Hiljalleen maatuvaa mielihyvää – mitä kuuluu Call of Duty: Black Ops Cold Warin zombeille?

Tuoreimman Call of Dutyn zombimoodi löi viime vuonna huikean hienon kunnarin julkaisunsa jälkeen. Maaliskuussa esitelty isomman kaliiberin Outbreak suoriutui myös upeasti ja oli todella freesi kokemus perinteisten selviytymisotteluiden joukkoon. Reilu pari kuukautta myöhemmin vauhti alkaa kuitenkin laahustamaan hieman paikoillaan ja tilanne vaikuttaa uhkaavalta.

27.05.2021

Aivan kuten Harvey Dent sanoi aikanaan Yön Ritari -elokuvassa: ”You either die as a hero, or you live long enough to see yourself become the villain.” Hieno lause, mutta surullinen merkitys. Surullista on myös nähdä Call of Duty: Black Ops Cold Warin erinomaisen zombimoodin jymähtäneen hieman paikoilleen. Katon räjäyttäneen raatorällästelyn voittoisa tahti on laskenut kovasti kierroksia ja Treyarch luottaa liikaa maaliskuussa julkaistun Outbreak-moodin kehittämiseen. En missään tapauksessa sano, että studion laajemman mittakaavan zombieepos olisi mitenkään huono, mutta kehitystiimi on harhautunut liian kauas perinteistään. Cold Warin zombimoodit ansaitsevat tasapainoista huomiota ja valitettavasti Outbreak vetää kuopuksen linjan liian syvälle. Vaikuttaa siis pelottavan paljon siltä, että Herra Dentin lainauksesta tulee merkittävän relevantti zombimassojen kaatojen suhteen.

Call of Duty: Black Ops Cold War on edennyt jo kolmannen kautensa puoleen väliin. Kakkoskausi oli tyystin omistettu Outbreakin lanseeraukseen, joten perinteisempään zombimoodiin nojaava Firebase Z on toistaiseksi teoksen ainut ”oikea” kronologisesti etenevä zombikartta. Kausipäivitysten mukana on saatu myös moninpeliin painottuvaa sisältöä roppakaupalla, mutta Treyarch ja Raven Software eivät ole vieläkään saanut verkkokahinoista tarpeeksi kutsuvaa kokemusta omaan makuuni. Sen vuoksi nautiskelen edelleen perinteistä Call of Dutyn moninpeliä vuoden 2019 Call of Duty: Modern Warfaren parissa. Täytyy tietysti muistaa, ettei Modern Warfarekaan ollut täysin toimiva ennen puolen vuoden merkkipaalua, joten Cold Warilla on edelleen mahdollisuuksia. Call of Duty Black Ops Cold War Season 3 on osana teoksen ilmaista lisäsisältöä, eikä sen tarjoama sisältö ole Battle Passia lukuunottamatta maksumuurin takana.

Outbreakin kehitys on ottanut mukavia askeleita pysyäkseen tuoreena, mutta kasaan kuivumista on silti havaittavissa. Alun perin kolmea karttaa kiertävä laaja selviytymiseepos on saanut mukaansa kaksi uutta miljöötä tarjoamaan vaihtelua. Neuvostoliittolaista ilmettä jatketaan synkällä mielisairaala-alueella Sanatoriumissa ja Dugan tutkakeskuksella sekä sitä ympäröivällä sotilasalueella. Sanatoriumin saapuminen nähtin kakkoskauden puolessa välissä, mutta sen ollen ainoa ”huomattava” päivitys zombien pariin tuohon aikaan, ei sitä nähty tarpeelliseksi raportoida erikseen. Kolmoskauden myötä julkaistu Duga saa tämänhetkisen zombitilanteen sopivampaan pakettiin syvempää analyysia varten. Karttojen ollessa kevyempi lisä raatojen kaatamisen parissa, todellinen päivitys Outbreakiin saatiin hiljattaisessa puolivälin etapissa. Fanit ovat huutaneet ”lisää, lisää”, ja sitä he nyt saavat. Tavallaan.

Toistaiseksi zombimoodien suurin päivitys tuo mukanaan täysin uusiksi laitetut aseiden statistiikat ja Easter Egg -tehtäväsarjan Outbreak-moodiin. Raatometsästyksen kärjessä roikkuneet teoksen haulikot saavat viimein hieman haastajia rinnalleen, kun kaikkien muiden aseluokkien tuliluikkujen vahinkoa tuotiin harppaus eteenpäin. Tällä muutoksella saadaan pitempien maratoonareiden pelikokemuksesta hieman vaihtelevampaa eikä vain sitä ainaista haulien laukomista menosuuntaan. Tasapainotuksen lisäksi Outbreakissa on nyt myös mahdollista suorittaa monimutkainen tehtäväsarja Die Maschinen ja Firebase Z:n lailla. Tarkkaa silmää sekä kärsivällisyyttä vaativat suoritukset saa ja lähestulkoon täytyy luntata internetin ihmeellisestä maailmasta, mikäli koko tehtäväsarjan mielii suorittaa onnistuneesti. Easter Eggin suorittamisen voi jälleen kerran hoitaa joko yksin tai kaveriporukan kesken. Lopputulos on molemmissa tapauksissa täysin sama, mutta ryhmässä on luonnollisesti enemmän voimaa.

Vaikka aseiden tasapainotus ja Outbreakin tehtäväsarja ovatkin päivityksen päätähtiä, joukkoon on myös hiipinyt pienempi lisä. Alkuperäisessä Outbreakin arviossa kerrotut pää- ja lisätehtävät ovat saaneet myös pari uutta tulokasta riveihinsä. Sivutehtävien kirjoon lisätty Ordan pomotaistelu on ainut mainitsemisen arvoinen tulokas. Orda on Dark Aetherin ulottuvuudesta maahan saapunut vaaniva jättiläismäinen tuhoaja, jonka keho on muodostunut kuolleista ihmisistä ja heidän rippeistään. Rippeiden välissä näkyy selkeästi kalman kurittamaa kudosta, joten tämä jättiläiskokoinen olento on visuaalisesti varsin hienosti luotu lopputulos. Ordaa vastaan taisteleminen vaatii tarkkaa sihtiä, sillä mokoma ryökäle ottaa vahinkoa pelkästään ”päässään” sijaitsevasta hohtavasta kohdasta. Taistelu ei myöskään ole sieltä yksinkertaisimmasta päästä, sillä taistelualue täyttyy hyvin nopeasti massiivisesta määrästä zombeja sekä helvetinkoiria. Lisää siihen päälle vielä herra isomörön hakeutuvat tulihyökkäykset ja isompaa alueellista vahinkoa aiheuttavat tömistelyt, niin haastesoppa on varsin ylikeittynyt tässä vaiheessa.

Ja siinäpä se sitten melkein onkin. On hämmästyttävää, miten äkkiä Treyarch unohti juurensa ja viskasi kirveen kaivoon perinteiden kohdalla. Outbreak on ihan kivaa, mutta alun perin kolmen kartan välillä sahaaminen samojen tehtävien parissa rupesi puuduttamaan jo parissa viikossa. Kaksi karttalisäystä Sanatoriumin ja Dugan muodossa eivät yksinkertaisesti tuo mukanaan tarpeeksi vaihtelua. Kyllästyminen ei tarkoita kiittämättömyyttä, vaan pointtina on nimenomaan tasapainon puute. Die Maschine ja Firebase Z edustavat perinteistä aalloittain vaikeutuvaa pelimoodia, joka on oma kokemuksensa. Näissä miljöö pysyy samana, mutta homman juju on nimenomaan kuohuva vaikeusaste. Outbreak noudattaa tavallaan samaa kaavaa, mutta kun karttakohtaisen tehtävän suorituksen jälkeen vaihtoehtoina on kartan vaihto tai tekemättömyyteen menehtyminen. Laajempi zombimoodi etenee liian hitaasti ja kaavoja noudattaen pitääkseen pelaamisen tarpeeksi mielenkiintoisena pitkään.

Tämä on se kohta, kun toistuvasti mainitsemani tasapainottaminen tulee mukaan kuvioihin. Treyarchin on yksinkertaisesti tuotava uusi perinteinen aaltokartta mukaan zombikarkeloihin, koska muuten Outbreakin hidas kehityskaari tappaa teoksen lennokkaan voittosuhdanteen seinään. Tokihan verkko on pullollaan huhuja ja ”vuotaneita konseptikuvia”, mutta näiden todenmukaisuus on yhtä mahdollinen kuin Grand Theft Auto VI:n julkaisu seuraavan kolmen vuoden sisään. Treyarchilla ei myöskään ole mahdollisuutta selittää asiaa esimerkiksi puutteelliseen aikaan tai resursseihin, sillä studio siirsi vastikään esimerkiksi Cold Warin verkkopelipuolen ja Warzonen vastuun Raven Softwarelle, joka on tunnetusti tiiviisti mukana Call of Dutyn taustajoukoissa. Mutta eihän tässä kiukuttelu auta, vaan on yritettävä ilmeisesti olla hieman kärsivällisempi.

Call of Duty: Black Ops Cold Warin neljäs kausi odottelee horisontissa noin kuukauden päässä. Fanikunta odottelee hengitystä pitäen uutta sisältöä, mutta kannattaa varoa ettei happi lopu kesken. Pari ontuvaa kautta annettakoon anteeksi, mutta nyt alkaa Treyarchilla olla näytön paikka. Kuukausien ylistäminen olisi todella ikävää heittää ikkunasta lepikkoon, kun kansa on kaatanut zombeja menemään hymy korvissa.

Saatavilla: PC, PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, PlayStation 5, Xbox One, Xbox One X (testattu), Xbox Series X|S
Ikäraja: PEGI 18 (väkivalta, kielenkäyttö, verkko-ostot)

Uuden bingokeskuksen isokokoisen portsarin vitsit olivat tappavan hyviä.