Digitaalinen pelimyynti selätti fyysisen myynnin loppuvuodesta 2014

Marraskuussa digitaalinen pelimyynti nousi suuremmaksi kuin fyysinen, mutta vain jos mobiilipelit lasketaan mukaan.

Pelikauppojen aika on kortilla, mikäli SuperData Researchin artikkeliin on uskominen. Maailmanlaajuisen markkinatutkimusyhtiö NPD Groupin tilastojen mukaan pelien digitaalinen myynti on ylittänyt fyysisten kappaleiden myynnin loppuvuodesta 2014.

Kriittinen hetki tapahtui marraskuussa, jolloin joulunalusmyynti kävi jo kuumana. Raportissa digitaalisten pelien kokonaismyyntiin on kuitenkin laskettu mukaan myös mobiilipelit, joita ei luonnollisesti myydä lainkaan fyysisinä kappaleina. Etenkin konsolipelien myynnistä suurempi osuus on siis vieläkin fyysisillä kappaleilla.

Pelien alati kasvavat digitaaliset myyntiluvut ovat kuitenkin jo huikean suuria. Take-Two Interactiven julkaisema Grand Theft Auto V myi pelkästään marraskuussa 446 000 digitaalista kappaletta. Kaikkiaan digitaalisen myynnin osuus on vain 7% GTA V:n kokonaismyynnistä, mutta Bungien hittipeli Destinyn myynnistä puolestaan peräti 17% tapahtui digitaalisesti.

Joulukuun lukemia ei ole vielä julkaistu, mutta mikäli digitaalinen myynti pysyy niskan päällä ja jatkaa kasvuaan, tulee pelikaupoille vielä ahtaat ajat. Inquisitr-sivuston tuoreessa artikkelissa spekuloidaankin pelikauppaketju GameStopin tulevaisuudesta, joka on jo pitkään näyttänyt epävarmalta. On hyvin mahdollista, että ennen pitkää pelikaupoille käy kuin Yhdysvaltain suurimmalle videovuokraamoketjulle Blockbusterille, joka lopetti toimintansa tammikuussa 2014 elokuvien digitaalisen jakelun selättämänä.

Lisää luettavaa