Elävien kuolleiden suurempi mittakaava – arvostelussa Call of Duty: Black Ops Cold War – Outbreak

Treyarch teki sen viimein. He loivat ikonisesta fanien rakastamasta zombimoodistaan lähes avoimeen maailmaan sijoittuvan version, joka kantaa studion arvostuksen kattoon asti. Hatusta kiinni ja menoksi, nimittäin matka tulee olemaan raadollista.

12.03.2021

Viime vuoden lopussa julkaistu Call of Duty: Black Ops Cold War on startannut seuraavan kautensa, joka tuo mukanaan uutta verkkopelipuolta ja tietysti jatkoa äärimmäisen kovalle zombimoodille. Treyarch ottaa rohkean hypyn perinteistään, sillä kakkoskauden uusi kartta ei ole pelkästään kartta vaan täysin uusi pelimuoto nimeltään Outbreak. Massiiviseen kolmen kartan välillä käytävään raadonmetsästykseen on lisätty panostusta sen verran reippaasti, että jopa kaltaiseni zombiveteraani joutui hieraisemaan silmiään uusille kentille ensimmäistä kertaa astuessa.

Täysin uusiksi pyörää ei kuitenkaan ole luotu, sillä pohjalla sykkii edelleen perinteitä kunnioittava ydin. 1-4 pelaajalle suunnattu selviytymiseepos vaan yksinkertaisesti viedään sen verran suurempiin sfääreihin, että tuore Outbreak tuntuu lähes uunituoreelta pelikokemukselta. Mitään tämän kaltaista ei ole vielä nähty, paitsi korkeintaan Call of Duty: Black Ops III:sen modaajien kautta. Ykköskauden puolessa välissä mukana nähty varsin mainio Firebase Z siirtyi hektisempiin maisemiin ohi julkaisukartta Die Maschinen mutta Outbreak pyyhkii molemmilla kentillä lattian tuosta vain. Tässä kohtaa tosin on hyvä todeta, että Outbreakista ei ole edeltävien selviytymiskoetusten korvaajaksi, sillä kartan mukana tavataan myös täysin uusi tyyli pelata zombeja.

Outbreak ei ole perinteikäs kierros kierrokselta vaikeutuva ja kehittyvä selviytymismoodi, sillä jokainen erä muodostuu tällä kertaa tietystä tehtävästä, joka tulee suorittaa etenemisen kannalta. Mukana on myös jokaista kierrosta kohti yhdestä kolmeen sivutehtävää, jotka suorittamalla saadaan tietysti kahmittua aseiden ostoon sekä kehittämiseen vaadittavia valuuttoja. Kierrosluku vaihtuu vasta aikaisemman päätehtävän suorituksen jälkeen, kun pelaajat pääsevät valitsemaan joko etenemisen tai sen hetkisen pelisession päättämisen. Eteneminen tuo mukanaan nousevan vaikeusasteen, jolloin raadot iskevät ja kestävät enemmän vahinkoa. Pelisessioita päättäessä käynnistyy evakuointi, jolloin helikopteri saapuu pelastamaan raadonkaatajat pinteestä. Pelaajien tulee tyhjentää kopterin laskeutumisalue tarpeeksi ripeästi paon onnistumiseksi. Evakuoinnista jaellaan bonuspisteitä; mitä isommalla kierrosluku on, sitä isommat bonukset ovat.

Täytyy muistuttaa, että Outbreakissa kaikki muukin on isoa. Pelimuoto rakentuu kolmesta erillisestä kartasta, jotka vaihtuvat aina kierroksen myötä. Treyarch on näppärästi ottanut vaille merkittävää huomiota jääneen Fireteam-moodin kartat hyötykäyttöön Cold Warin moninpelin puolelta. Fireteamin oli tarkoitus olla studion omanlainen näkemys Battle Royalien puhkikulutettuun maailmaan, mutta kokonaisuus jäi ontumaan lähtökuoppiin jo heti alkukarsinnoissa. Sääli, sillä kartat ovat muun muassa visuaalisesti teoksen parhaimmasta päästä. Uusia raadonkaatoon soveltua maita ovat siis alppien vuoristossa sijaitseva laskettelukeskus, lähestulkoon Tunguskan räjähdysaluetta muistuttava metsäalue Ruka ja Neuvostoliiton aikainen Golovan kylä. Suurten tonttien vuoksi pelaajat pääsevät kulkemaan kartassa jalkapatikoinnin lisäksi myös muutamilla ajoneuvoilla. Teemojen mukaisesti menopelit vaihtelevat lumikelkasta avojeeppiin, kun taas Golovassa päästään melkein Ladaa muistuttavan “formulan” kyytiin. Matka taittuu mukavasti ja raadotkin kaatuvat samassa rytäkässä takaisin manalan majoille.

Yksittäiseen otteluun on hyvä varata aikaa, sillä Outbreakissa aika kuluu kuin siivillä. Pelkästään viiden kierroksen otteluun voi kulua helposti aikaa neljä tuntia etenkin silloin, kun suorittaa päätehtävien lisäksi kaikki saatavilla olevat sivutehtävät. Määrätietoisesta suorittamisesta palkitaan tietysti paremmin, joten nopeasti kierrokselta toiselle juoksevat eivät välttämättä koe oloaan yhtä palkituksi kuin joka nurkan nuuskivat tutkiskelijat. Tehtäviä on tarjolla laidasta laitaan aina perinteisestä ison kohteen kaatamisesta puolustustehtävään. Mukana on tietysti myös postipojan leikkimistä, eli tavaran x viemisestä sijaintiin y ja niin edelleen. Outbreak hyödyntää käytännössä kaikki yhteistyöpelien maailmassa nähdyt kliseiset vaihtoehdot, mutta lisäävät niihin oman kalman hajuisen twistinsä. Kliseistä viis, sillä onhan kyseessä täysin luonnollisia ratkaisuja sujuvuuden edistämiseksi.

Kun pelialueet ovat näin massiivisia, lienee syytä olettaa isompaa vastarintaakin? Vastaus on ympäripyöreästi kyllä ja ei. Vaikka teuraiden määrä ei säväytä, koko tekee vaikutuksen. Perusraatojen lisäksi Outbreakissa tavataan aikaisempien karttojen erikoismörköjä sekä nippu uusia hirvityksiä. Die Maschinen syvästi vihattu Megaton ja Firebase Z:n retuuttajat Mimic sekä Mangler ovat kiusaamassa pelaajia jo ensimmäiseltä kierrokselta alkaen. Uudet tuttavuudet eivät ainakaan ole entisiä mörköjä mukavampaa sakkia. Tempest on jonkinlainen sekoitus teoksessa esiintyvää Aetherumia ja sinistä plasmaa, joka kykenee viskomaan energiaprojektiileja sekä siirtymään paikasta toiseen silmän räpäyksessä. Tämän zombipikachun hyökkäykset ovat myös ikäviä, sillä ne saavat mahdollisen käytössäsi olevan ajoneuvosi hyytymään yhdestä iskusta. Kahdesta uudesta tulokkaasta Tempest on kuitenkin pienempi paha, nimittäin Krasny Soldat on se kaveri, johon et halua tutustua minkään valtakunnan tähden. Raskaasti panssaroitu zombibotti omaa arsenaaliinsa liekinheittimen, rakettirepun ja polttopulloja räiskivän käsikanuunan, josta itse Mega Man olisi kateellinen. Kyseinen turmion Transformer kestää sen verran lyijyä ja muitakin panoksia, että näitä veijareita et tosiaankaan halua kohdata yksin.

Tällä kertaa sarjan veteraaneja ei lahjota monimutkaisella tai edes yksinkertaisella Easter Egg -tehtäväsarjalla, sillä Treyarch on itse vahvistanut sen puuttumisen Outbreakista. Mielestäni ratkaisu on oivallinen, sillä pelialueiden koon vuoksi homma voisi lähteä lapasesta tehtäväsarjaa suorittaessa. Studion omien sanojen mukaan uuden pelimuodon on tarkoitus olla käytännön koe siitä, kuinka sarjan fanit ottavat isomman kaliiberin raatojen metsästyksensä vastaan. Moodin ja karttojen jatko on siis täysin kuluttajien kokemusten ja palautteiden varassa. Itse kannan korteni kertoon tämän tekstin ja pelituntieni kautta, sillä onhan tämä nyt aivan älyttömän hauskaa tuomiopäivän sirkusta.

Outbreak tarjoillaan osana Call of Duty: Black Ops Cold Warin kakkoskauden sisältöä, joten sen pelaaminen ei maksa siis pennin jeniäkään ylimääräistä. Mainio lisäys perinteiden joukkoon nostaa odotukset studion tuleville zombikahinoille todella korkealla, eikä vauhti tunnu olevan hidastumassa tippaakaan. Kasaa siis rohkeimmat raadon metsästäjät kokoon ja ottakaa suunta kohti Outbreakin hektisiä selviytymishetkiä, sillä tämä on vasta alkua.

Saatavilla: PC, PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, PlayStation 5, Xbox One, Xbox One X (testattu), Xbox Series X|S
Ikäraja: PEGI 18 (väkivalta, kielenkäyttö, verkko-ostot)

Kesäkiesin virittäminen on raadollista hommaa, kirjaimellisesti.

Lisää luettavaa