Murhamysteeri muistin kätköissä – arvostelussa Get Even

Puolalaisen Farm 51 -pelistudion teos on elämysjuna, joka heittää pelaajan muistin kätköihin tutkimaan karmean rikoksen taustoja. Tekijät hallitsevat tarinankerronnan ja ahdistavan tunnelman luomisen, mutta riittävätkö nämä seikat nostamaan toteutukseltaan hieman epätasaisen teoksen kesän hitiksi?

31.07.2017

Get Even on puolalaisen Farm 51 -pelistudion kehittämä toiminnallinen ensimmäisen persoonan kauhupeli. Teoksen kehityshistoria on pitkä ja lopulta pelin julkaisua päätettiin vielä siirtää kuukaudella eteenpäin Manchesterin terrori-iskun seurauksena, mikä olikin pelin kuvaston huomioiden varmasti ihan oikea ratkaisu. Yleensä jatkuvat kehitysprojektin viivästykset eivät lupaa hyvää lopputuotteen suhteen, mutta Get Even on puutteineenkin tutustumisen arvoinen teos.

Tarina lähtee liikkeelle yksityisetsivä Blackin herätessä hylätyn mielisairaalan pihalta vailla muistikuvaa menneestä, Muistipalapeliään kokoavan miehen kädessä on tuntematon puhelin, jossa oleva tekstiviesti kehottaa pelastamaan tytön. Ympäristöstä löytyvien vihjeiden perusteella muodostuu nopeasti kuva tapahtumasarjasta, johon liittyvät uutta tehoasetta kehittänyt asemoguli sekä tämän kidnappauksen tiimellyksessä kuollut tytär. Pian yrmeä sankarimme huomaa olevansa osana virtuaalitodellisuudessa koettavaa muistikoetta, jota johtaa kovaäänisten kautta Blackin kanssa keskusteleva mielipuoli. Homman ideana olisi selvittää muistojen kautta todelliset tapahtumat sekä yksityisetsivän oma rooli tragediassa. Valitettavasti vain ihmismieli tuppaa sekoittamaan muistot ja muokkaamaan niitä uusilla asioilla. Sen takia on käytännössä mahdotonta tietää sitä, mikä osa koettavasta tarinasta on todellisuutta ja mikä vain harhaisen mielen luomusta.

Näistä asetelmista lähtevä tarina imaisee pelaajan heti mukaansa silkan ahdistavan tunnelmansa voimalla. Pimeä, raunioitunut ja hylätty mielisairaala on ympäristö, joka pistää välittömästi herkemmän mielikuvituksen laukkaamaan. Pelin onnistunut äänisuunnittelu ei ainakaan helpota tilannetta. Get Even on ehdottomasti parhaimmillaan niissä kohdissa, joissa Black tekee salapoliisin työtään pimeää rauniotaloa tutkien. Apunaan hänellä on vain muutamalla ammuksella varustettu pistooli sekä älypuhelimen tyyppinen vekotin, joka toimii niin ultraviolettivalona, lämpökamerana kuin DNA-näytteiden analysointilaitteenakin. Todistusaineiston kerääminen on tärkeää kokonaiskuvan saamiseksi, joten kerrankin jokaisen nurkan nuuskimisessa ja valokuvien sekä näytteiden keräämisessä on jotain muuta pointtia kuin pelin keinotekoinen pidentäminen. Tapahtumat aukeavat tarinan edetessä takautumien kautta sekalaisessa järjestyksessä, joita tarkka pelaaja laittaa loogiseen pötköön todistusaineistoja hyödyntäen. Get Evenin tekijät hallitsevat selvästi tarinankerronnan salat, joten mysteerin kimppuun syöksyy mielellään.

Valitettavasti Farm 51 on halunnut tehdä myös toimintapelin, joten tarinankerrontaa rytmitetään hiiviskely- ja räiskintäkohtauksilla. Tämä alue ei selkeästi ole tekijäporukan ydinosaamista kerronnan tavoin ja nämä osiot ovatkin sitten harmittavan tylsää sekä turhauttavaa pelattavaa. Ihmismielen synkimpiä muistoja vartioivat erilaiset puolustusmekanismit, mitkä Get Evenin tapauksessa tarkoittavat tapahtumapaikoilla partioivia aseistautuneita vartijoita. Tekijöiden kunniaksi laskettakoon se, että väkivaltaa annostellaan kohtalaisen lyhyissä rykäyksissä, minkä lisäksi peli koko ajan varoittelee tappamisen seuraamuksista. Jokainen ruumis vaikuttaa jollain tavalla tarinan loppupuoleen, joten hiiviskely on suositeltava etenemistapa vastarintaa kohdatessa. Valitettavasti hiippailu on mekaniikkojen puolesta todella puuduttavaa ja turhauttavaa hommaa, koska käytännössä on hyvin vaikea tietää sitä, miten hyvin kullakin hetkellä on vartijoiden havaittavissa. Hiiviskely-yritykset päättyvät kovalla prosentilla päähenkilön nopeaan kuolemaan, jonka jälkeen ihastellaankin sitten hyvä tovi pelin hyvin tutuksi tulevaa latausruutua. Päädyin lopulta juoksemaan nämä kohdat läpi ennalta määrätyn hiiviskelyreitin etsimisen sijaan, jotta pääsisin taas seuraamaan kiehtovaa tarinaa.

Ulkoasultaan peli on ihan tyylikäs, vaikka monet tekstuurit eivät kestäkään tarkastelua kovin läheltä. Ympäristöt on kuitenkin suunniteltu hyvällä maulla ja varsinkin mielisairaala vaarallisine asukkaineen on aidosti ahdistava ympäristö. Get Eveniä voi myös hyvällä omalla tunnolla kuvailla kokonaisvaltaiseksi audiovisuaaliseksi elämykseksi, sillä pelin ääniraita ja tunnelmaa luova taustamusiikki virittävät tunnelman tappiinsa kiristäen jännitysruuvia juuri oikeissa kohdissa. En todellakaan odottanut tällaista laatua pienen indie-studion teoksessa.

Get Even on tunnelmallinen joskin vähän epätasainen elämysjuna, jonka noin kahdeksan tuntia kestävässä kampanjassa riittää pelattavaa muutamaksi illaksi. Tarinan kohokohdat nostavat kokonaisuuden toimintakohtauksista huolimatta positiivisen puolelle, joten teos kannattaa ehdottomasti hankkia kokoelmiin jossain vaiheessa. On myös hienoa huomata, että järki on voittanut peliä hinnoiteltaessa: Get Even on heti julkaisussa saatavilla sisältöä varsin hyvin vastaavaan noin 30 euron hintaan.

Saatavilla: PC, PlayStation 4 (testattu), Xbox One
Ikäraja: 16 (PEGI)

Lisää luettavaa