Gran Turismo Concept: 2002 Tokyo-Geneva

24.07.2002

Gran Turismo 3 A-Spec oli Playstation kakkosen ilmestyessä se peli, jonka piti näyttää, mihin tämä uusi konsoli pystyi. Vaikka raskaan ennakkohypen takia kyseinen peli oli allekirjoittaneelle pienoinen pettymys, oli se autopelinä kuitenkin upea tapaus. Jopa vannoutunut PC-pelien kannattaja Sid Meier on sanonut pitävänsä pelistä erittäin paljon.

Tokyo Game Show:ssa kuolattu ja Japanissa tämän vuoden ensimmäisenä päivänä julkaistu Gran Turismo Concept 2001 Tokyo keräsi innostusta autopelien ystävien keskuudessa. mutta vahvistusta siitä, saadaanko peli myös Eurooppaan saatiin odottaa maaliskuuhun asti. Nyt se peli on vihdoin täällä päivitettynä eurooppalaisilla autoilla ja tottelee nimeä Gran Turismo Concept: 2002 Tokyo-Geneva.

Pelissä on yli 120 autoa, joista osa oli esillä viimekertaisissa Tokion ja Geneven autonäyttelyissä, osa on vanhoja tuttuja. Autot on luokiteltu neljään kastiin eli New Cars Pacific, New Cars Europe, Dream Cars, Concept cars ja Race Cars. Vaikka autoja on ihan kiitettävästi, ratoja on vain viisi, ellei näiden peilikuvia ota huomioon. Radoista 4 on tuttuja GT3:sta ja Autumn Ring -rata GT2:sta. Tästä herääkin kysymys, että eikö niitä ratoja olisi voinut olla enemmän tai edes mahdollisuus ajaa niitä yöllä/sateella. Naurettavat 5 rataa (tai 6, jos myöhemmin lahjaksi tuleva Pod-rata lasketaan mukaan), jotka kaikki vanhoja tuttuja. Ovathan nämä radat sinänsä upeita, mutta tarjoavat hyvin vähän vaihtelua. Jostain syystä esim. SCEE:n sivuilla väitetään Tokyo R246 -rataa uudeksi, mutta kyllä se ainakin minun GT3:stani löytyy. Lisäksi pelin musiikitkin tuntuvat olevan samat kuin GT3:ssa. Varsinkin valikoiden jazz-kikkailua on tullut kuunneltua niin paljon jo GT3:ssa, että mielenterveys alkoi testisessioiden aikana reistailla.

Ne, joista GT3 tuntui liian hankalalta, pitävät varmasti tämän pelin arcade-henkisyydestä. Aikarajat eivät ole enää niin tiukkoja, autot kääntyvät reippasti ja kilpailijat köröttelevät sellaista vauhtia, että ne saa helposti kiinni. Jarrupalat eivät autoissa hirveästi kulu, sillä ainakin normaalilla vaikeustasolla kisat voittaa pitämällä kaasua koko ajan pohjassa.

Radan ulkoreunoihin törmäilystä ei hirveästi sakoteta, joten niitä päin voi ihan vapaasti mennä kylki edellä ja näin mutkissa ei hirveästi tarvitse jarrutella. Tämä oli mahdollista myös Gran Turismo 3 A-Specissä, kuten myös kilpakumppanien auton kyljen käyttäminen mutkassa tukena. Tähän kun lisätään vielä se, että pelissä ei edelleenkään voi lentää katolleen, eivätkä autot hajoa, niin mainosteksti ”The Real Driving Simulator” tuntuu lähinnä vitsiltä.

Toki autojen upea fysiikkamallinnus on edelleen kehissä ja muutenkin tuntuma tiehen on mahtava. Harva autopeli pystyy siihen fiilikseen, minkä tämä pelisarja tuo dualshockin kautta pelaajan hyppysiin. Grafiikkapuoli on edelleen upeaa, vaikka mitään kummempaa muutosta GT3:een verrattuna ei olekaan havaittavissa, pientä hienosäätöä lukuun ottamatta (grafiikat ei välky niin paljon, jotkut pienet kikat). Varsinkin autot näyttävät järkyttävine polygonimäärineen upeilta kuin mitkä. Vaikka esim. Xboxille on tullutkin varsin vetävän näköisiä kuminpolttamispelejä, näyttää Gran Turismo Concept: 2002 Tokyo-Geneva siitä huolimatta uskomattoman hyvältä.

Sen lisäksi, että Gran Turismo Concept: 2002 Tokyo-Geneva ei tuo tähän pelisarjaan paljoa uutta, niin se on myös varsin lyhyt pelikokemus. Keskiverto wannabe Kimi Räikkönen pystyy tykittämään pelin 10 tunnissa läpi. Lisenssiajot pitää suorittaa tietyllä autolla ja niissä ei kauan nokka tuhise, varsinkin jos ottaa uuden ominaisuuden, edellä ajavan Pace-auton käyttöön.

Yksittäiset kilpailut voi suorittaa normal- ja professional- vaikeustasoilla (championship-vaikeustaso avautuu myöhemmin). Hyvistä suorituksista saa palkinnoksi autoja, Gran Turismo Concept 2001 Tokyo -pelin intron, Toyota Pod -kisan, 10 miljoonaa paikallista valuuttaa GT3-peliin ja muuta sälää. Toki kaverin kanssa voi ottaa myös mittaa jaetulla ruudulla. Ja jos löytyy tarpeeksi urheiluhenkeä, voi linkittää 6 PS2:sta yhteen.

Vaikka peliä saa jopa alle 40 euron hintaan, on sitä vaikea suositella varauksitta kenellekään, paitsi ehkä aivan autohullulle PS2:n omistajalle. Pelisarjan fanitkaan eivät välttämättä innostu, kun uutta on niin vähän ja pelissä ei ole GT-moodia ollenkaan. Gran Turismo Concept: 2002 Tokyo-Geneva voi toki kiinnostaa niitä, jotka etsivät Arcade-henkistä kaahailua ja pelihyllystä ei vielä GT3:sta löydy. Toisaalta, miksi ostaa tätä, kun GT3:n saa vielä halvemmalla. Sinänsä on kurjaa haukkua peliä, joka periaatteessa on toimiva, todella upean näköinen ja viihdyttävä, mutta allekirjoittaneen mielestä pelin kehittäjä Polyphony Digital on nyt kyllä mennyt siitä, mistä aita on matalin.