Hahmollani on todella rikas sisäinen elämä – haastattelussa Dishonored 2:n Stephen Russell

Mitä Dishonored 2:n näyttelijällä on sanottavana?

26.11.2016

Aikaisemmin äänetön päähenkilö, Corvo Attano, palaa Dishonored 2:ssa. Asiat ovat kuitenkin muuttuneet. Hän on nyt viisitoista vuotta vanhempi. Hän on Kuninkaallinen suojelija ja vakoilumestari. Edelleenkin hän jatkaa tyttärensä, Keisarinna Emily Kaldwinin, suojelemista kaikilta mahdollisilta vaaroilta. Mutta Dishonored 2:ssa Corvo Attanolla on ääni.

“Ensimmäisessä pelissä Corvo ei sanonut mitään. Raphael Colantonio ja minä tiesimme, että jos Corvo joskus puhuu, me tarvitsemme juuri oikean näyttelijän.” kertoo luova johtaja Harvey Smith. ”Unelmoimme saavamme rooliin Stephen Russellin, joka esitti Garrettia alkuperäisissä Thief-peleissä. Rakastamme hänen näyttelemistään, hänen vetovoimaansa. Roolissaan Dishonored 2:ssa hän ottaa haltuun tämän pahis-sankarin hahmon, esittäen miestä joka on nähnyt liian paljon. Samalla hän kuorruttaa hahmon hyvin hienovaraisilla vivahteilla, luoden päähenkilön, joka on huomaavainen, sielukas ja silti ovela. Juuri niin kuin Corvo.”

Stephen Russell on veteraaninäyttelijä, käsikirjoittaja ja ohjaaja, ja mies joka on antanut äänen useille unohtumattomille pelihahmoille, kuten Codsworth ja Nick Valentine Fallout 4:ssa. Russell otti mielellään vastaan roolin, jolla on paljon syvyyttä ja luonnetta. Tapasimme Russellin ja kysyimme häneltä, miltä tuntuu antaa ääni yliluonnolliselle salamurhaajalle, ja mikä inspiroi häntä eniten Corvo Attanon hahmossa.

Mikä Corvon kaltaisessa hahmossa kiehtoo?

– Sanoisin, että hahmon kompleksisuus, sen monitulkinnaisuus. Tällaisen hahmon kanssa pohdin aina, että mitä hän tekee silloin, kun ei tee töitä. Uskoisin, että työnteko ei ikinä todella katoa kauaksi hänen mielestään. Mutta kun se päivä viimein saapuu, jolloin hän voi laskea miekkansa alas lopullisesti, uskon hänen tekevän sen mielellään. Koska uskon, että hänellä on todella rikas sisäinen elämä, ja hän on muutakin kuin vain työnsä.

Minkälaista on luoda todellisuus hahmolle joka on jo olemassa, mutta jolla ei ollut ääntä ensimmäisessä pelissä?

– Se, että hahmolla ei ollut ääntä ensimmäisessä pelissä, on mielenkiintoinen sivuosa työhön, mutta pääasiallisesti en keskittynyt siihen. Mutta taustatarinan määrä ja yksityiskohtaisuus todella auttoivat tekemään päätöksiä tulkintani suhteen. Loppujen lopuksi käsikirjoitus määrittelee kaikkein eniten sen, miten hahmo onnistuu. Äänen antaminen hahmolle, joka on loppuun asti valmiiksi suunniteltu ja moniulotteinen, teki työstä todella paljon selkeämpää.

Corvo on ikääntyvä sankari jonka täytyy lähteä vielä uudelle tehtävälle pelastaakseen tyttärensä ja kuningaskuntansa. Millä tavalla toit esiin sen maailmantuskan ja uupumuksen, ilman että hävitit hänestä ammattimaisen salamurhaajapuolen?

– Raja on todella kapea. Olen todella kiitollinen siitä, että meillä oli Wes Gleason ohjaamassa äänitystä. Wes ymmärtää hahmon niin hyvin, ja hänellä on myös erittäin tarkat korvat. Opin luottamaan hänen arvostelukykyynsä niin, että pysyin sillä rajalla.

Olen itsekin jo saavuttanut tietyn iän, joten ikääntymisen ja maailmantuskan tunnetta ei ole vaikea tuoda esiin. Joten ehkä se oli enemmänkin se kova salamurhaaja, joka piti erityisesti pitää mielessä nauhoituksia tehdessä.

stephenrussell-corvoattano2

Olet esittänyt yhtä äärimmäisimmistä kovisrooleista – Thiefin Garrettia – ja se on yksi suorituksistasi, joka sai Harveyn ja Arkanen tiimin valitsemaan juuri sinut… Joten kyllä sinusta sekin puoli löytyy?

– (naurua) Se ei todellakaan ole minua itseäni! Minulla ei ole tosielämän kokemusta sen kaltaisesta roolista. Mutta Corvo on tavallaan arkkityyppi. Mielestäni meissä jokaisessa on hieman Corvoa – hieman Garrettia. Ne ovat molemmat sellaisia henkilöitä, jotka kirjoittavat itse omat sääntönsä, mutta samalla omaavat todella korkean moraalin ja kunniakäsityksen. Henkilöitä, joilla on selkeä käsitys omasta paikasta ja tarkoituksestaan.

Ja kuitenkin Corvo ja Garrett ovat myös erilaisia. Millä tavalla?

– Corvo on henkilö, joka on monia, monia vuosia – käytännössä koko työikänsä – liikkunut sellaisten ihmisten parissa, joilla on valtaa ja korkea yhteiskunnallinen asema. Vaikka hän ei itse tule siitä maailmasta, hän on siellä kuin kotonaan. Garrett taas on joku, joka tulee kaduilta, ja siinä missä Corvo on päässyt osaksi vallankäytön ja politiikan maailmaa, Garrett on ollut ulkopuolinen koko elämänsä. Tämä antaa hyvin erilaisen vivahteen hahmoille.

Ja tavallaan Corvo on myös ulkopuolinen. Hän ei ole kotoisin Dunwallista, eikä aina hyväksytty siellä. Nyt hän palaa kotiin Karnacaan ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Onko tämä jotain minkä otit huomioon esiintymisessäsi?

– Kyllä. Se oli itseasissa hyvin mielenkiintoinen osa tätä projektia, koska näyttelijöinä vietämme paljon aikaa poissa kotoa. Ja ottaen huomioon, että kasvoin sellaisessa osassa maata jossa en enää vieraile – tai vierailen hyvin harvoin – tiedän sen tunteen todella hyvin. Sen tunteen minkä kokee, kun palaa paikkaan jota kutsuu kodiksi. Sen tunteen, kun palaa takaisin niiden ihmisten luokse jotka tunsivat sinut lapsena, mutta eivät kenties varsinaisesti tiedä minkälaiseksi olet kasvanut ihmisenä – se on sekava tunnepaketti. Mutta ehkä siitäkin syystä siihen oli helppo takertua, siitä oli helppo hakea inspiraatiota.

Riippuen pelaajan valinnoista Corvon dialogi on vaihtelevaa. Miltä tuntui antaa yhdelle hahmolle useita rooleja?

– Se oli melkein kuin minulla olisi ollut kaksi erillistä työtä. Ja todella hauska haaste siinä mielessä. Tämä on toinen esimerkki siitä, miksi Wesin ohjaus oli niin arvokasta. Välillä erot tulkinnassa eri versioiden välillä olivat yllättävän hienovaraisia.

Otettuasi haltuun tämän roolin, minkä sanoisit olevan Corvon luonteen peruspilareita? Mikä ajaa häntä eteenpäin?

– Hänen käsityksensä kunniallisuudesta, ja omistautumisensa oikeuden toteutumiseen – sekä, ennen kaikkea, hänen uskomaton rakkautensa Emilyä kohtaan. Emily on niin keskeinen osa peliä, että vaikka pelaisit vain Corvona, Emily ei koskaan ole kaukana näköpiiristä. Ja se on ratkaisevan tärkeää koko tarinassa.

Hän on tosin erittäin monimutkainen hahmo. Osittain se, mikä tekee hänestä niin mielenkiintoisen, ovat nämä rivien välissä kulkevat pohjavirrat hänen persoonallisuudestaan. Ne ovat havaittavissa käsikirjoituksesta, toivottavasti myös esiintymisessäni, ja valaisevat sitä, miten monikerroksinen Corvon hahmo todella on.

Keskustellaan lisää Covon suhteesta Emilyn kanssa. Mikä on mielipiteesi heidän dynamiikastaan?

– Se on isä/tytär-suhde, yksi vahvimmista mahdollisista siteistä. Emily on keskipisteenä todella moneen asiaan, joita Corvo yrittää saavuttaa tässä pelissä – niin suhteessa hänen rakkauteensa tytärtään kohtaan kuin siihen mitä hän haluaa antaa tälle. Loppujen lopuksi kaikki palaa siihen.

Olen itsekin isä, joten tiedän sen tunteen hyvin. Eikä ole mitään raivoisampaa kuin vanhemmat, joiden lapsi on vaarassa.

Mitä muuta ihailet Corvossa?

– Pidän siitä, että hän kulkee rikkaiden ja poliittisen eliitin seassa, muttei koskaan unohda mistä on kotoisin. Hän on kansan mies, katujen mies, eikä ikinä unohda sitä osaa itsestään. Se on jotain mitä arvostan hänessä. En usko että hän on ihminen joka todella nauttii syömisestä kultaisilta lautasilta.

Harvey Smith kertoi meille, että hän pääsi viettämään aikaa kanssasi New Yorkin Dishonored-juhlissa, jossa fanit pääsivät pelaamaan Clockwork Mansion -tason. Hän kertoi hyvin liikuttuneena siitä ihmetyksestä ja innostuksesta, jolla fanit tulivat keskustelemaan Corvosta kanssasi.

– Ensinnäkin, oli todella mahtavaa, että Harvey oli kanssamme studiossa niin monen session aikana, sillä hän tuntee hahmot paremmin kuin kukaan muu. Ja jos jotain kysymyksiä heräsi – joskaan niitä ei ollut paljoa, koska käsikirjoitus oli hyvin selkeä – Wes ja minä saatoimme kääntyä Harveyn puoleen ja hän selvitti asian.

Joskut niistä, jotka ovat jo päässeet kokeilemaan peliä – kuten fanit jotka New Yorkin juhlissa pelasivat yhden tason – ovat jo tavallaan vahvistaneet yleisen mielipiteen Corvon hahmosta. Kun ovat päässeet kokemaan hahmon niin, että sillä on ääni, ihmiset ovat olleet hyvin tyytyväisiä. Huolimatta muutoksesta Dishonored 2 vie suoraan takaisin siihen maailmaan, joka teki ensimmäisestä pelistä niin suositun. Ja se maailma on entistä syvempi, haastavampi ja lumoavampi.

Nyt, kun projekti on viety loppuun, kerrotko minkälaista oli työskennellä Arkanen tiimin kanssa?

– On aina miellyttävää työskennellä projektissa, jossa on selkeä visio. Kunnioitan Arkanen tekemää työtä huomattavasti – ja toki on aina mukava tehdä töitä ihmisten kanssa jotka tunnet, ja joiden tiedät tekevän hyvää työtä. Tiesin, että käsikirjoitus tulisi olemaan hyvä. Tiesin, että yksityiskohtiin kiinnitettäisiin poikkeuksellisen paljon huomiota. Ja heidän sitoutumisensa parhaan mahdollisen pelin luomiseen on horjumatonta. Ja kaiken tämän lisäksi he ovat todella mahtavia tyyppejä!

Lähde: Bethesda

Dishonored 2:n arvostelun pääset lukemaan täältä.
Lue myös ääninäyttelijä Erica Luttrellin haastattelu täältä.

Lisää luettavaa