Megasarjan vakuuttava vaan ei toivottu tulokas – Arvostelussa Call of Duty : Infinite Warfare

Toisen maailman sodan kauhuista ponnistanut Call of Duty -sarja on vuosien saatossa ottanut askeleita eteenpäin. Treyarch sekä Sledgehammer Games aloittivat pelisarjan viemistä kiusoitellen lähitulevaisuuteen, mutta lopulta Infinity Ward löi viimeisen naulan arkkuun. Täten vuosittain ilmestyvän megasarjan tuorein osa vie pelaajat kylmään avaruuteen karun sodan merkeissä.

Infinite Warfareksi ristitty räiskintä tarjoaa suurin piirtein kymmentuntisen ja suorastaan eeppisen kampanjan. Maan sietokyky on tullut rajoilleen, joten ihmiskunta on levittäytynyt aurinkokuntamme eri planeetoille asustelemaan. Tarinassa aikamme tekniikka on kehittynyt niin hurjasti, että lähes jokainen planeetta ja kuu on tehty ihmisille asuin- ja elinkelpoiseksi. Sotatila ja konflikti ovat kuitenkin edelleen läsnä, sillä Marsiin miehittynyt terroristiyhteiskunta uhkaa kaikkien muiden elämää.

Tämän vuoden paukuttelun sankariksi nousee Amerikan avaruusvoimien luutnantti Nick Reyes. Terroristiyhteiskunta SDF:n Maassa operoiva peiteagentti saa toimeksiannon, ja pahikset aloittavat täysihyökkäyksen kohti rakasta kotiplaneettaamme. Kaaottisen tapahtumasarjan johdosta päähenkilö johtaa pian Retribution-avaruustukialusta osana terrorismin vastaista vastahyökkäystä.

Call of Dutyt ovat aina olleet putkiräiskintöjä, mutta Infinite Warfare on onnistunut hieman irtaantumaan lineaarisesta paukuttelusta. Tavallisten tarinatehtävien lisäksi pakkaan on heitetty nippu vaihtoehtoisia sivutehtäviä. Ne jakautuvat kahteen erilaiseen tyyliin: puolet vaihtoehtoisista tehtävistä on suorastaan eeppisiä hävittäjätaisteluita asteroidien seassa, kun taas jälkimmäinen puolikas tarjoaa soluttautumistehtävien kaltaisia sotaoperaatioita. Vaikka nämä tehtävät ovatkin täysin vapaaehtoisia, on niiden pelaaminen suotavaa. Pelaajaa nimittäin palkitaan uusilla aseilla ja kyvyillä onnistuneista operaatioista.

Hävittäjätaistelut tuovat uuden ja erittäin tervetulleen tuulahduksen perinteisen putkiräiskinnän joukkoon. Lentäminen ja räiskyttely Jackal-aluksen kyydissä on miellyttävää, kaunista ja eeppistä. Hävittäjää pääsee muun arsenaalin tapaan muokkaamaan haluamakseen tuhovoiman, suojan ja ulkonäön puolesta. Taistelut ovat hektisiä mutta valitettavan lyhyitä: suurimman osan lentotehtävistä suorittaa vajaassa kymmenessä minuutissa. Avaruusräiskintäpätkien olisi suonut kestävän pidempäänkin mainion toteutuksensa ja vaihtelunsa puolesta.

Aikaisemmin mainittu Retribution-alus toimii kampanjassa niin sanottuna tehtävähubina. Pelaaja pääsee valitsemaan operaationsa, poimimaan taisteluun käytettävän arsenaalinsa sekä lukemaan lisätietoja tarinan henkilöistä, kohteista ja tapahtumista. Aluksella valitaan myös käytettävä arsenaali ennen jokaista tehtävää. Aseistusta valitessa voi lisäksi testata luikkuja virtuaaliympäristössä ennen komennukselle siirtymistä.

Infinite Warfare tarjoaa hyvin perinteisen paukuttelun tuttuun Call of Duty -tyyliin. Havaittavissa on muutoksen tuulia sivutehtävien ja avaruustaisteluiden makuisena, mutta pohjimmiltaan kokemus on samaa tuttua kaavaa. Teos sai ensimmäisestä virallisesta trailerista erittäin raakaa kritiikkiä, kun sarja vietiin toiveiden vastaisesti avaruuteen. Ensivaikutelmasta ja kritiikistä huolimatta Infinite Warfare tekee suuren vaikutuksen. Lopputulos tuntuu huomattavasti väitteitä paremmalta.

Perinteisen kampanjan lisäksi pelaajat pääsevät käsiksi suorastaan pelottavan tutun ja turvallisen moninpelin pariin. Karkea kommentti perustuu siihen, että jo ensimmäisestä matsista voi huomata samankaltaisuutta. Infinite Warfaren moninpeli perustuu vahvasti sarjan aikaisempaan Black Ops 3:sen muottiin niin pelattavuudeltaan kuin ulkoasultaankin.

Sarjan faneille tarjotaan perinteinen aseiden, perkkien ynnä muiden roinien avaamisruletti. Myös Black Ops 3:n liikkumismekaniikka on säilytetty entisellään, eli jos olet aikaisempaa Call of Dutyä pelannut, osaat Infinite Warfaressa talsimisen täysin. Pelimuodot ovat entisestään tuttuja.

Vaikka pelisarja on viety avaruuteen, on Infinity Wardilla pidetty räiskinnän arsenaali sopivan inhimillisessä paketissa. Toki aseiden ulkoasu huutaa futuriikkaa, mutta siitä huolimatta suurin osa tuliluikuista ampuu perinteistä lyijyä. Joukkoon on isketty myös muutama sädepyssykin, mutta niiden ominaisuudet ja käyttö ei juuri lyijyluikuista eroa. Osa pelin sotavälineistä tuo oikean elämän asefanaatikolle pientä hymyä suupieleen: Volk-nimisen rynnäkkökiväärin käyttöönotto lämmittää sydäntä. Asehan muistuttaa perinteistä AK-47-rynnäkkökivääriä, mutta kylkeen on vedetty muun muassa pari akkua kiinni sähköteipillä.

Black Ops 3:n Specialist-hahmot ovat palanneet Infinite Warfareen. Tällä kertaa Combat Rigeiksi kutsutut kuusi erilaista pukukaveria tarjoavat omanlaiset kyvyt ja pelattavuudet. Jokaisella hahmolla on omat hyökkäyspohjaiset taidot sekä vaihtoehtoiset pasifistitaidot erilaisten suorituskykyjen vahvistamiseen. Sotilailla on myös passiivisia kykyjä, kuten esimerkiksi täydet ammukset syntyessä tai mini-ilmatorjuntatykki vihollisten kranaatteja vastaan. Taitojen eroavaisuudesta huolimatta mikään hahmo ei nouse epätasaisesti ylitse muiden, mikä on erittäin suuri helpotus.

Moninpelin lisäksi myös alkuperäisesti Treyarchin luoma zombiemuoto on tuotu mukaan. Infinity Ward on saanut tarinan puolesta selkeästi vapaat kädet, sillä sitä ei ole sidottu aikaisempiin painoksiin. Kourallinen uusia sankareita on lätkäisty johonkin vuoden 1980 seutuville avaruusaiheeseen teemapuistoon. Pelattavuudeltaan Infinity Wardin zombiet eivät poikkea alkuperäisistä: pisteitä kerätään, ovia avataan ja aseita noukitaan. Kentän teema ja tunnelma ovat mielettömän mahtavia, eikä David Hasselhoffin cameo puiston DJ:nä varsinaisesti meininkiä haittaa. Zombiekampanjaan on myös julkaistu lisäsisältöä, jossa uuden invaasion tarina jatkuu happopitoisissa rave-bileissä muuan leirintäalueen tuntumassa jossain 1990-luvun paikkeilla. Tutustuminen lienee paikallaan teemansa puolesta erityisesti slasher-elokuvien faneille.

Kuten aikaisemmin mainittiin, Infinite Warfare ei todellakaan ole niin huono peli kun yleisesti luullaan. Julkaisutrailerilla on edelleen tuhansia ja taas tuhansia alaspäin osoittavia peukaloita YouTubessa, mutta niiden perusteella ei kannata ostopäätöksiä tehdä. Pelin Legacy-version mukana tuleva Modern Warfare Remastered on useimmille syy pelin ostoon, mutta avaruudessa vierailu on samalla keikalla erittäin suositeltava kokemus.

Saatavilla: PC, PlayStation 4, Xbox One (testattu)
Ikäraja: 18