Kyläpahasesta hyväksi kaupungiksi – ennakossa Anno 1800

Anno-sarja loikkaa seitsemännessä osassaan vuoteen 1800. Tällä kertaa myös pelaajat pääsevät kehittämään peliä toivomaansa suuntaan.

Oman kaupungin rakentamisesta haaveilevien suosikkisarja Anno tekee paluuta. Vuosisadalta toiselle loikkinut sarja matkaa edellisosien futurististen tunnelmien jälkeen takaisin menneeseen. Tilt pääsi tarkastamaan Gamescomissa vasta kehitystyönsä alkutaipaleella olevaa Anno 1800 -naksuttelua.

Tekijätiimin merkittävin yllätys on paljastuksen ajankohta: Anno 1800 ilmestyy vasta ensi vuoden lopussa. Syy aikaiseen julkistamiseen on kuitenkin ymmärrettävä, sillä studio on ottanut opiksi etenkin Anno 2205:n saamasta palautteesta. Teoksesta muodostui päivitysten ja laajennusten jälkeen mainio paketti, mutta julkaisuversio ei ollut fanien mieleen. Tällä kertaa pelaajat otetaan mukaan jo kehitystyön aikana.

Anno Union -niminen järjestelmä perustuu aikaisiin betatesteihin, joiden pohjalta fanit voivat äänestää ja keskustella uudistusten mielekkyyksistä. Peliä halutaan muokata sellaiseksi, että julkaisussa nähtävä paketti täyttää pelaajien toiveet jo sellaisenaan. Muutaman päivän tai noin viikon verran kestäviä testejä luvataan pitää säännöllisesti.

Palautteen vastaanottaminen lienee tällä kertaa aiempaa tarpeellisempaa, sillä tekijät lupailevat liutaa uusia ominaisuuksia. Keskeisin uudistus on nykyajalle tyypillinen moninpeli, mutta myös 1800-luvulle tyypilliset uudet tuulet muuttavat kokemusta. Imperialismin, kolonialismin ja teollistumisen aikakausi tekee tekoälyn kanssa toimimisesta entistä tärkeämpää. Tulevassa osassa vihamieliset kaupunginisät eivät ole ainoastaan sotivia junttia. Naapurivaltion populistit virnuilevat jo aikaisessa kehitysversiossa kaupunkiaan huonosti johtavalle pelaajalle. Tekijät lupaavat korostaa diplomatiaa kehitystyön edetessä, joten mokomien pormestareiden kanssa täytyy ikävä kyllä tulla toimeen.

Keskeisintä on kuitenkin edelleen oman kaupungin pyörittäminen. Kylän suosioon ja maineeseen vaikuttavat pienet yksityiskohdat aina eläintarhoista lähtien. Resursseja voi investoida virtuaalisen Korkeasaaren päivittämiseen, jolloin nasut vaihtuvat norsuiksi ja kaakattavat lokit papukaijoiksi. Taaleripinon käyttöä kannattaa pohtia kuitenkin tarkkaan, sillä viherhipeille kumartaminen näyttää rahvaalle pyllistykseltä. Kaupungin duunariosasto saattaa esimerkiksi suivaantua rahavirran väärästä suunnasta, vaikka naapuriin tullut eläintarha olisi maailman kahdeksas ihme.

Oleellisinta Anno 1800:ssa on vaihtoehtojen määrä ja ennustamattomuus. Kartat arvotaan aina uudelleen, minkä lisäksi erilaiset ratkaisut saattavat päteä tai olla toimimatta pelikerrasta riippuen. Esitystilaisuudessa näytettiin esimerkiksi rahvaan lakkoa, jonka mielenosoituksia pyrittiin estämään ja pamputtamaan poliisivoimien turvin. Tällä kertaa mellakat vain pahenivat, mutta ratkaisu voi olla seuraavalla yrityksellä toinen. Kuten yleensä, rahalla voi tietysti ostaa onnea, mutta raskaan raatamisen avulla tienatuille pennosille olisi parempiakin kohteita kuin työläisten lomakassa.

Teoksesta käy jo ensisilmäyksellä ilmi, että tekijät ovat satsanneet 1800-luvun tunnelmaan. Pelimaailma näyttää aikaisesta kehitysversiostaan huolimatta vaikuttavalta: höyrylaivat puksuttavat, kansa juhlii torilla ja teollistuminen on tuonut mukanaan saasteisuutta.

Anno 1800 on vasta alkutaipaleellaan, eikä pelistä voi vielä vetää suuria johtopäätöksiä. Anno Union -idea vaikuttaa kuitenkin kiinnostavalta ollen osoitus siitä, että teosta luodaan nimenomaan faneja varten. Mikäli kaupunginrakentelu on lähellä sydäntä, kannattaa ehdottomasti osallistua mukaan kehitystalkoisiin. Tekijätiimin kokemus aiempien kuuden osan parissa on jo itsessään selvä osoitus siitä, että tietotaidosta projekti tuskin jää kiinni. 1800-luvun puitteet tarjoavat maailmanpoliittisien muutosten kautta oivallisen mahdollisuuden hyvälle lopputulokselle.

Tulossa vuoden 2018 lopulla: PC