Ota takaisin se, mikä kuuluu sinulle! – Haastattelussa Dishonored 2:n Erica Luttrell

Peleissäkin näyttelijän esiintymisellä on merkitystä.

Kun tapaat hänet Dishonered 2:ssa, Emily Kaldwin on muuttunut nuoresta neidosta hyväntahtoiseksi keisarinnaksi ja huipputaistelijaksi. Hän on älykäs, räväkkä ja itsevarma – hahmo jonka esittäminen vaatii voimakkaan suorituksen rooliin valitulta näyttelijältä.

“Emilian hahmo herää henkiin juuri Erica Luttrellin esiintymisen kautta,” sanoo Dishonored 2:n luova ohjaaja Harvey Smith. ”Erica on pystynyt astumaan aikuiseksi kasvaneen Emilyn rooliin aivan täydellisesti. Hän osaa taitavasti tuoda roolihahmossaan esiin sekä ne piirteet, jotka hallitsevaan asemaan tottuminen tuo tullessaan, että sen, mitä petoksen kohteeksi joutuminen ja jatkuva pakeneminen saavat aikaan.”

Erica Luttrell ei ole ensikertalainen pelien maailmassa. Hän on näytellyt hahmoja muun muassa Fallout 4:ssa, Stephen Universessa ja Diablo III:ssa. Tämä rooli on kuitenkin hyvin erilainen – harvemmin pääsee samassa hahmossa näyttelemään sekä keisarinnaa että salamurhaajaa. Keskustelimme Luttrellin kanssa Emily Kaldwinin hahmosta ja siitä, kuinka hän yhdessä Arkane Lyonin tiimin kanssa toi hahmon eloon.

Kuka on Emily Kaldwin?

– Emily on merkittävä nuori nainen, joka on kokenut kovia. Menneisyytensä ohjaamana hän on kouluttanut mielensä ja kehonsa saavuttamaan haluamansa. Sen sijaan että olisi antanut menneisyytensä traumojen lamauttaa, hän käytti niitä voimavarana. Emily on erittäin sitkeä ja keskittynyt. Hän tietää kuka on ja mitä haluaa.

Arkanen kehitystiimi kuvailee Emilyn hahmoa kolmen pilarin kautta: Keisarinna, Dunwall ja salamurhaaja. Kuinka huomioit kaikki osa-alueet tulkinnassasi?

– Emilyn hahmossa on todella paljon syvyyttä, ja kaikki kehitystiimin kertomat yksityiskohdat antoivat minulle mahdollisuuden paneutua hahmoon vielä syvemmin. Nautin todella paljon keisarinna-osuudesta – sitä oli ilo hyödyntää. Siinä on jotain uskomattoman meditatiivista ja vahvistavaa. Sitä vain jotenkin uppoaa syvälle itseensä ja omaksuu sen voiman.

Dunwall ja salamurhaaja-osuudet hahmosta ovat mielestäni todella erilaisia verrattuna keisarinna-osuuteen, mutta kaikki kolme pilaria tuovat oman vahvuutensa. Dunwallin aiheuttamat hiertymät, Emilyn kasvatus, kidnappaus – kaikki nämä taustatiedot jotka minulle kerrottiin – tuovat oman sisäisen pimeytensä tapaan jolla esitän häntä. Dunwallissa on oma, tavallaan synkkä pohjavireensä, ja sellaisen alueen hallitseminen vaatii tietynlaisen ihmisen.

Tietyllä tavalla ajattelen, että salamurhaajan ja keisarinnan pilarit ovat lähinnä toisiaan. Molemmissa on itsevarmuutta sekä syvään juurtunutta vihaa. Emily kuitenkin kontrolloi vihansa hyvin, eikä ikinä anna sen ottaa valtaa. Hän ei ole arvaamaton, hänen vihansa on enemmänkin hiljaista, hallittua – sellaista vihaa jonka kantaja on ensisijaisesti Keisarinna ja vasta sen jälkeen salamurhaaja.

erikaluttrell-emilykaldwin2

Pystyitkö samautumaan Emilyyn nauhoitusprosessin aikana?

– Ehdottomasti. Siitä huolimatta, että hän on keisarinna ja salamurhaaja, Emily on hyvin samaistuttavissa oleva hahmo. Hän on joutunut kärsimään paljon, mutta taistelee edelleen sen puolesta, minkä uskoo oikeaksi. Hän taistelee itsensä ja kansansa puolesta. Hän taistelee Corvon puolesta.

Menetin isäni noin kaksi vuotta sitten, joten se, että Corvo otetaan Emilyltä pois, osui minuun hyvin henkilökohtaisella tasolla. Se on todella vaikeaa, kun menetät ihmisen, jonka kanssa olet hyvin läheinen ja johon todella luotat… Siinä suhteessa pystyin hyvin samaistumaan Emilyyn, ja uskon että se sai minut myös arvostamaan hänen hahmoaan vielä enemmän.

Minkälaista oli työskennellä Arkane-tiimin kanssa tämän hahmon parissa?

– Kun sain tämän roolin ja menin ensimmäiseen nauhoitussessioon, he näyttivät minulle ensimmäisen julkaisutrailerin, jossa Emily hyppii pitkin kaupunkia. Minulle jo se yksi vilkaisu kertoi, että hahmo on fantastinen. Kun sain enemmän tietoa, ymmärsin miten mahtavasta kokemuksesta on kyse – tiimillä on todella paljon rakkautta peliä kohtaan ja kaikkeen siihen liittyvään. Saamassani kuvauksessa oli enemmän taustatarinaa ja rakkautta kuin ehkä yhdessäkään aikaisemmin saamassani hahmokuvauksessa.

Työskennellessämme huoneessa oli aina joku tiimin jäsenistä, yleensä Harvey Smith tai Sachka Duval (dialogin suunnittelija), joka tunsi hahmon ja sen taustatarinan kunnolla. He antoivat vinkkejä ja auttoivat ymmärtämään syitä, minkä takia Emily sanoi jonkun tietyn asian. Se meni niinkin yksityiskohtaisiin asioihin kuin hänen kommentteihinsa taloista ja ympäristöistä, tai vaikkapa hänen reaktioistaan tiettyihin maalauksiin. He kertoivat minulle, kuka taulun oli maalannut ja minkä takia Emily oli kiinnostunut juuri hänen töistään. Sain annettua tulkinnalleni paljon enemmän syvyyttä heidän neuvojensa ja tietojensa ansiosta.

Mikä on lempiasiasi Emilyssä?

– Varjokävely! Se on vain niin siistiä! Mutta vakavasti ottaen, hänen hahmossaan on todella paljon asioita, joita ihailen. Haluaisin osata tehdä kaiken mitä hänkin tekee – Emily on käytännössä supersankari. Olisi mahtavaa osata miekkailla kuten hän, ja hänen kykynsä lumota on vain todella kaunis ja aavemainen. Mahtavien taitojen lisäksi Emilyn voimakkuus on sekin aivan uskomatonta. Maailmassa kohtaa todella paljon haasteita ja vaikeuksia, ja kaikilla on omat epävarmuutensa ja ongelmansa. Emilyn kaltaisen hahmon näytteleminen tuo esille myös omat vahvuudet.

Mitä haluaisit sanoa faneille jotka ovat innoissaan sukeltamassa Dishonored 2:n maailmaan?

– Anna palaa ja ota takaisin se, mikä kuuluu sinulle!

Lähde: Bethesda

Dishonored 2:n arvostelun pääset lukemaan täältä.
Lue myös ääninäyttelijä Stephen Russellin haastattelu täältä.