Salamannopeaa työskentelyä, herra Bond – Speedrunner ei meinaa uskoa maailmanennätyksellistä nopeuttaan

Raren Nintendo 64 -klassikko Goldeneye kerää edelleen paljon speedrunnereita pelaamaan.

Nintendo 64:lle vuonna 1997 julkaistu GoldenEye 007 on yksi modernien FPS-pelien isoisistä. James Bondin leffaseikkailu oli yksi ensimmäisiä pelejä, joissa peli itse mittasi pelaajan eri kentissä käyttämää aikaa. Tämä totta kai haastoi pelaajat läpäisemään pelin kenttiä salamannopeasti, tai ainakin nopeammin kuin se naapurissa asuva kaveri.

Viidentoista vuoden ajan pelin avauskentän virallinen maailmanennätys oli 53 sekuntia. Tähän aikaan oli päässyt ennätyksen haltijan, amerikkalaisen Bryan Bosshardtin, lisäksi 128 muuta salamasormea. Vuosien ajan pelin fanit ovat pohtineet, onko kyseistä ennätystä mahdollista edes rikkoa.

Australialainen Karl Jobst näyttää, että on. Eikä meinaa itsekään uskoa sitä.

Pelin aikana Jobst tarkoituksella tähtää joko taivaalle tai lattiaan, sillä GoldenEyessa pelihahmo liikkuu aavistuksen verran nopeammin, kun tähtäin on oikeassa kulmassa ja pelaaja juoksee viistosti eteenpäin. Jobst antaa vartijoiden tarkoituksella ampua häntä selkään, sillä pelihahmo saa aavistuksen lisää vauhtia kun tätä ammutaan selkään. Jobst kertoi Redditissä yrittäneensä tätä ennätystä yli 250 tunnin ajan ja vain kolmesti häntä oli osuttu kolme kertaa selkään, joista yksi oli tämä ennätyksellinen veto.

Speedrunning on pelaamisen muoto, jossa tähdätään mahdollisimman nopeaan pelinläpäisyyn. Jokaisessa pelissä on omat erikoispiirteensä ja jokaisessa pelissä kilpaillaan hieman eri luokissa. Esimerkiksi GoldenEye 007:ssa kilpaillaan taso- ja vaikeusastekohtaisesti, mutta toisaalta taas klassisessa Super Mario Brothers -pelissä kisataan sekunnin tuhannesosan tarkkuudella koko pelin läpäisystä.  Tällä hetkellä Speedrun.com –sivuston mukaan Super Mario Brothersin maailmanennätys on 4 minuuttia, 56 sekuntia ja 528 millisekuntia.