Bethesdan Pete Hines paljastaa Fallout 76:n saloja

Sarjan aiemmista peleistä ainakin ominaisuuksiensa perusteella runsaasti poikkeava Fallout 76 on julkistuksensa myötä herättänyt faneissa vähintäänkin ristiriitaisia tuntemuksia. Haastattelumme Bethesdan Pete Hinesin kanssa avaa lisää yksityiskohtia marraskuussa ilmestyvästä ydinpommista.

Bethesda Game Studiosin kehittämä Fallout 76 on post-apokalyptisen universumin yhdeksäs teos. Marraskuussa ilmestyvä toimintaroolipeli sijoittuu vaihtoehtoiseen tulevaisuuteen vuonna 2102. Kyseessä on aika noin 200 vuotta ennen Fallout 4:n tapahtumia, ja vain 25 vuotta maailmaa muokanneen ydinsodan jälkeen. Edeltäjistään poiketen kyseessä on online-peli, mikä on johtanut konkreettisiin muutoksiin monissa sen perustoiminnoista. Tämä on herättänyt monessa kysymyksen siitä, onko lopputulos enää lähelläkään todellista Fallout-kokemusta.

Bethesdan PR-tykin Pete Hinesin mielestä kyseessä on muutoksista huolimatta kivenkova osa sarjaa:

– Kaiken kaikkiaan 76 todella tuntuu Fallout-peliltä. Ilo seikkailla ja katsella ympärilleen Fallout-universumissa on koko ajan läsnä. Ainoa todellinen ero on siinä, että kun törmäät toiseen ihmiseen, siinä on erilainen jännite siitä, miten tilanne etenee. Onko tämä toinen pelaaja ystävällinen, haluavatko he esimerkiksi tehdä kauppaa, vai ovatko he vihamielisiä? Koskaan ei etukäteen tiedä mitä tapahtuu ja miten tilanne mahdollisesti eskaloituu.

Pelaajien välisiä interaktioita ajatellen Bethesdalla on suhteellisen uusi idea yrittää välttää tahallinen kiusanteko. Erityisesti tämä koskee tilanteita, joissa joku toistuvasti tappaa muita pelaajia, vaikka nämä eivät lähtisi mukaan konfliktiin. Jos Fallout 76:ssa tapat toisen seikkailijan ilman että tämä vastaa tulitukseen, sinut merkitään karttaan kaikille muille selviytyjille ja päästäsi annetaan palkkio, joka vähennetään omista varoistasi. Ja vaikka esimerkiksi hiipiminen on edelleen mekaniikka, josta on huomattavasti hyötyä muita otuksia vastaan, pelaajia vastaan se ei auta. Jos hiivit, ja vastustaja kääntyy ympäri, hän yksinkertaisesti näkee sinut. Hinesin mukaan tiimi on tehnyt paljon töitä sen eteen, että online-ominaisuus ei käy tuskalliseksi niille, jotka eivät sitä halua hyödyntää.

– Tässä kaikessa täytyy kuitenkin muistaa se, että olette maailmassa joka on neljä kertaa suurempi kuin Fallout 4, ja yhdellä kartalla on ihmisiä vain kourallinen. Oli se lopullinen luku sitten 18, 24, 36 tai muu vastaava määrä samalla kartalla, et yksinkertaisesti törmää muihin kovin usein, ellet tieten tahtoen yritä sitä. Mutta näet kyllä paljon muita otuksia jotka ovat täysin valmiina tappamaan sinut.

Pelaajien rajatun määrän lisäksi myös muita ihmisiä on vähennetty rankalla kädellä: tietokoneen kontrolloimia ihmishahmoja ei ole maailmassa ollenkaan. Jos siis törmäät erämaassa ihmiseen, se on satavarmasti toinen pelaaja. Siinä missä ympäristöt aiemmissa julkaisuissa ovat olleet selviytyjien kylien ja erilaisten ihmisryhmittymien värittämä, Fallout 76:ssa autiomaa on ihmisten osalta todella tyhjä. Taustajuonta ja tehtäviä tuodaan seikkailijoiden käsiin erilaisten nauhoitusten, viestien ja muiden menneisyyden vihjeiden välityksellä. Kyseessä on todella raju muutos, mikä luonnollisestikin herättää kysymyksen siitä, saadaanko tarina tuotua yhtä merkittävässä roolissa esille kuin mitä Fallout-peliltä odotetaan.

– On monta tapaa välittää tarina pelaajille, ja Fallout 76:ssa se tuodaan esille robottien, kioskien, holonauhojen ja muiden maailmaan piilotettujen viestien avulla. Myös ryhmittymillä on rooli. Jos seuraat päätehtävää, yksi ensimmäisistä tapahtuvista asioista on törmääminen yhteen ryhmittymään, joka on ollut paikalla auttamassa ihmisiä. Ja voit tavallaan liittyä tai olla vapaaehtoinen sekä tehdä tehtäviä liittyen siihen mitä he olivat tekemässä. Mutta Fallout 76:ssa ei ole sellaista, että törmäisit tusinaan Brotherhood of Steelin kavereita ja voisit liittyä heihin.

Mahdollisuus seikkailla yhdessä ystävien kanssa on useimmille positiivinen muutos, mutta Hines lupaa, että ryhmässä työskenteleminen on ehdottomasti mahdollisuus, ei vaatimus.

– Pelissä ei ole – tai ainakaan en ole itse nähnyt yhtään – sellaista tehtävää, joka pakottaisi toimimaan ryhmässä. Meidän tavoitteemme on tehdä kokonaisuudesta täysin yksinpelattava, jos pelaaja niin haluaa.

Fallout 76 on kuitenkin rakennettu niin, että aina kun aloitat pelaamisen, järjestelmä yrittää laittaa sinut samaan maailmaan ihmisten kanssa, jotka joko ovat ystävälistallasi tai joiden kanssa olet tehnyt tehtäviä yhdessä aiemmin. Muuten ainakaan tällä hetkellä varsinaista etua ryhmäytymisestä ei ole. Ette saa parempia palkkioita tai muita suoria etuja ryhmässä pelaamisesta, vaikka jotkut alueet ja tehtävät ovat varmasti helpompia joukossa kuin yksin.

Kun moninpeli kerta tuli puheeksi, yksi hehkutetuimmista ominaisuuksista Fallout 76:ssa on – yllätys yllätys – ydinaseet, joilla selviytyjät voivat kirjaimellisesti räjäytellä ympäristönsä tuusan nuuskaksi. Ydinlaskeuma aiheuttaa pommin vaikutusalueella muutoksia niin sen eliöstöön kuin saatavilla oleviin materiaaleihinkin. Käytännössä hirviöt ovat vaarallisempia ja ilkeämpiä, mutta toisaalta alueelta voi kerätä myös harvinaisia materiaaleja joita ei muualta heru. Tämä antaa ydinaseille joukkotuhoamisen hauskuuden lisäksi myös käytännön arvoa. Vaikka ydinaseiden aiheuttama tuho on tässä tapauksessa lyhytaikaista, kysyimme, onko pelaajilla muuten mahdollisuutta jättää jälkensä Länsi-Virginian luontoon.

– Pelaajat eivät voi tehdä maailmalle mitään pysyvää. Et kirjaudu tietylle serverille tai pelaa aina samojen ihmisten kanssa. Kun samassa maailmassa kanssasi on jo tusina ihmistä, kenen versiota maailmasta pitäisi silloin noudattaa? Emme halua, että pelaajat joutuvat huolehtimaan tällaisesta. Voitte yksinkertaisesti vain pelata – taustatekniikka hoitaa kaiken muun.

– Seikkailijoiden omat tukikohdat ovat myös aina siirrettävissä. Se saattaa maksaa jonkin verran, mutta jos löydät uuden siistin mestan ja ajattelet ”hei, haluan tehdä leirin tänne”, niin se on helppoa. Kaivat vaan Pipboyn esiin ja painat nappia, jolloin rakentamasi leiri siirtyy niin sanottuina pohjapiirustuksina ja voit heti päättää, mihin pistät sen työpenkin tai nuotion, jonka olit jo edellisessä sijainnissa rakentanut.

– Mitä tulee ydinaseisiin, niin ainoat ihmiset, joiden täytyy työskennellä kunkin ydinpommin laskeuman vaikutusten kanssa ovat ne, jotka olivat pelin siinä versiossa silloin kun se tapahtui. Emme ole vielä täysin päättäneet miten pitkään kunkin pommin aluemuutos kestää, mutta sellaista tilannetta ei tule, jossa kirjaudut sisään ja joku on juuri räjäyttänyt ympäristösi säteilyerämaaksi. Ne on itse asiassa aika helppo välttää, mutta kuten sanoin, järjestelmä tekee sen puolestasi.

Online-puolen lisäksi Fallout 76 menee edeltäjiään pidemmälle myös selviytymisen suhteen. Perinteiseen seikkailuroolipeliin on lisätty selviytymisaspektia ihan huolella, eli autiomaata tutkiessa täytyy pitää silmällä muutakin kuin vain ympäröiviä vihollisista. Bethesdan mukaan kyseessä on kuitenkin suhteellisen kevyt käsittelykulma asiaan, eli et esimerkiksi menetä edistystä tai kaikkea omaisuuttasi kuollessasi.

– Nälällä, janolla ja säteilyllä on nyt tärkeämpi rooli. Ne ovat asioita, joihin täytyy oikeasti kiinnittää huomiota. Sääolot vaihtelevat, mutta ne eivät vaikuta selviytymiseen. Ei siis tarvitse huolehtia siitä, että olisi ”liian kylmä tai liian kuuma”. Ympäristöllisesti iso asia on säteily: jos altistut liialle säteilylle, hahmosi saa mutaatioita, joilla on sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia.

– Myös varusteiden kunto laskee sitä mukaan, kun niitä käyttää, eli niitä täytyy olla jatkuvasti korjaamassa. Kun löydät materiaaleja, joudut valitsemaan haluatko käyttää ne varusteiden korjaamiseen vai päivittämiseen. Se lisää vaihtoehtoja ja antaa merkityksellisyyttä siihen, miten käytät resurssejasi. Resurssien suhteen myös niiden määrään täytyy kiinnittää huomiota, sillä hahmojen kantokyky on rajallinen. Et yksinkertaisesti voi kantaa mukanasi kaikkea löytämääsi, vaan saatat joutua tekemään kriittisiäkin valintoja sen suhteen, mitä varusteita pidät mukanasi selviytyäksesi.

Fallout 76 julkaistaan marraskuussa PC:lle, Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle. Valitettavasti alustojen välillä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta pelata yhdessä, vaan kaikilla versioilla on omat serverinsä. Hinesin mukaan ristiservereitä ei ole todennäköisesti mahdollista toteuttaa edes julkaisun jälkityönä.

Fallout 76:n suhteen on monia syitä minkä takia emme ole tekemässä ristiservereitä. Rehellisesti sanottuna tiimillä on muita asioita, joihin halusimme keskittyä ja jotka ovat prioriteettilistalla korkeammalla. En osaa sanoa tulevaisuuden suhteen mikäli idea nousee uudestaan esiin tai mitä se tarkoittaisi teknisesti, mutta tällä hetkellä ristipelimahdollisuus ei näytä tapahtuvan.

Kaikista muutoksista huolimatta vaikuttaa siltä, että Fallout-faneilla on maittava syksy edessä. Ennakkotilaajat saavat varaslähdön betaan lokakuussa, muille virallinen julkaisupäivä on 14.11.2018.