uusin tuotos on kovin vaihtelevanlainen. Hahmot näyttävät paikoin kohtuullisen onnistuneilta, mutta yleisö muistuttaa edellisen konsolisukupolven kaksiulotteisia pahvikuvarumiluksia. Audiopuolella tunnelmaa nostavat lähinnä vain tsemppaava musiikki sekä selostajien hölmöt mutta asiaankuuluvat esittelyt. Parhaimmillaan 2K17 on paikallisessa moninpelissä ja vaikkapa illanistujaisissa hyvällä kaveriporukalla. Pienessä hiprakassa voi antaa anteeksi tahmeasti toimivat kontrollit, varsinkin kun hahmojen teatraalinen mätkiminen nostaa hymyn huulille.

Saatavilla: PlayStation 3, PlayStation 4 (testattu), Xbox 360, Xbox One. Tulossa: PC
Ikäraja: 16