Tulevan hittipelin jaetun ruudun moninpeli jää pois, koska ”Ihmiset ovat nykyään liian kiireisiä hengatakseen samassa paikassa”

27.09.2015

Eilen uutisoimme siitä, kuinka useasta pelistä viime aikoina on jätetty yksinpelikampanjat eli tarinamoodit pois. Tällä kertaa otsikoissa on Halo 5: Guardians siitä syystä, että kehittäjätiimi 343 on päättänyt jättää tulevasta hitistään pois samalla sohvalla pelattavan jaetun ruudun moninpelin. Niin sanottu split screen -pelimuoto on ollut yksi pelisarjan suurimmista suoloista alkuperäisestä Halo: Combat Evolvedista lähtien – alun perinhän mukana ei nimittäin edes ollut nettipelaamismahdollisuutta.

Bungielta sarjan oikeudet jo Halo 3:n jälkeen hankkinut 343 on tarjonnut poisjätön syyksi pelin korkeita teknisiä vaatimuksia. Tiimi on ollut epävarma sen suhteen, jaksaisiko yksittäinen Xbox One pyörittää peliä kahteen tai jopa neljään jaetulla ruudulla samanaikaisesti.

343 kuvaili jaetun ruudun pois jättämistä vaikeimmaksi päätöksekseen koskaan, mutta Xbox-johtaja Phil Spencer on antanut tarinaan myös oman lisänsä, joka on ärsyttänyt pelaajia maailmalla. Ensimmäinen kommentti mieheltä tuntui kuitenkin vielä suhteellisen viattomalta:

Loppujen lopuksi tuotantotiimit tekevät päätöksensä sen nojalla, millaista suorituskykyä he hakevat yksittäiseltä pelilaitteelta. Tiedämme, kuinka Xbox Live on tänä päivänä vankka järjestelmä, ja tiedämme myös, missä pelaajat pelaajat Xbox Livessä ollessaan – sinä sinun kotonasi ja minä omassa kodissani. Tiedämme, että näin valtaosa pelaajista pelaa co-oppia. Halo 5:n kanssa tiimi halusi todella keskittyä tekemään tästä kokemuksesta mahtavan niin visuaalisesti sinun ruudullasi, kuin myös kaikilla järjestelmillä yhteisesti. Toisin sanottuna peli näyttäisi huonolta ja pyörisi heikosti jaetulla ruudulla.

Seuraava kommentti kuitenkin oli se, joka silitti pelaajia erityisen paljon vastakarvaan:

Uskoisin, että tiimi teki myönnytyksen sen perusteella, mitä he näkevät tapahtuvan nykypäivän markkinoilla ja mitä he halusivat tehdä pelinsä kanssa. Pidän vanhojen Halojen sohva-co-opin nostalgiasta, mutta tiedän myös nykypäivän realiteetit pelaajien kiireisistä elämistä. Ei ole enää niin helppoa saada kaikkia fyysisesti samaan paikkaan. Tämä on luonnollisestikin yksi Xbox Liven tarjoamia selkeitä valtteja.

Tilt-toimittajan reaktio:

Spencerin esittämä kommentti nykyajan kiireellisyydestä tuntuu väistämättä omituiselta. Millä tavoin ajat muka ovat niin paljon muuttuneet? Toki pelisarjan parissa alusta asti vanhentuneet ovat nyt jo yli 10 vuotta pidemmällä elämässään, mikä saattaa lapsesta aikuiseksi siirryttäessä tarkoittaa velvollisuuksien määrän kasvamista. Siltikin on omituista väittää, että nykypäivänä ihmiset olisivat oikeasti sen kiireisempiä kuin ennenkään – etenkin kun kyseeessä on yritys oikeuttaa rakastetun ominaisuuden poistaminen. Toisekseen kaikilla kaveriporukoilla ei ole samaa konsolia saati sitten siihen Xbox Liveä.

Päätös niin sanotun sohva-co-opin poistamisesta vain entisestään ajaa maailmaa suuntaan, jossa kaverukset kohtaavat ennemmin virtuaalisesti kuin kasvotusten. Mielestäni samalla sohvalla pelattavaa moninpeliä olisi katoavana luonnonvarana arvokasta suojella. Jatkuva kiireisyys on ylipäätään pitkälti ihmisen itse keksimä konsepti – kyllä välillä on terveellistä vähän rauhoittua ja rentoutuakin, mihin peli-ilta kavereiden kanssa sopii paremmin kuin hyvin.

Lisää luettavaa