Mielipide: On yksi asia, joka nykypeleissä tehdään kerta toisensa jälkeen väärin

25.12.2015

Eletään jo joulupäivän myöhäisiltaa ja moni on varmastikin saanut peliaiheisia lahjoja joulupukilta. Hyvin mahdollista on, että monissa näistäkin lahjapeleistä on eräs asia tehty varsin pieleen.

Muistatko vielä ajan, kun pelejä pelattiin isokokoisissa putkitelevisioissa ja monitoreissa, jotka veivät valtavan tilan huoneen nurkasta? Siinä missä nämä masiinat saattoivat viedä neliömääräisesti ison siivuun huoneen pinta-alasta, olivat itse ruudut usein varsin pieniä. Tällöin oli luontevaa, että pelejä myös pelattiin suhteellisen läheltä.

Nykyteknologia on muokannut televisioiden kokoja juuri sieltä, mistä pitää. Ruudut ovat suorastaan mahtavan kokoisia, mutta samalla trendikkään litteitä. Tämä on johtanut siihen, että televisio voidaan lätkäistä ihan seinän viereen ja samalla pelaaja pääsee huoneen perälle ihailemaan kokonaisuutta kaukaa paremman kokonaiskuvan saadakseen.

Vaikka pelit ja ruudut ovat suuria, on yksi asia, joka on tuntunut lähinnä pienenevän vuosien saatossa – pelien tekstit! Miten pirussa voi olla, että hahmojen vuorosanat ja etenkin kaiken maailman valikko- ja kuvausteksit ovat nykypäivänä niin pieniä, että 50 tuuman televisiotakin käyttäessä on pakko nousta sohvalta lähemmäs?! Vaikka resoluutio riittäisikin tarkkojen ja pienten tekstien tekemiseen, niin ihmissilmä kyllä kaipaisi suurempia.

Parhaiten konsolipeleissä huomaa tämän ongelman silloin, kun kyseessä on peli, joka on alun perin suunniteltu PC:tä varten. PC:llähän on vain luontevaa, että pelaaja istuu lähellä monitorin ääressä olohuoneen laiskanlinnan sijasta.

Oletko sinä huomannut tämän ongelman? Ainakaan kriitikot eivät tästä tavallisesti tunnu koskaan mainitsevan…

Lisää luettavaa