Vuonna 2019 nähtiin Call of Dutyn uusi voittosuhdanne. Rebootattu Modern Warfare oli oikeasti hieno teos ja näytti selkeää esimerkkiä CoDien seuraavasta evoluutiosta. Jatko-osa Modern Warfare II ei omalla moninpelillään yltänyt ihan samalle tasolle. Teoksen lähtökuoppa oli todella syvä ja vakavien teknisten ongelmien saastuttama. Kovasti montusta yritettiin kiivetä, mutta vahinko oli jo tapahtunut. Lyhyen kehitystyön olosuhteista sekä kampanjakiukusta huolimatta Call of Duty: Modern Warfare III palauttaa neljän vuoden takaisen toivonkipinän verkkokarkeloihin takaisin ja vallan kivuttomasti.
Herkullisesta johdattelusta huolimatta pyörää ei ole keksitty sentään uudestaan. Call of Duty: Modern Warfare III on pohjaltaan edelleen ehtaa tuttua sekä turvallista codittelua. Ikoniseksi muodostunut pelattavuus loistaa jokaisella kulmalla lähes virheettömästi ja tuo lämmintä tunnelmaa tupaan. MWIII luottaa julkaisussaan erityisesti nostalgian voimaan, joka pintakatsauksella viestii toki laiskuudesta, mutta on samalla teoksen parhaimpia ratkaisuja.
Modern Warfare III on virallisen epävirallinen Call of Dutyn 20-vuotisen taipaleen syntymäpäiväkakku. Juhla näkyy erityisesti teoksen verkkokahinoiden karttavalikoimassa, joka muodostuu täysin vuoden 2009 Modern Warfare 2:n kattauksesta. Ajattelematta kierrätys kielii negatiivista ilmapiiriä, mutta kolikolla on kääntöpuolensa. Kuluneen kuuden vuoden aikana moninpelin kartoista on aina saanut nostaa pari onnistujaa sekä muutaman pohjanoteerauksen estradille. Nostalgiapommin voimalla on todettava, että vuonna 2023 ei tarvitse mutista maisemista tippaakaan. Kenttien rakenteeseen ei ole kajottu, ja tämän ansiosta muistojen matka tuntuu mahtavalta uuden graafisen ilmeen koristamana.
Muistojen juhla jatkuu seuraavaksi MWIII:n pelimuotojen parissa. Perinteet pysyvät vahvoina, eikä esimerkiksi Team Deathmatchia, Dominationia tai vaikkapa Hardpointtia ole hylätty mihinkään. Kolmatta modernia sotaeeposta koristaa War-tilan comeback, joka oli vuonna 2017 Call of Duty: WW2:n kovimpia valttikortteja. Hyökkääjät yrittävät puskea puolustajat hautaan samalla suorittaen erilaisia tavoitteita lineaarisella kartalla edeten. War on edelleen hektinen kokonaisuus sotimista ja lähes episodimaista etenemistä, mikä nostattaa hymyä kokeneemmankin taistelijan huulille. War-muotoa lukuun ottamatta MWIII pitää pelimuotokataloginsa identtisenä viime vuodelta, eikä siitä ole muuta erityistä mainittavaa.
Taistelu on tänä vuonna erittäin sulavaa, joka on kutsuvaa uusille tulokkaille kuten myös sarjan veteraaneille. Sotilaan liikehdintä rintamalla on hiottu viimeisen päälle, jotta jokainen hyppy, liuku ja makuulleen syöksyminen tuntuu dynaamiselta. Modern Warfare III esittelee myös uuden Tac Stancen, johon taistelija voi siirtyä näppäinkomennon avulla. Se ei ole yhtä tarkkaa kun jyvän kautta tähtääminen, vaan se sijoittuu johonkin tähtäämisen sekä lonkkalaukauksen väliin. Se on coolin näköistä, toisinaan jopa käytännöllistä, mutta ei välttämätöntä. Tac Stancen etuna on täystähtäämistä nopeampi liikkuminen ja kääntyminen.
Taisteleminen vaatii luonnollisesti siihen soveltuvaa kalustoa, ja sitähän jälleen kerran on ihan riittävästi. Arsenaalin puolella tosin nähdään samalla todisteita siitä, kuinka Modern Warfare III:n oli alun perin tarkoitus olla lisäsisältöä viimevuotiseen CoDitteluun. MWIII tuo mukanaan reilut kolmekymmentä uutta rynnäkkökivääriä, konepistoolia ja vaikka mitä muuta edellisen osan tuliluikkujen kaveriksi. Aseistuksen tasapaino on myös edellisvuoden vertainen, eli tänäkään vuonna ei pääse kiukuttelemaan siitä. Kaikki MWII:n aseet ovat siis käytettävissä uudessa tulokkaassa, jotka voidaan avata käyttöönsä erilaisten haasteiden suorittamisen avulla. Siis vaikka et omistaisi MWII:sta.
Aseiden oheistarvikkeiden ja muiden lisäkilkkeiden availu on lähes identtistä viime vuodelta, mutta pakkaa sekoitetaan kahdella muutoksella. Monipuolisella räiskeellä saa availtua monta oleellista tarviketta etukahvoista lisälippaisiin, ja uusi Armory Unlock -ominaisuus esittelee uuden tavan laajentaa kalustoa. Pitkä katalogi sisältää kaikenlaista rojua kokonaisista aseista tarvikkeisiin, joita avataan suorittamalla 24 tunnin välein päivittyviä päivähaasteita. Jos haasteet tulevat ripeästi täyteen, myös otteluiden voittamisesta saa aina yhden pisteen availuun. Tämä antaa mukavaa motivaatiota päivähaasteiden suorittamiseen, mutta samalla se hidastaa täydellistä arsenaalia haikailevien availua.
Toisena uutuutena on Aftermarket Parts, jotka ovat 3D-tulostettuja eritysosia muutamiin aseisiin. Hämmentävät mustan marketin kilkkeet muuttavat melko dramaattisesti tiettyjen aseiden toimintatapaa, jolloin esimerkiksi kertatulipistoolista taittuu helposti kompakti konepistooli. Realismin nimessä kokonaan 3D-tulostettu ei montaa laukausta kestäisi ilman kokonaisuuden murtumista, mutta kukapa minä olen tuomitsemaan. Torin tarvikkeet saa tyypillisesti käyttöönsä vasta aseen tason ollessa täysillä, joten amisviritetty tuliluikku ei dominoi epärehellisesti heti eturintaman roihahtaessa.
Call of Duty: Modern Warfare III on onnistunut moninpelikokemus, joka nostalgisella kulmalla maistuu erityisesti sarjan veteraaneille. Rujo kampanja nosti kriittisyyden kiukun huippulukemiin, mutta verkossa on naurettavan helppoa rentoutua. Moni asia on tuttua ja turvallista toistoa vuosien varrelta uudella kansikuvalla, eikä se oikeastaan haittaa. Call of Duty on ollut onnistunut reaktiohippa jo 20 vuoden ajan ja lunastanut ansaitusti paikkansa yhtenä kansan suosikkiräiskintänä.
Saatavilla: PC, PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, PS5, Xbox One, Xbox One X, Xbox Series X|S (testattu X)
Ikäraja: PEGI 18 (voimakas ja realistinen väkivalta, kielenkäyttö, verkko-ostot)
YHTEENVETO:
**** / *****
Viime vuoden virheistä oppinut pommi nostalgiaa, joka maistuu erityisesti vuoden 2009 Modern Warfare 2:sta pelanneille. Muistojen virtaa tehostaa erinomaisesti viilattu liikehdintä sekä pelituntuma. Kahden CoDin verran fuusioitua sisältöä yksissä kansissa varmistaa, ettei pelaaminen ihan heti lopu kesken.