Halo 5:n moninpeli tehdään kilpapelaamisen ehdoilla: Huonoja uutisia satunnaispelaajille?

Halo 5: Guardiansin beta-moninpeli aukeaa 29. joulukuuta, ja hartaasti odotetusta moninpelistä tihkuu alati enemmän ja enemmän tietoja. Alla oleva video kertoo keskeisimmät muutokset kätevässä paketissa, mutta lisäksi 343 Industriesin Josh Holmes paljasti IGN:n haastattelussa kiinnostavia yksityiskohtia.

”Kun ajattelee Haloa, se on kuin mittatilaustyönä kilpapelaamiselle tehty kokemus,” Holmes totesi.

343 Industries on ottanut mallia Halo 2:sta, jota pidetään Halo-sarjan moninpelaamisen tähtihetkenä. Tavoitteena on tehdä pelaajien lähtökohdista entistä tasaisemmat, sekä muokata peliä kilpapelaamiseen sopivammaksi.

Halo 5:n moninpeli tulee sisältämään muun muassa katsojamoodin, joka mahdollistaa paitsi otteluiden seuraamisen, myös halutessaan niiden selostamisen ja striimauksen Twitchin kautta. Lisäksi 343 Industries tulee lähettämään parhaiden pelaajien taidonnäytteitä ja otteluita Halo Channel -sovelluksen ja Twitchin kautta.

Ammattilaispelaaminen on myös tehty osaksi Halo 5:n tasojärjestelmää. Moninpelissä on seitsemän tasoa, joista ylimmät ovat Semi-Pro ja Pro. Kilpapelaaminen on siis rakennettu sisään Halo 5:n moninpeliin.

Tässä vaiheessa on vielä hankala sanoa, mitä tasaiset lähtökohdat ja kilpapelaamispainotus tarkoittavat satunnaispelaajien kannalta. Jos tasojärjestelmä suunnittellaan hyvin, voi itse kukin pelata oman tasoistensa pelaajien kanssa ja edetä ylöspäin taitojensa puitteissa. Pahimmassa tapauksessa moninpelin taitokynnys saattaa kuitenkin kivuta liian korkealle, jolloin koko moninpelistä tulee ”kasuaalipelaajille” liian vaativa.

Alta voit katsoa IGN:n pari viikkoa sitten julkaiseman esittelyn moninpelistä. Halo 5: Guardians ilmestyy loppuvuodesta 2015.