Kuluttajavirasto varoittaa: jos sait oudon laskun tältä yhtiöltä, älä maksa

Hämäriä hommia näyttää olevan taas liikkeellä.

17.05.2022

Kilpailu- ja kuluttajavirasto varoittaa verkkosivuillaan aiheettomista laskuista, joita on ollut viime aikoina liikkeellä. Laskuja ei pidä maksaa, virasto toteaa ykskantaan.

Asialla on sähköyhtiö 365 Hankinta, jonka sähköntoimitukset asiakkaille keskeytyivät kesäkuussa 2021 tasevastaavan puuttumisen vuoksi. Kuluttajaviraston mukaan kuluttajat ovat saaneet yhtiöltä muun muassa 199 euron perättömiä sopimussakkoja.

Sakkoja perustellaan sillä, että asiakas olisi purkanut sopimuksen tai ettei sopimus olisi alkanut kuluttajasta johtuvasta syystä. Sakoille ei kuitenkaan näytä olevan perusteita, sillä monessa tapauksessa kuluttajat eivät esimerkiksi ole saaneet lainkaan sopimusvahvistusta tai sopimuksen olisi pitänyt alkaa vasta sähköntoimitusten jo päätyttyä.

”365 Hankinta on myös edelleen laskuttanut asiakkaita sähköstä ajalta 1.5.–11.6.2021. Sähkösopimukset ovat perustuneet ennakkomaksuihin, eikä kuluttajilla voi yleensä olla mitään maksettavaa viimeiseltä kuukaudelta. Päinvastoin moni on maksanut sähköstä ennakkoon liikaa, eikä ole saanut rahojaan takaisin sen jälkeen, kun sähköntoimitus loppui. 365 Hankinnan tulisi edelleen palauttaa asiakkaille nämä saatavat. Asianmukaisia loppulaskuja yhtiö ei ole useinkaan toimittanut. Jotkut kuluttajat eivät ole edes olleet yhtiön asiakkaina sinä aikana, jota perintä koskee”, viraston sivuilla kerrotaan.

Aiheettomista laskuista varoitettiin myös syksyllä 2021. Aiheettomista laskuista voi reklamoida laskussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen ja jos laskujen perintä jatkuu, voi tarvittaessa olla yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan.

Lisää luettavaa