Xbox One -kohu opetti, että pelaajilla on vielä medialukutaitoa

14.06.2013

Los Angelesissa järjestetyt E3-messut olivat ja menivät. Pelaajille esiteltiin monenlaisia tuotteita. Xbox One- ja PS4-pelit veivät suurimman huomion, mutta myös Ubisoft esitteli mainiolta vaikuttavaa Watch Dogsiaan hieman laajemmin.

Kaikki voittivat. Pelaajat näkivät uusia pelejä, joista voivat intoilla sosiaalisessa mediassa. Konsolisota ei ota laantuakseen.

Yksi asia on kuitenkin selvää: peliala käytti messuilla tolkuttomat määrät rahaa. Toisaalta pelkästään Los Angelesin kaupunki nettoaa messuista 40 miljoonaa taalaa voittoa. E3-messut ovat hypetilaisuus, jonka on tarkoitus herättää mielenkiintoa tulevia tuotteita kohtaan. Usein me nielemme hehkutuksen sellaisenaan.

E3-hypejunassa ja ylipäänsä videoita ja ennakkohehkutuksia katsoessaan ja kokiessaan pelaajan olisikin hyvä muistaa, että on vain vastaanottava osapuoli mediatulituksessa.

Yleensä pelikuluttaja on informaation passiivinen vastaanottaja, joka harvemmin ajattelee pelimedian hehkutuksia kriittisesti. Siksipä viimeisimmän kuukauden vallalla ollut Xbox One -kohu on peliteollisuudelle vain hyvästä. Se on osoittanut, että pelaajat osaavat suhtautua vielä epäillen meille tarjottuun medialöpinään. Kaikkea ei niellä täysin pureksimatta.

Välillä kuluttajat jopa puraisevat takaisin.

PS4 ei ole vielä esittänyt mitään vallankumouksellista. Sony ei ole kuitenkaan tehnyt markkinoinnissaan virheitä Microsoftin tapaan.

Tämä saattaa ratkaista koko seuraavan konsolisukupolven kohtalon.

Lisää luettavaa