Karu meininki: supermenestyneen Marvel Rivalsin jenkkijaosto sai tylysti potkut

Hyvä työ palkitaan, tai sitten ei.

19.02.2025

Marvel Rivals on ollut valtava menestys. Joulukuussa 2024 virallisesti julkaistu peli keräsi lyhyessä ajassa yli 20 miljoonaa pelaajaa, ja kiinalaisen Gamelook-sivuston mukaan se tuotti NetEase-pelifirmalle kuukaudessa sellaiset 135 miljoonaa dollaria (n. 122 miljoonaa euroa). Tällainen menestys tuotti epäilemättä pelin tekijätiimille samppanjapullojen poksauttelua, tuntuvat bonukset ja sydämellisiä kiitoksia firman johtoportaalta?

No ei aivan. Vain muutamaa kuukautta pelin julkaisemisen jälkeen Marvel Rivalsin parissa työskennellyt Thaddeus Sasser kertoi LinkedInissä, että sekä hän että koko Seattlessa työskennellyt tekijätiimi on irtisanottu. ”Tämä on outo ala. Minun loistava, lahjakas tiimini auttoi kehittämään erittäin menestyksekkään uuden pelin Marvel Rivalsin NetEase Gamesille… Ja saimme juuri potkut!” Sasser kirjoittaa.

Myös Rivalsiin pelikenttiä suunnitellut yhdysvaltalaiskoodari Jack Burrows julkaisi LinkedInissä Kotakun mukaan samankaltaisen viestin. ”Minut juuri erotettiin työstäni NetEasella Marvel Rivalsin parista. Oli suuri ilo työskennellä yhdysvaltalaisten kollegojeni kanssa, jotka ovat nyt kanssani samassa liemessä. Ei ilmeisesti onnistuttu väistämään saapasta, oli peli sitten miten suuri menestystarina tahansa”, Burrows kirjoittaa.

Sasserin tiimi oli kiinalaisomisteisen NetEasen sivuhaara. Peliä ilmeisesti kehitetään nyt voittopuolisesti Kiinassa, ja koko projektin johtajana toimii edelleen Guangyun Chen.

Kaiken pelaamiseen ja muuhunkin löydät vpd.fi-kaupasta.