Viikon peliksi viime vuoden puolella valittu Prince of Persia: The Sands of Time on vihdoin saapunut Xboxille ja GameCubelle. Otimme arvosteluun pelin Xbox-version.
Seikkailu ei ole muuttunut, ja hyvä niin. Tarinaa seuraa mielellään ja tapahtumapaikat ovat kiinnostavia. Akrobatiaa harrastetaan pylväissä, rautatangoissa, kivenreunoilla ja ties missä. Kentät ovat täynnä tappavia ansoja, joihin ei ole syytä koskea. Aivojakin joutuu käyttämään sopivan haastavissa ongelmakohdissa. Taisteluilta ei voi välttyä, mutta onneksi taistelusysteemi on hyvä. Homma tosin käy nopeasti tylsäksi, koska vihollisia tuntuu tulevan loputtomasti. Liiallisuuksiin ei sentään mennä, joten pienellä yrityksellä kaikista taisteluista selviää voittajana.
Konsoliversioiden erot ovat vähäisiä, eikä grafiikassa tai ruudunpäivityksessä ole valittamista. Xboxin kovalevyä on hyödynnetty hyvin, sillä tallennuspaikkoja on rutkasti enemmän kuin PS2:lla. Kontrolleissa on tuttua epämääräisyyttä, mutta ei mitään vakavaa.
Kaikilla versioilla voi pelata myös alkuperäistä Prince of Persiaa ja sen ensimmäisen kentän 3D-versiota. Xboxilla pelaaja päästetään kulissien taakse Making of -dokumenteilla. Valitettavasti 10 minuuttia kestävä kurkistus pelin tekemiseen on ankeaa katseltavaa, eikä ole läheskään samalla tasolla elokuvamaailman vastaavien dokumenttien kanssa.
Prince of Persia: The Sands of Time on erinomainen peli, oli alusta mikä tahansa.