Nordic XR Startups avaa ovet sekä virtuaalitodellisuuden että lisätyn todellisuuden parissa työskenteleville kasvuyrityksille

Tilt kävi tutustumassa virtuaalikiihdyttämö Nordic XR Startupsin toimintaan.

Helsinkiläinen virtuaalikiihdyttämö, Nordic XR Startups (extended reality), katsoo pitkälle tulevaisuuteen. Aiemmin vielä viime vuonna Nordic VR Startupsina tunnettu, joskin tätä nykyä Nordic XR Startups -nimellä tuttu kasvukiihdyttämö on japanilaisen gumi Inc –pelitalon sekä muun muassa PlayStation Suomen takaakin löytyvän Nordisk Filmin omistama kehitysohjelma, jonka ideana on auttaa pohjoismaisia, VR:ään ja AR:ään erikoistuneita startup-yrityksiä kohti kansainvälistä voittokulkua.

Lisäpotkua Nordic XR Startupsiin ja sen toimintaan on antanut kesäkuussa uudeksi ohjelmapäälliköksi valittu Janne Kaitila, joka oli kertomassa Tiltille kiihdyttämön toiminnasta. Yli vuosikymmenen ajan Pelaaja-lehden toimituspäällikkönä kuin sitä julkaisevan H-Town Oy -lehtikustantamon johdossakin vaikuttanut pelimaailman moniottelija huolehtii nykyisessä tehtävässään monista päivittäisistä, kiihdyttämön sisällä juoksevista asioista, kuten aikatauluista sekä mentorien ja kehittäjätiimien välillä tapahtuvasta kommunikaatiosta. Tarkemmin kiihdyttämön mentoreista ja muista yhteistyökumppaneista voi lukea Nordic XR Startupsin kotisivulta.

Janne Kaitila, Nordic XR Startups

Nordic XR Startupsin tuen piirissä on usea, eri alalla vaikuttava kehitystiimi, jotka saavat kiihdyttämöltä projektilleen apua muun muassa rahoituksen sekä kattavan kontaktiverkoston saralla.

Toisesta ohjelmakierroksesta lähtien kiihdyttämön tallissa on paiskinut neljä oman projektin kanssa ahertavaa tiimiä, joista kaksi työskentelee kuluttajamarkkinoille suunnatun pelin parissa. Näistä tiloissa tavattu, Horizon Zero Dawn– ja Max Payne -veteraaneista koostuva AR Games Helsinki (ARGH) työskentelee parhaillaan mobiililaitteille kehitettävän, joskin vierailun aikana vielä alkutekijöissään olleen peliprojektin kanssa. Kaksihenkisen Mantisbiten väkertämää Bandit Point -robottiräiskintää voi vuorostaan odottaa saapuvan yleiseen testiin jo aivan lähiviikkoina. Itch.io -sivustolle julkaistavan kokeiluversion avulla tekijätiimillä on siten aikomus hioa peliä lopulliseen muotoonsa pelaajilta saadun palautteen pohjalta.

Pelifirmojen lisäksi Nordic XR Startups pyrkii valtaamaan laajennetun todellisuuden tekniikalla myös muita aloja. Näistä länsinaapurissa vaikuttava, Happy Place -sovelluksestaan tuttu Mimerse AB on lähtenyt kehittämään omaa mielenterveyden hoitomuotoa virtuaalitodellisuuden keinoin. Yrityksistä toinen, pelifirmojen kanssa samoissa tiloissa nähty Osgenic Oy työstää puolestaan eritoten kirurgiksi erikoistuville lääkäreille suunnattua koulutussovellusta. Suomalaisen VR-laitevalmistaja Varjon kanssa yhteistyössä kehitettävän leikkaussimulaattorin tavoitteena on tarjota todentuntuinen, mutta potilasturvallinen tila kirurgisten toimenpiteiden harjoitteluun.

Nordic XR Startupsin toinen ohjelmakierros huipentuu joulukuussa teknologia- ja kasvutapahtuma Slushissa, jossa neljästä tiimistä kaikki esittelevät omaa projektiaan tapahtumaa varten toteutetun demon muodossa. Samalla tiimeillä on myös mahdollisuus tavata niin muita alojen toimijoita kuin hankkia uusia, potentiaalisia sijoittajia.