Mikä erottaa GOG Galaxy 2.0:n muista? – Haastattelussa Piotr Marzec

Tilt haastatteli GOG Galaxy 2.0:n tiimiohjaajaa Piotr Marzecia.

Yksi suurimmista haasteista uuden alustan kehittämisessä on varmasti saada asiakaskunta hyväksymään, no, uusi alusta. Mikä olisi se yksi asia, jonka haluaisitte nostaa esiin, mikä erottaa teidät kaikista muista?

Piotr Marzec: GOG GALAXY 2.0 ei ole ainoastaan alusta! PC-pelien tuominen markkinoille eri alustoilta on toki yksi ominaisuuksista, mutta GOG GALAXY 2.0 on niin paljon muutakin. Koko ajatuksemme sovelluksen taustalla ja syymme sen kehittämiseen on se, että pelaajina joudumme jatkuvasti taiteilemaan eri alustojen ja käyttöliittymien välillä tietääksemme mitä pelejä omistamme ja missä ne meillä ovat, ja nähdäksemme ketkä ystävistämme ovat tällä hetkellä pelaamassa. Kyse ei ole ainoastaan siitä sählingistä mikä syntyy kun joutuu käyttämään useita alustoja pelien käynnistämiseen, mutta useiden pelikirjastojen ja ystävälistojen ylläpidosta vielä sen lisäksi. Tämä on se ongelma, jota yritämme ratkaista GOG GALAXY 2.0:n avulla.

Galaxy mahdollistaa jo nyt paljon todella upeita mahdollisuuksia personointiin, kuinka pitkälle teillä on suunnitelmissa viedä näitä ominaisuuksia?

– Yksi kehitystyömme ohjaavia periaatteita on valinnanvapaus minkä haluamme antaa pelaajille, ja se koskee myös GOG GALAXYA. Käyttöliittymän aiemmassa versiossa käyttäjillä oli mahdollisuus valita mitä ominaisuuksia he haluavat hyödyntää ja mitkä taas jättää pois. Sama pätee myös 2.0-versioon – haluamme antaa pelaajille juuri niin paljon vaihtoehtoja kuin he haluavat ja tarvitsevat.

– Jos olet kiinnostunut datasta voit asettaa kirjastosi näyttämään jämäkältä taulukkomaiselta listalta, jossa näet paljon informaatiota samanaikaisesti. Jos taas haluat siistin ja yksinkertaisen ulkoasun, voit vaihtaa ruudukkomaiseen malliin ja kivaan kansikokoelmaan. Ja yksittäisten pelien tasolla, voit muokata kaikkia tietoja aina pelin otsikosta applikaation taustakuvaan ja jopa pelin kansikuvaan, jos haluat mieluummin oman kustomoidun version. Voitte ehdottomasti odottaa lisää muokkausominaisuuksia tulevaisuudessa, muutenkin kuin pelikirjaston suhteen.

Kun integrointi mahdollistaa sekä PS4- että Xbox-tunnukset, tarkoittaako se, että voisimme tulevaisuudessa odottaa chattimahdollisuutta PC:ltä konsolille?

– Tiedämme että se on teknisesti mahdollista. Mutta koska siihen liittyy henkilökohtaisen datan jakamista alustojen välillä, edessä on paljon lakiteknisiä asioita, jotka täytyy ratkaista ennen kuin voisimme toteuttaa tämänlaisen ominaisuuden.

Mikä on ollut vaikeinta rakentaessa täysin uutta alustaa? Kuinka paljon aikaa käytitte siihen, että tutustuitte muiden tekemiin ratkaisuihin?

– Olemme työskennelleet GOG GALAXY 2.0:n kanssa nyt kolme vuotta, ja olemme yrittäneet olla ottamatta vaikutteita siitä mitä muut tekevät. Toki koko ohjelman konsepti on lähtenyt liikkeelle havainnoistamme sen suhteen, miten markkinat ovat muuttuneet – yhä useammat ja useammat yritykset rakentavat omat alustansa päästäkseen suoraan käsiksi pelaajiin, luoden yhä enemmän ja enemmän ”aidattuja puutarhoja.”

– Vaikka ymmärrämme yritysten ajattelumallin sen taustalla, emme yrityksistä huolimatta kyenneet näkemään sen etuja pelaajille. Joten GOG GALAXY 2.0:n kanssa teemme jotain täysin erilaista kuin muut – me emme ole kehittämässä omaa alustaa, vaan ratkaisua jolla yhdistää kaikki ulkoiset alustat yhdeksi. Ja se on ehdottomasti se vaikein osa.

Miltä alustan tulevaisuudensuunnitelmat näyttävät?

– Jotkin suunnittelemistamme tulevaisuuden ominaisuuksista ovat jo näkyvissä sivuillamme, kuten alustojen välinen chatti, enemmän virallisia integraatioita sekä pelien löytämisen laajentaminen. Saamme myös jatkuvasti paljon palautetta beta-käyttäjiltä ja otamme näitä ehdotuksia huomioon kun suunnittelemme tulevia ominaisuuksia. Toki meillä on myös ideoita joita emme voi vielä paljastaa, mutta uskomme että ne tulevat olemaan positiivia yllätyksiä pelaajille.

GOG Galaxy 2.0:n ensituntumasta voit lukea täältä.