”Oksensin mikin päälle” – lakossa parhaillaan olevat pelien ääninäyttelijät kertovat kauhutarinoita työnsä vaaroista

Videopelien ääninäyttelijät ovat olleet nyt lakossa jo noin kuukauden päivät muun muassa huonojen työolojen vuoksi.

Viime aikoina monet ääninäyttelijät ovat avautuneet lakon syistä. Kaksi suurinta esiin noussutta asiaa ovat toisaalta pitkien työsessioiden haitat äänihuulille ja toisaalta provikan vähyys tilanteissa, joissa ääninäyttelijöiden pelit päätyvät myymään valtavia määriä. Ääninäyttelijöiden sanotaan myös haluavan tulla tunnustetuiksi merkittävinä osina pelien mahdollista kaupallista menestystä. Vain noin 25 prosenttia videopeleistä tosin ääninäytellään ääninäyttelijöiden liittoon kuuluvien jäsenten toimesta. Silti tämä on vaikuttanut nimenomaan 11 markkinoiden suurimpaan pelijulkaisijaan.

CBC:n tuoreessa artikkelissa Mass Effectin nais-Shepardia näyttelevä Jennifer Hale totesi, että työpäivä saattaa joskus olla kuin vetäisi yhden henkilön show’ta neljän tunnin ajan. Etenkin Hale sanoi tämän vaativan ääneltä silloin, kun nauhoitetaan esimerkiksi taisteluääniä ja suuri osa ajasta on huutamista. Hale kertookin kerran menettäneen äänensä peräti kahdeksi viikoksi liiallisen huutamisen vuoksi. Hänen ystävänsä puolestaan oli joutumassa äänileikkaukseen, joka siirtää hänet sivuun kokonaiseksi pariksi kuukaudeksi.
Samoin Deus Exin Adam Jenseniä näyttelevä Elias Toufexis valitteli, kuinka joskus jo kahden tunnin aikana saattaa päätyä tilanteeseen, jossa ”ääni on kuollut”.

Metal Gear Solidin Solid Snakea ennen Kiefer Sutherlandia näytellyt David Hayter puolestaan sanoi, etteivät rankat sessiot haittaa häntä. Silti hän muisti erään poikkeuksellisenkin kamalan työpäivän.

”Kerran minä itse asiassa oksensin mikin päälle, koska minun piti tehdä useita oksennusääniä putkeen”, Hayter kertoi.