Pelaajilta tiukkoja arvioita Destinystä – Mikä odotetussa FPS-pelissä mättää?

14.09.2014

Bungien Destinyä odotettiin kuin kuuta nousevaa, mutta alle viikko julkaisun jälkeen pelaajapalaute on ristiriitaista. Metacriticin mukaan keskimääräinen pelaajapistemäärä on reilut 5/10, ja PlayStation 3 -pelaajien keskuudessa peli on saanut kaikkein alhaisimman keskiarvon, vain 4,2.

Myöskin kriitikoiden mielipiteet ovat vaihdelleet. PlayStation 4 -version keskiarvo Metacriticissä on vain 75/100, ja tiukin arvio on antanut pelille vain puolet pisteistä. Mistä kenkä siis puristaa?

Pelin ei esimerkiksi ole koettu uudistavan genreään niin paljon kuin odotettiin (tai toivottiin). Käyttäjien ja kriitikoiden arvioissa Destinya näpäytetään muun muassa samankaltaisuudesta Halo-sarjan kanssa, MMO-elementtien huonosta toteutuksesta, itseääntoistavasta sisällöstä ja olemattomasta tarinasta. Kutsuupa muun ärtynyt pelaaja koko peliä Borderlands-kopioksikin, ja tässä syytöksessä piilee kenties totuuden siemen.

PS4.sx -sivuston kolumnisti on lisäksi nostanut kiinnostavan selityksen huonoille arvioille. Tekstissään toimittaja Dean Howard korostaa tarinan roolia hyvässä FPS-kokemuksessa.

”Pelin läpipelattuani minun täytyy sanoa, kuinka mielikuvitukseton narratiivinen kokemus oli kokonaisuutena,” Howard tykittää. ” Tämä on todella sääli, sillä muutoin Destiny on tyrmäävän näköinen peli, jossa on eheä, vaikkakin ajoittain itseääntoistava pelattavuus.”

Myös Howard vertaa peliä Haloon, mutta hän korostaa Halon mukaansatempaavaa tarinaa, joka kannattelee FPS-kokemusta.

Jää nähtäväksi, nousevatko Destinyn arvosanat ajan kuluessa, jahka hype-pettymys vähän lasehtii. Toisaalta voi olla, että kokemus toimi paremmin, jollei siltä odottanut genren mullistavaa kokemusta, vaan ainoastaan kaunista ja toimivaa scifi-räiskintää.

Lisää luettavaa