Italian kilpailuviranomainen antoi Applelle ja Googlelle niin kovat sakot kuin valtuuksillaan pystyi

Italiassa ei pidetä jättiyhtiöiden tavasta kerätä ja hyödyntää käyttäjätietoja.

29.11.2021

Vaikuttaa siltä, että Italian kilpailuviranomainen yrittää kertoa kansainvälisille jättiyhtiöille jotain. AGCM-virasto nimittäin langetti Googlelle ja Applelle kymmenen miljoonan euron suuruiset sakot – mikä on myös maksimisumma, mitä virasto voi määrätä. Asiasta uutisoi PC Mag.

Sakot rapsahtivat ”kuluttajatietojen hankintaa ja käyttöä koskevien aggressiivisten käytäntöjen” vuoksi. Yhtiöiden strategian mukainen käyttäjätietojen hankkiminen rikkoo viranomaisten mukaan Italian kuluttajasuojalakia.

Google ja Apple eivät ole AGCM:n mielestä antaneet riittävästi tietoa siitä, miten yhtiöt hyödyntävät niiden palveluita käyttävien henkilötietoja. Lisäksi virasto arvostelee yhtiöiden käytäntöä suunnitella eri käyttäjätilien luominen niin, että henkilökohtaisten tietojen hyödyntäminen kaupallisiin tarkoituksiin on lähtökohtaisesti sallittua. Molemmat yhtiöt kieltävät toimineensa väärin, ja kumpikin aikoo valittaa AGCM:n päätöksestä.

Lisää luettavaa