NBA 2002

29.03.2002

EA:n NHL- ja Fifa-pelisarjat ovat keränneet paljon huomiota täällä Suomessa, mutta mm. NBA on jäänyt huomattavasti vähemmälle huomiolle. Viimevuosien aikana NBA on kuitenkin nostanut profiiliaan niin kotoisessa televisiossa kuin pelimaailmassakin. Lieneekö sitten Hanno Möttölän ansiota? Mene ja tiedä, mutta nykyään jenkkikorista tunnutaan seuraavan aktiivisemmin kuin ennen. Jätetään kuitenkin turhat pohdinnat sikseen ja käydään itse asiaan.

NBA Live 2002 sisältää kaikkien NBA-joukkueiden, pelaajien sekä muiden tärkeiden asioiden lisenssit. Mukana on myös paluun koriskentälle tehnyt Michael Jordan, jota aiemmin ei ole virtuaalikoriksissa näkynyt. Pelaajien yksityiskohtiin, kuten tatuointeihin ja kasvonpiirteisiin on kiinnitetty sen verran huomiota, että tatuointeja löytyy niiltä pelaajilta, joilla niitä oikeastikin on ja useat pelaajat ovat tunnistettavissa myös kasvonpiirteiden perusteella.

Peli on kaunis kuin sika pienenä, johtuen juuri yksityiskohtien määrästä. Pelaajien animaatiot ovat laadukasta tavaraa ja varsinkin donkit ovat kaunista katseltavaa. Donkkeja pääseekin katselemaan kyllästymiseen asti, sillä noin puolet koriin menevistä palloista pistetään sisään donkkaamalla. Heitotkin uppoavat sisään ihan realistisen oloisella prosentilla, tosin ratkaisevilla hetkillä tekoäly tuntuu upottavan koreja vähän normaalia tarkemmin ja vastaavasti pelaajan heitot eivät tunnu menevän sisään vaikka kuinka yrittäisi. Onneksi tekoäly ei sentään alennu huijaamaan heittelemällä koreja puolesta kentästä, vaan tekoälyä vastaan pelaaminen tuntuu reilulta ja hyvältä peliltä.

Moninpelissä heittopeli on tietysti tasapainossa, mutta donkkipaikkojen jatkuva metsästäminen ja vasta pakon edessä heittäminen laskee moninpelin kiinnostavuutta muutamalla pykälällä.

Tietokoneen puolustus on korkeammilla vaikeustasoilla todella kovaa luokkaa. Helpoilla vaikeustasoilla tekoälyn ohjaaman puolustuksen läpi pääsee kävelemään kuin avoimista ovista, mutta vaikeustason nousun myötä erilaiset kuviot nousevat arvoonsa. Vastustajan heitotkin alkavat kulkemaan sitä paremmin mitä korkeampi vaikeustaso on kyseessä. NBA 2002 kuuluukin niihin harvoihin urheilupeleihin, jotka tarjoavat haastetta jo helpoillakin vaikeustasoilla ja vaikeimmilla vaikeustasoilla ohjainta joutuu puristamaan oikein tosissaan eikä onnettaren suosiokaan ole pahitteeksi mikäli ottelun mielii voittaa.

Pelin kontrolliosasto on kunnossa, joskin Xboxin ohjaimen kaikki napit ovat käytössä ja silloin tällöin sormet joutuvat taipumaan aika kummallisiin asentoihin. Kaikki liikkeet onnistuvat yhdellä napilla tai parin napin yhdistelmällä ja pelaajat tottelevat kontrolleja varsin sutjakasti. Vaikka vastustajan tekoäly on kunnossa, ei omia pelaajia voi kehua miksikään järjen jättiläisiksi. Omat kyllä puolustavat ihan kohtalaisen hyvin, mitä nyt joskus jättävät pallollisen miehen ilman vartijaa. Hyökkäyspelikin kulkee kohtalaisesti ja joskus pelaajat onnistuvat jopa hankkiutumaan vapaisiin heittopaikkoihinkin. Suurin miinus omien joukkuetovereiden suhteen tulee levypallopelistä. Jos pelaaja itse ei nappaa levyriä, menee se useimmiten vastustajien hyppysiin. Omilla pelaajilla kun tuntuu olevan aina jotain tärkeämpää tehtävää, kuin levypallon tavoittelu.

NBA 2002:sta löytyy viisi pelimuotoa. Pelimuodot ovat näitä vanhoja hyväksi todettuja yksittäisiä kisoja, harjoituksia ja kausia. On mukaan ahdettu myös one-on-one -pelimuoto, jossa kaksi NBA-ammattilaista taistelee toisiaan vastaan katukoriksessa. Tavoitteena on tietysti saada enemmän pisteitä kuin vastustaja. Toinen astetta harvinaisempi moodi on uramoodi, jossa pelaaja pelaa useita kausia putkeen. Uramoodissa pelaaja sukeltaa aiempaa syvemmälle koripallon ammattilaisliigan maailmaan. Otteluiden pelaamisen lisäksi pelaajan on hoidettava nuorien kykyjen varaaminen joukkueeseen sekä suunnitella joukkueen tulevaisuutta pidemmällä tähtäimellä. Myös hyvät pelaajakaupat edesauttavat joukkueen menestystä myös tulevaisuudessa.

Vaikka tekoäly tarjoaakin hyvän vastuksen ja erilaisia pelimuotoja löytyy kiitettävästi, ei tekoälyä vastaan pelaaminen innosta kovin pitkään. Jos kaveripiiristä löytyy muita virtuaalikoriksen ystäviä kasvaa NBA 2002:n elinikä huomattavasti.

NBA Live 2002:n äänimaailma on kunnossa. Selostajat pysyvät mukana pelin tapahtumissa eivätkä heidän mölinänsä pahemmin häiritsekään, koska he puhuvat pelkkää asiaa ja sitäkin melko vähän. Yleisö elää tapahtumien mukana ihan kohtalaisesti ja muutenkin pelinaikainen äänimaailma hoitaa hommansa vaikkei mitään deluxe-tavaraa olekaan.

NBA Live 2002 on hyvä korispeli, joka kärsii muutamista pienistä ongelmista, jotka eivät kuitenkaan pilaa pelikokemusta kovin pahasti. Moninpeli on tietysti asia erikseen ja se toimiikin pirun hyvin. NBA Live 2002 on tämän hetken ykkösvalinta Xboxin korispeliksi, mutta kun muut korikset ilmestyvät Suomeen, saattaa tilanne hyvinkin muuttua.