In Memoriam: Tällä päivämäärällä julkaistiin kymmenen vuotta sitten todellinen kulttipeli, joka osoitti, että pelit voivat olla taidetta

18. lokakuuta 2005, eli tasan kymmenen vuotta sitten, tehtiin modernia pelihistoriaa. Silloin julkaistiin nimittäin Team Icon kehittämä, Fumito Uedan ohjaama Shadow of the Colossus. Vaikka peli on japanilaista tekoa, julkaistiin se tällä päivämäärällä vain Pohjois-Amerikassa ja kotimaassaan vasta reilua viikkoa myöhemmin. Euroopassa peli näkikin sitten päivänvalon vasta 17. helmikuuta seuraavana vuonna.

Shadow of the Colossus oli vielä Team Ico -studion edellistäkin ICO-peliä (2001) kunnianhimoisempi teos, jossa pelaajat astuivat Wander-nimisen nuoren miehen saappaisiin. Pelissä Wander matkustaa kaukaiseen maahan pelastaakseen rakastettunsa hengen, ja sen tehdäkseen, hänen tulee kukistaa 16 Colossus-jättiläistä.

Shadow of the Colossus oli monella tapaa käänteentekevä peli. Se ei esimerkiksi sisällä juuri mitään tutkittavaa, vaikka sen pelimaailma on valtava, etenkin suhteessa aikakauden muihin peleihin. Se ei myöskään sisällä muita vihollisia kui 16 päävastustajaansa, jotka pelaaja joutuu etsimään laajasta, tyhjästä erämaasta. Ei sivutehtäviä, eikä mitään ylimääräistä.

Shadow of the Colossus on minimalistinen, hallittu ja kokemuksena tunteellinen – eli todellinen mestariteos. Se sai jo ilmestyessään todella lämpimän vastaanoton kriitikoilta, ja esimerkiksi Metacriticissä pelille on listattuna 76 kiittävää arviota, ja vain yksi, joka antaa keskinkertaisen arvosanan.

Esimerkiksi IGN ylisti peliä taidesuunnittelun mestariteokseksi ja kutsui sitä ”yhdeksi tärkeimmistä peleistä, joita tulet vähään aikaan pelaamaan.”

Shadow on todellinen taideteos, jollaista vain todella, todella harva peli on lähestynyt,” arvostelussa hehkutetaan.

Pelin keskiarvo Metacriticissä onkin 91, ja pelaajien arvosanojen puolestaan 9,0. Shadow of the Colossus on jo siksikin harvinainen tapaus, että sen kohdalla pelaajat ja pelikriitikot tuntuvat olevan täysin samalla aaltopituudella.

Shadow of the Colossus voitti toki liudan palkintojakin, mutta eihän taiteellisesti näin kunnianhimoinen peli tietenkään voinut saavuttaa samoja myyntilukuja kuin suuret kilpailijansa. VGChartzin mukaan peli myi kuitenkin PS2:lla peräti 1,14 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti, mutta sivuston tiedot eivät aina ole täysin luotettavia. Lukema on positiivinen suhteessa pelin edeltäjään ICOon, jonka kerrotaan vuoteen 2009 mennessä myyneen vain 700 000 kappaletta.

Shadow of the Colossus 3

Vuonna 2011 Shadow of the Colossus ja ICO julkaistiin myös uudelleen PlayStation 3:lle HD-käännöksinä, jotka tukevat 3D-televisioita ja korkeaa kuvataajuutta. Shadow of the Colossus toimii kiistatta vieläkin vahvan tunnelmansa puolesta, ja vaikkei peli ole visuaalisesti yhtä yksityiskohtainen ja elävä kuin uuden sukupolven pelit, sopii pelkistetympi tyyli fantasiatarinaan oikein hyvin.

Shadow of the Colossus onkin lyhyesti sanottuna kestänyt aikaa erinomaisesti. Pelihahmon ohjattavuus on tosin HD-käännöksessäkin hieman epätarkkaa, mutta niin suuresta ongelmasta ei ole kyse, että siihen todella turhautuisi. Colossus-taistelut tarjoavat haasteita, mutta eivät ylitsepääsemättömiä esteitä, ja pelimaailma tuntuu yhä suurelta. Siksi peliä voi suositella ennakkoluulottomasti myös niille pelaajille, joilta se aikoinaan jäi kokematta.

Tarinallisestikin Shadow of the Colossus ansaitsee paikkansa pelihistoriassa. Kun korostetaan pelien tarinallisuutta, nostetaan useimmiten esiin Metal Gear Solid ja BioShock -sarjojen kaltaiset pelit, joissa tarinaa ja dialogia on runsaasti. Shadow of the Colossuksen kohdalla vähemmän kuin kuitenkin enemmän. Kuten pelin maailmassakin, ei sen tarinassa ole mitään turhaa. Se vähä, mitä tarinasta ja henkilöistä kerrotaan, kerrotaan hillitysti ja kauniisti. Peli on tarinallisesti karsitun minimalistinen ja muistuttaa siksi tietynkaltaisia ns. ”taide-elokuvia”.

Vaikka Team Icon fanit odottavatkin parhaillaan kuumeisesti The Last Guardiania, eivät fanit ole unohtaneet myöskään Shadow of the Colossusta. Pari vuotta sitten kerroimme aktiivisesta Colossus-pelaajien yhteisöstä, joka jaksaa yhä metsästää pelin huhuttua 17. vastustajaa tai niin ikään huhuttua salaista pelialuetta, ja vasta aiemmin tällä viikolla jaoimme kuvat muuan fanin suunnittelemista uusista vastustajista.

Shadow of the Colossus on kiistatta jättänyt jäljen pelaajiinsa, sekä pelikulttuuriin ylipäätään. Vaikkei se myynyt läheskään niin paljon kuin aikansa suuret franchise-pelit, siitä muodostui kulttiklassikko niille, jotka uskovat pelien pystyvän muuhunkin kuin toistamaan samoja kaavoja.

Alta voit katsoa pelin intro-videon vuoden 2011 HD-käännöksestä.