Kakkulat kuntoon – arvostelussa PlayStation VR2

Sonyn toista liikekannallepanoa virtuaalitodellisuusrintamalle on saatu odottaa kieli pitkällä jo hyvä tovi. Odotus kuitenkin palkitaan, sillä myyntiin saapuva kypärä on ehdottomasti alan kärkikastia.

17.02.2023

Vuoden 2016 loppupuolella julkaistu Sonyn alkuperäinen PSVR-järjestelmä oli omituinen kokoelma uutta ja vanhaa teknologiaa. PlayStation 4:llä alun perin toiminut kypäräsetti käytti ohjaukseen ikivanhoja PlayStation Move -kapuloita, seurasi pelaajan liikettä epätarkan ulkoisen kameran avulla ja oli näyttötarkkuudeltaan samoihin aikoihin pc-puolella nähdyistä kypäristä pahasti jäljessä. Tuote oli kuitenkin kohtalainen myyntimenestys ja monelle pelaajalle ensimmäinen kokemus modernien virtuaalijärjestelmien parissa.

Valitettavasti kahdeksannen konsolisukupolven tehot ja silloisen VR-laitteiston kyvykkyys eivät aivan riittäneet todella mullistavien kokemusten tarjoamiseen. Heikosti toteutettu kameraseuranta lakkasi tasaisin väliajoin seuraamasta pelaajan liikkeitä optimaalisissakin olosuhteissa ja ulkoisen kameran rajallinen katselukulma rajoitti pelaajien potentiaalisia liikeratoja turhan paljon. Lopputuloksena alustalle julkaistut pelit, ohjelmistot ja ohjelmalelut jättivät paljon toivomisen varaan. Aitoja hittejä ja mestariteoksiakin saatiin joukkoon, mutta pääosa tarjonnasta koostui lyhyistä ja graafisesti yksinkertaisista tai pelkistetyistä kokemuksista.

Alkuperäisen kypärän käyttöön virittäminen ei myöskään ollut varsinaisesti käyttäjäystävällinen kokemus. Massiivisesta piuhamäärästä ja omasta hallinnointilaatikosta johtuen käyttöön saattamiseen vaadittin paljon työtä ja potentiaalisesti koko pelipisteen AV-järjestelmän uudelleen järjestelyä. Kypärän ensimmäinen malli ei myöskään päästänyt HDR-kuvaa läpi ollenkaan, joten käyttäjän tuli valita joko paremman väriavaruuden tai virtuaalikypärän käyttömahdollisuuden väliltä.

Nyt markkinoille saapuva PSVR2-järjestelmä pyrkii korjaamaan lähes kaikki edeltäjänsä virheet ja tarjoamaan samalla huomattavasti kokonaisvaltaisemman virtuaalitodellisuuskokemuksen. Kypärää epäluuloisesti odottaneet voivatkin vihdoin heittää huolensa romukoppaan. Uusi laitteisto lunastaa ja isolta osin jopa ylittää kaikki odotukset.

Myyntipaketti sisältää itse kypärän, PSVR Sense -ohjainparin, nappikuulokkeet ja USB-C-tyypin latauspiuhan ohjaimia varten. Itse kypärä asennetaan PS5:n etupaneelissa olevaan USB-C-porttiin yhdellä piuhalla – sen enempää johtohelvettien kanssa ei tarvitse painia. Piuha kiinni, kypärä päähän ja ohjaimet pariutumaan konsolin kanssa. Laitteiston kytkemisen jälkeen konsoli käynnistää kalibrointityökalut, joiden kanssa säätäessä menee minuutti tai pari; tämän jälkeen onkin jo valmis pelailemaan.

Kypärä itsessään on muotoilultaan hyvinkin lähellä edeltäjäänsä. Edellistä laitetta päähänsä sovittaneille tämä on ehdottomasti hyvä uutinen, sillä kyseinen kypärä oli käyttömukavuudeltaan aikalaistensa kärkipäätä. Uuden kypärän paino jakaantuu tasaisesti koko pään alueelle, eikä laite täten rasita pitkänkään session aikana käyttäjäänsä suuremmin. Siitäkin huolimatta, että uudessa päähineessä on itsessään sisäänrakennettua teknologiaa huomattavasti enemmän, on sen painoa saatu pudotettua noin 40 gramman verran. Kokonaispainoa ilman kuulokkeita laitteella on 560 grammaa. Takaraivon hihna kiristetään edellisen kypärän tapaan ruuvaamalla ja se on vapautettavissa yhden painikkeen avulla hyvin nopeasti. Etuvisiirin saa myös totuttuun tapaan liu’utettua irti kasvoilta pikalukituksen avulla todella näppärästi. Lasien käyttömukavuutta lisää myös mukavasti vapaasti rullalla säädettävä linssiväli. Käyttömukavuudessa näkeekin ehdottomasti Sonyn vahvuudet laitteistovalmistajana.

Paketin mukana tulevat nappikuulokkeet kiinnittyvät kypärän taakse klipseillä ja itse ääni kulkee normaalin 3,5mm aux -piuhan kautta. Kypärän sivuilla on myös kätevät pienet kolot, joihin napit voidaan pujottaa laitteen ollessa käyttämättömänä. Valitettavasti kuulokkeet itsessään eivät vakuuta laadullaan. Mukana toimitetaan neljät sovitinkumit erikokoisia korvia varten, mutta vaihtoehdoista kaikki olivat ainakin omiin korviini liian suuria tai liian pieniä. Äänenlaadultaan napit tuottavat lähinnä kokemuksen, jota voi suositella vain mikäli mitään muita vaihtoehtoja ole tarjolla. Alunperin kypärän kanssa samanaikaisesti julkaistavaksi suunnitellut Sonyn langattomat Pulse 3D -kuulokkeet ovat jo selvästi parempi vaihtoehto, ja sopivatpa ne muotoilultaankin yhteen kuin nakutetut. Ihmettelisin kovasti, jos markkinoille ei jossakin vaiheessa saataisi settiä, joka sisältää VR-laitteiston ohella myös kyseiset luurit.

Edeltäjänsä Move-kapuloihin verrattuna pakettiin kuuluvat Sense-ohjaimet ovat massiivinen askel eteenpäin. Autonomisesti ja tarkasti kallistuskulmia sekä liikettä seuraavat kädenjatkeet ovat muotoilultaan hyvin lähellä Oculus-alustan vastaavia. Uudet ohjaimet pitävät sisällään tarkemman seurantateknologian lisäksi myös monia kokonaan uusia jippoja. DualSense-ohjaimesta tutut haptiset liipaisimet ja huomattavan tarkat tärinämoottorit mahdollistavat sen, että esimerkiksi erilaisia kosketuspintoja ja mekaanisia elementtejä voidaan simuloida taitavien kehittäjien toimesta hämmentävän immersiivisesti. Laite myös lukee ohjaintattien ja alaliipasimien sisään piilotettujen sensorien avulla käyttäjän sormien asentoa niin, ettei niitä tarvitse edes suoraan koskettaa. Asymmetriset vasemman ja oikean käden ohjaimet ladataan USB-C-portin kautta. Akkukestoa riittää yhdellä latauksella noin neljän tunnin pituiseen sessioon.

Isoimmat kehitysaskeleet on kuitenkin otettu itse päähineen teknologian parissa. Käyttäjän liikettä ja ohjainten seurantaa suoritetaan ulkoisten majakoiden tai kameran sijaan visiirin etupaneeliin asennettujen infrapunakameroiden avulla. Laite pystyy kakkuloiden kulmiin asennettujen linssien avulla muun muassa mallintamaan käytössä olevan huoneen tilat hämmentävän tarkasti. Kamerat mahdollistavat myös kuvasyötteen läpituomisen siten, että visiirin oikeassa alareunassa sijaitsevaa nappia painamalla voi kypärän ulkopuolista maailmaa tarkastella riisumatta itse laitetta päältään. Neljään ulkoiseen sensoriin pohjautuva ohjainseuranta on edellistä laitteistoa huomattavasti tarkempaa. Ongelmiakin on, sillä esimerkiksi käyttäjän takana olevaa tilaa ei seurata aktiivisesti ja ohjaimet peräkkäin asettaessa toisen seuranta lakkaa kokonaan. Kumpaisenkin ongelman pystyy ratkomaan ovelalla koodauksella, eikä testiin saapuneista peleistä yhdessäkään ollut ongelmia tällä rintamalla.

Ulkopuolella sijaitsevien sensorien lisäksi laitteeseen on pultattu myös kaksi sisäänpäin suunnattua kameraa. Sisäisillä kameroilla seurataan käyttäjän silmän liikkeitä. Laitetta käyttöön ottaessa hämmästyinkin silmien seurannan tarkkuudesta. Esimerkiksi laitteiston julkaisupeleihin kuuluvassa Horizon Call of the Mountainissa voi ohjata kaikkia valikoita pelkillä silmänliikkeillä niin halutessaan.

Kypärän sisällä kuvaa toistavat OLED-paneelit ovat tarkuudeltaan karkeasti noin neljä kertaa edeltäjäänsä terävämmät. 2 000 x 2 040 -resoluution lisäksi HDR:ää tukevat paneelit ovat väritoistoltaan erinomaiset. Näkökentän laajuutta on lisätty alkuperäisen PSVR-laitteiston sadasta asteesta 110:een. 90 tai 120 hertsin päivitysnopeudella rullaavaa kypärää voi myös käyttää normaalien PS5-pelien pelaamiseen 120fps-tilassa. Sonyn uuden patentin alaiset uudenlaiset fresnel-tyyppiset linssit pitävät lisäksi kuvan poikkeuksellisen valoisana eikä tekniikalle tyypillistä valon läpivuotoa ole juuri havaittavissa.

Kypärän sisään on jemmattu haptinen moottori, joka pystyy simuloimaan esimerkiksi hahmon sykettä juostessa tai aseiden osumia räiskintäpeleissä. En itse ollut tietoinen haptisista moottoreista laitetta käyttöön ottaessa, joten meinasin kiljahtaa ääneen säikähdyksestä ensimmäistä kertaa lasersäteiden surahtaessa pääni ohi Star Wars: Tales From the Galaxy’s Edgessä.

Ohjelmistopuolta on toistaiseksi vielä vaikea arvioida kokonaisuutena. Arvostelujakson aikana tarjolle saapuneista peleistä löydät koosteen täältä. Käyttöjärjestelmätasolla kaikki toimii vaivattomasti ja Sense-ohjainten käyttö laitteen omissa valikoissa on aikaisempiin Move-kapuloihin verrattuna huomattavasti tehokkaampaa. Harmillisesti PS5 ei tue ollenkaan 3D blu-ray -levyjä, joten tällä kerralla visiiriä ei voi hyödyntää kolmiulotteisten kiekkojen toistamiseen. Myöskään esimerkiksi YouTube ei ainakaan vielä kirjoitushetkellä kykene toistamaan 3D-trailereita tai virtuaalikokemuksia, mutta tämä ominaisuus todennäköisesti lisätään päivitysten avulla lähitulevaisuudessa.

Suurin harmi ohjelmistopuolella lienee kuitenkin se, että alkuperäisiä PSVR-pelejä ei tueta ollenkaan. Täysin erilaisen ohjainseurannan ja laitteistokokoonpanon johdosta pelit tulee päivittää täysin toimiakseen uudella alustalla. Beat Saberin, Pistol Whipin ja The Walking Dead: Saints & Sinnersin kaltaisten megahittien on kuitenkin ilmoitettu saavan tuen uudelle alustalle ilmaisen päivityksen muodossa lähitulevaisuudessa. On harmillista, ettei jo omistetut kokemukset toimi uudella alustalla suoraan, mutta joskus harppaus eteenpäin vaatii uhrauksia. On kuitenkin melko todennäköistä, että iso osa edellisen sukupolven peleistä saa päivityksen uudella laitteistolla toimiakseen.

PSVR 2 on kertakaikkisen vakuuttava laitekokonaisuus. Sen huomattavan kehittynyt teknologia ja parannettu käyttömukavuus nostaa sen helposti mukavimpien markkinoilla olevien VR-kokemuksien joukkoon. PS5:n tehot ja konsolin helppokäyttöisyys myös takaavat, että tämän paketin avulla kenen tahansa on mahdollista hypätä virtuaalitodellisuuksien immersiivisiin maailmoihin mahdollisimman vaivattomasti.

YHTEENVETO:
***** / *****
PSVR2 on hinta-laatusuhteeltaan ja käyttömukavuudeltaan markkinoiden parhaita virtuaalitodellisuuslaitteistoja. Ennen kaikkea se on huomattava teknologinen harppaus eteenpäin edeltäjäänsä verrattuna. PS5:n tehot valjastava kokonaisuus voi potentiaalisesti olla vihdoin se tuote, joka tuo virtuaalitodellisuuden pysyvästi osaksi olohuoneita.

Haluan esittää vielä erityiskiitokset Hitsulle virtuaaliteknologiaan liittyvän jargonin auki selittämisestä!

Ensimmäiseen PlayStation VR2 -pelikatsaukseen pääset siirtymään tästä.

Tämänvuotiset sipulinsilppuamispaketit takaavat kokemuksen ilman kyyneleitä.

Lisää luettavaa