Noin vuosi sitten Android-puhelimille tullut Atom Controller osoittautui näppäräksi ja suurimmalta osalta mainioksi mobiilipeliohjaimeksi. Ainoa suurempi mutina tuli sen sadan euron hintalapusta. Nyt Turtle Beach on pukannut markkinoille samaisen ohjaimen iPhone-yhteensopivana. Onko kaikki ennallaan pelottavaa hintaa myöten?
Valtavat mobiilimarkkinat tarjoavat kaikenlaista pelattavaa jokaiselle puhelimen omistavalle. Kosketusnäyttö ei kuitenkaan ole kaikille se mieluisin vaihtoehto, kun aletaan puhumaan tarkkuutta ja useita eri toimintoja samaan aikaan vaativista peleistä. Tästä johtuen useat laitevalmistajat ovat pukanneet tyrkylle mitä erilaisimpia mobiiliohjainvariaatioita. Jotkut ovat niistä perinteisen konsolipadin oloisia kännykkätuella varustettuna, jotkut taas Atom Controllerin tyylisiä erikoisvimpaimia.
Turtle Beachin näkemys mobiiliohjaimesta on kaksiosainen. Toisiensa kanssa keskenään 2,4 GHz yhteydellä keskustelevien ohjainkappaleiden väliin asetetaan itse pelilaite, eli kännykkä. Tämän Applen laitteille suunnatun ohjainversion myötä kännykän tulee olla mallia iPhone 11 – 14. Jostain syystä iPhone 15 ei ole Turtle Beachin sivujen mukaan tuettu, eikä asian varmistamiseksi sellaista päästy valitettavasti testaamaan.
Paketissa tulee USB-A-USB-C-latausjohdon, pakollisen Turtle Beach -tarran ja suojapussukan lisäksi kahdet erikokoiset tukitarrat. Toiset tulisi asettaa ohjainpuolikkaisiin mikäli käytettävässä iPhonessa ei ole suojakuorta, toiset silloin kun on. Nämä pehmustetarrat auttavat ”jykevämmän” käyttökokemuksen aikaansaamisessa, eli kännykkä pysyy paremmin paikoillaan vaikka vähän rajummin pelaisikin.
Atom Controller muistuttaa painikkeiltaan Xbox-ohjainta. Jopa liipaisimet ovat analogiset.
Puhelimeen ladattavalla Atom-appilla voi firmware-päivitysten lisäksi säätää sekä analogitattien että liipaisimien toimimattomuusalueen (dead zone). Näppärä juttu niitä kaipaaville.
Kun iPhone on asetettu paikoilleen, voi pelaaminen alkaa. Padiohjaimena Atom Controller on ihan hyvä. Selkeän koverat analogitatit ovat herkkyydeltään kunnolliset. Liipaisimissakin on hyvä tuntuma. D-padi on sen sijaan tönkkö ja sen positio suoraan analogitatin alapuolella on epämukava. Kauaa ei tällä kapulakombolla pystynyt pelaamaan ristiohjainta vaativaa peliä ennen kuin kädessä alkoi kramppaamaan. Pikapainalluksissa sen kanssa vielä pärjää, mutta yhtäjaksoisessa pelaamisessa se on peukalon kuolemaksi.
Analogitatit, liipaisimet, sekä toimintanäppäimet ovat jees. Niiden kanssa tykitteli Call of Duty Mobilea (joka muuten ei toimi Android + Atom Controller -kombolla!) sekä muita ohjainta tukevia pelejä mennen tullen. Niin, ja kyllä: tätä ohjainta tuli testattua toimisiko se Android-puhelimella. Kännykkään sen sai toki Bluetoothilla liitettyä, mutta liipaisimet eivät reagoineet mihinkään.
Turtle Beach lupaa laitteelle 20 tunnin akkukeston. Se ylittyi kuitenkin huomattavasti. Kun akut ovat tyhjät, latautuvat ne nollasta täyteen kahdessa ja puolessa tunnissa.
Kuljetuksen, säilytyksen ja latauksen ajaksi ohjainpuolikkaat asettuvat magneetin avulla ikään kuin sylikkäin. Ohjaimet osaavat tällöin myös sammuttaa itsensä. Aivan povitaskuun ei Atom tässä tilassa mahdu, mutta pussukkaan iskettynä se ei vie paljoakaan repusta tilaa.
Vaan sitten siihen Android-malliakin vaivanneeseen asiaan. Se on nimittäin hinta. Vaikka tätä iPhone-mallia myydään hitusen halvemmalla kuin millä Android-versio julkaistiin, on se edelleenkin niinkin paljon kuin 90 euroa. Se on yksinkertaisesti aivan liikaa. Viidenkympin hujakoilla tämä olisi oikein näppärä valinta – paitsi d-pad-pelejä paljon pelaaville. Mutta lähes satanen pelkästä mobiilipeliohjaimesta? Ei, odota alennusmyyntiä.
Turtle Beach Atom Controller for iPhone maksaa noin 90 euroa. Värivaihtoehtoja ei ole kuin yksi: Cobalt Blue.
YHTEENVETO:
*** / *****
Näppärä ja suurimmalta osaltaan oikein mainio mobiilipeliohjain matkan päälle. Hinta on kuitenkin lähtenyt lapasesta.