Desert Combat on tämän hetken kuumin Battlefield 1942 modi.
Se mallintaa lähi-idän taisteluita menneellä vuosikymmenellä. Osapuolina ovat luonnollisesti USA:n johtama koalitio ja Irakin armeija. Jako voi kuulostaa hyvinkin epätasaiselta mutta sitä se ei ole, sillä pilkuntarkka realistinen ase- ja kalustomallinnus on heitetty suosiolla romukoppaan.
Tilalle on astunut taitavasti toteutettu aseiden ja osapuolten tasaväkisyys ja letkeä toiminta. Sota onkin kaikkea muuta kuin realistisen epäreilua.
Kalustoa Desert Combatissa on paljon. Aseita ja erinäköisiä kulkuneuvoja löytyy aina hävittäjistä helikoptereihin ja henkilöautoihin. Ja kaikki tämä on toteutettu ammattitaidolla.
Ammattitaito onkin Desert Combatin voima.
Aseiden, hahmojen ja karttojen tekstuurit toimisivat koulukirjaesimerkkinä muille pelintekijöille. Musiikki ja äänimaailma hakevat vertaisiaan. Panssarivaunut, räjähdykset ja yli lentävät rynnäkkökoneet kuulostavat kaikki hyviltä, mutta niistä puuttuu se viimeinen kroppaa ravisteleva potku. Äänissä onkin tämän pelin heikko kohta, jos sellaista haluaa hakea. Huonoja ne eivät silti ole, vaan pärjäävät helposti vertailussa kaupallisiin peleihin.
Desert Combatin takana olevan Trauma Studiosin lahjat eivät ole jääneet huomaamatta. Helmikuun alussa Battlefieldin kehittäjä Digital Illusions ja Trauma Studios allekirjoittivat yhteistyösopimuksen. Tarkempia yksityiskohtia ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta nämä kehitysstudiot tuntien luvassa on jotain todella hyvää. Sitä ennen Desert Combatin pitäisi olla jokaisen itseään kunnioittavan pelaajan koneella. Vaikka vain siksi, että tietäisi mitä sana ammattitaitoinen tarkoittaa.