Hatunnoston paikka: Sega myöntää pettäneensä faninsa

08.07.2015

Videopelijätti Sega tuli aikanaan tunnetuksi innovatiivisista ideoistaan ja suosituista konsoleistaan, mutta viimeiset 10 vuotta firma on keskittynyt vain ja ainoastaan pelien tekemiseen ja niiden julkaisuun. Valitettavasti kuluneen vuosikymmenen aikana julkaistut pelit ovat kuitenkin saaneet toinen toisensa perään heikkoja tai keskinkertaisia arvosteluja ja etenkin kolmiulotteiset Sonic-pelit ovat olleet toistuvasti murskakritiikin kohteena.

Nyt Segan johtaja Hajime Satomi on esiintynyt business-maailmaa ajatellen harvinaisenkin nöyränä japanilaisen Famitsun haastattelussa. Famitsu kysyi Satomilta, mihin yhtiö aikoo jatkossa keskittyä tekemiensä konsolipeliensä kanssa.

Olen puhunut työntekijöille siitä, kuinka meidän pitäisi vastedes laittaa kunnolla painoarvoa laadulle”, Satomi vastasi. ”Etenkin Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa on aina keskitytty enemmän aikatauluihin. Jos emme pysty ylläpitämään laatua, niin olisi parempi olla julkaisematta yhtään mitään.

Satomi jatkoi vielä: ”Teimme parhaamme rakentaaksemme molemminpuolisen luottamuksen pitkän linjan Sega-fanien kanssa, mutta nyt kun asiaa ajattelee, olemme julkaisseet joitain nimikkeitä, jotka ovat osin pettäneet sen luottamuksen viimeisen 10 vuoden aikana.

Famitsu kysyi myös, onko meillä lupa odottaa firmalta jotakin korkealaatuista joskus tämän vuoden toisella puoliskolla.

Koska todella pyrimme panostamaan laatuun, en voi toistaiseksi luvata mitään, mutta uskoisin, että tulemme julkaisemaan jotakin konsoleille Tokyo Game Show’n aikana”, Satomi vastasi.

Lopuksi Famitsu yritti vielä udella, mitä sitten voimme ehkä odottaa tulevaisuudelta.

1990-luvulla Sega tunnettiin brändistään, mutta sen koommin olemme menettäneet luottamuksen ja ainoa, mitä meille on jäänyt, on maineemme. Tästä syystä haluaisimme voittaa asiakkaidemme luottamuksen takaisin ja tulla siksi brändiksi jälleen.