Ensikosketuksissa entisen Halo-luojan uusi projekti Disintegration

Tilt.fi pääsi ihmettelemään Halosta tunnetun Marcus Lehton johtamaa Disintegrationia. Presentaatiossa käsiin päätyi pelin PvP-muoto.

25.08.2019

Disintegrationin tapahtumat kertovat ihmiskunnan lähes lopullisen sukupuuttoon katoamisen. Totaalisen kadotuksen väistää ratkaisu, joka kuitenkin pysäyttää nälänhädän ja muidenkin resurssien loppumisen viimetingassa. Ratkaisu vaatii robottimaisia ihmiskehoja, joihin asetetaan aivot väliaikaseen taltiointiin. Valitettavasti lyhyeksi stintiksi tarkoitettu vaihe vaihtuu kuitenkin ikuisuudeksi.

Saksan Gamescom-messuilla koettu PvP-tila on mielenkiintoinen joskin ristiriitainen kokemus. Disintegrationin moninpeli sisältää tehtäväpohjaisen 5vs5-moodin, joka on kuin ympärikäännetty lipunryöstö. Hyökkäävä joukkue yrittää varastaa puolustavan joukkueen ydinreaktoreita, joita hyökkääjien olisi tarkoitus toimittaa puolustajien tukikohtaan. Puolustava osapuoli yrittää vain estää hyökkääjien onnistumisen, eli molemmat joukkueet eivät pyri samaan suoritukseen.

PvP:ssä käytetään tyypillisiä verkkopelien rooleja, eli luvassa on esimerkiksi nopeita hyökkääjiä, paljon vauriota kestäviä tankkeja sekä vähiten kiitoksia ja glooriaa keräävä lääkintämies. Pressidemon perusteella roolit olivat ainakin tässä vaiheessa vielä sopivan tasapainoisen oloisia, eikä yksikään hahmo ollut ylitse muiden.

Disintegration vaikuttaa hienolta ja omaperäiseltä, mutta samaan aikaan huomattavissa on myös ”onhan tämä nähty”-efektiä. Pelattavuus keskittyy pelaajan ohjaamaan aseistettuun ilmassa leijuvaan ”moottoripyörään”, jolla pidetään etäisyyttä maajoukoista. Prätkän kyydistä käsketään tekoälyn ohjaamia sotilaita etenemään ja keskittämään tulta haluttuun kohteeseen. Tämä on pelin ehdottomasti omaperäisin osuus, mutta sitä omaperäisyyttä olisi suotu nähtävän myös Disintegrationin ulkoasussa.

Ulkokuorelta Disintegration näyttää erehdyttävän paljon Destinyltä aina hahmomalleja myöten. Pelattavuudesta jää puolestaan käteen samankaltaisia vivahteita kuin Titanfallista. Tietysti on turha huudella ankarasti matkijaksi, koska selväähän on, että nykypäivänä voi olla hieman vaikeuksia luoda mitään sellaista, mikä ei muistuttaisi jotain toista.

Disintegration herätti toimituksen kesken aika piristävää innostuneisuutta. Verkkokahinat menivät kaikilta nappiin ja koko porukka sai hyvän otteen toiminnasta. Nähtäväksi jää, että kuinka korkeisiin sfääreihin Lehton johtama sci-fi-paukuttelu päätyykään. Yltääkö tulokas Halojen kaltaiseen mahtipontiseen tarinankerrontaan, vai tuleeko Disintegration katoamaan mustaan aukkoon?

Disintegration julkaistaan vuoden 2020 puolella PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle. Pelille tähdätään ikärajaksi PEGI 16.

The hills are alive, with the sound of fighting.

Lisää luettavaa