Sainen-rotu on tunnettu kestävänä lajina, joka haluaa elää rauhassa ja tutkia universumin ihmeellisyyksiä. Pasifistiset oleilijat ajautuivat lähes sukupuuttoon heidän kotiplaneettansa tuhoutumisen myötä, minkä seurauksena he lähettivät avaruusaluksellaan kryojäädytettyjä tutkijoita etsimään uutta turvaisaa asuinpaikkaa.
Planeettoja avaruudessa toki on paljon. Mutta ne eivät ole kaikki kilttejä. Päinvastoin, asuinkelpoiseksi havaittu Solarus on hyvin pahaenteinen ja jo sen kasvillisuus murjoo jalankulkijalta ilmat pihalle. Solarus ei ole täysin vailla älyllistä elämää, sillä torek-niminen ihmisiä muistuttava laji on elellyt kyseisen maan kamaralla kovista elinolosuihteista huolimatta. Yhdessä sainenit ja torekit auttavat toisiaan ja yrittävät parantaa planeetan elinolosuhteet sellaiseksi, että siellä pelkästään kasvava kasvillisuus ei myrkyttäisi, piikittäisi tai musertaisi ihastelijaansa.
Kun pelaaja herää kryojäädytyksestä, ystävällinen ääni neuvoo nousemaan hitaasti ja kävelemään rauhallisesti. Pelaaja johdatetaan pukeutumaan suojapukuun ja valitsemaan yksi neljästä energiavaihtoehdosta: Airy, Ether, Firey ja Jointer. Siihen opastus käytännössä pelissä loppuukin, ja pelaaja selvittää loput yrittämisen ja erehtymisen keinoin.
Esimerkiksi Airy-energialla pelaaja pystyy lentämään ilmassa, Firey-energialla siirtelemään tiettyjä kivikappaleita ja sulattamaan tällaisia kiviseiniä. Kun pelaaja käyttää tiettyä energiaa kampanjan myötä, sen taso hiljalleen kasvaa. Kun kyseinen voimanlähde on noussut vitostasolle, pelaajalla on mahdollisuus sitoa seuraava energia itseensä ja siten hallita niitä kaikkia. Harmillisesti uuden energian käyttöönottaminen vaatii avaruusalukselle palaamista, jolloin kampanjassa kaikki keskeneräiset tehtävät on aloitettava alusta.
Kampanja on tutunomainen sarja tehtäviä, ja samassa tehtävässä on iloisesti sekaisin todella yksinkertaisia ja todella vaativia missioita. Oikeassa yläkulmassa kerrotaan lyhyesti sen hetkinen missio ja kartta näyttää kompanssin neulalla suuntaa mihin mennä. Hyvin monissa tehtävissä ohjeistus on aivan liian vajavainen, jolloin pelaaja jää raapimaan päätään tietämättä yhtään mitä tehdä ja minne mennä.
Those Who Came: Healing Solarus on kolmiulotteinen seikkailupeli avoimessa maailmassa. Juoksu ympäriinsä ilman suuntaa valtavalla planeetalla, jossa vaara piilee jokaisen askeleen lähettyvillä, käy hetken kuluttua hyvin puuduttavaksi. Varsinkin alussa tämä oli hyvin raivostuttavaa, kun ei ole mitään ymmärrystä eikä ohjeistusta pelimekaniikasta, ja yhtäkkiä puut hakkaavat pelaajan hengiltä tai jättimäiset mutanttipuhvelit tallovat jalkoihin. Suojapuvun kestävyyden päätyessä nollaan pääsee takaisin joko avaruusalukselle, torekkien kotipesälle tai millon mihinkin puvunvaihtopisteellä varustetulle lokaatiolle.
Pelissä on erilaisia pukuja tarjolla vaihteleviin tilanteisiin ja eri asusteella pystyy käyttämään erilaisia taitoja. Esimerkiksi antennin korjaaminen ystävällisyyden osoituksena torekeille vaatii teknistä varustusta, ja kukkien istuttaminen taas ECO-asua. Näiden pukujen taitojen käyttäminen ilmenee erilaisten yksinkertaisten minipelien muodossa, joissa on lyhyt kymmenen sekunnin aikaikkuna.
Esimerkiksi saastuneen kukan tai puun puhdistaminen tapahtuu siten, että ytimessä olevaa DNA:ta suojellaan öttimöttiäisiltä puhdistuslaserilla, joka tappaa lähestyvän ötökän kuin Raid konsanaan. Mikäli ötökät saavat varastettua yhdenkään DNA-palasen, on prosessi aloitettava alusta. Ekosysteemin puhdistamisen myötä planeetan saastuneisuusprosentti hiljalleen laskee ja sen elinkelpoisuus kasvaa hetki hetkeltä. Tosin väkivallattomammaksi planeetta ei silti hetkessä muutu.
Pukuihin voi ostaa päivityksiä, jolloin hahmon kestävyyttä, juoksunopeutta tai hyppykorkeutta voi parantaa. Näistä vaihtokaupoista vastaa torekilainen myyjä, joka käy kauppaa Solarus-planeetalta löytyvien Torek-patsaiden muodossa. Esimerkiksi uusi parempi puku korkeammalla kestokyvyllä maksaa useamman Torek-toteemin, kun vaikka taas juoksunopeuden kohottamispalikan kustannus on vain yksi kultainen keräilyesine.
Tarinaa pelissä ei ole nimeksikään, mutta kampanjassa on paljon tehtäviä, jotka koostuvat viidestä kymmeneen pienemmän mission sarjoista. Usein niistä yli puolet ovat nopeita läpsyttelyjä, mutta sitten pari viimeistä voivat viedä aikaa tolkuttomastikin. Esimerkiksi kartan etsiminen ”alueella jolla jo olit” on laaja alue ilman tarkempia tietoja. Tällaisissa tehtävissä karttaan pitäisi olla merkattu tietty alue ruskealla sävyllä antamaan suuntaa, mutta tämä värikoodi jää puuttuumaan kartasta valitettavan usein. Ja liian usein tehtävät ovat sellaisia, että saa juosta edestakaisin vaihtamassa tarpeellisia asusteita ja energioita juuri siihen tilanteeseen.
Bugeja löytyy muutenkin vähän liikaa arvostelijan makuun. Milloin tehtävän kannalta tarpeellinen objekti ei reagoi, milloin portaikot tai talot lakkaavat olemasta kiinteitä ja pelaaja kulkee niiden lävitse. Joissain paikoissa kuva eivät pysy tahdissa laisinkaan, ja pelaaminen on lähes sietämätöntä tällaisissa tilanteissa. Those Who Came: Healing Solarus on ihan kaunis toimiessaan, mutta pikselimössö on rumaa niin kuolleella kuin elvytetylläkin planeetalla.
Äänimaailma on ihan kelvollinen. Taustamusiikki avaruusaluksella ja Solaruksella ajaa asiansa, mutta ei herätä sen kummempia tunteita. Harmillisesti taustamusiikki ei ole jatkuvaa, vaan soi aikansa ja sitten hiljaisuus yllättää pelaajan, kunnes musiikkikappale alkaa alusta. Tämä toistuvasti syö hyvin tunnelmaa pelaamisesta, aivan kuten liiallinen epäselvyys sekä lukemattomat bugit.
Toimiessaan Those Who Came: Healing Solarus on ihan käypää viihdettä ajan tappamiseen. Idea on hauska: Elinkelpoinen, mutta vihamielinen planeetta parannetaan elinkelpoiseksi puu ja kasvi kerrallaan. Kun tarpeeksi on planeettaa siistinyt, muutos on melko siisti. Lisäksi Torek-patsaiden löytäminen on aina mukavaa. Oppimiskäyrä pelissä on vain liian korkea vailla kunnollisia ohjeistuksia, joka syö paljon peliin kohdistuneesta mielenkiinnosta. Ja vaikka sainenit ovat rauhanomaisia otuksia, eikö pelaaja voisi kantaa edes yhtä pistoolia taskussa ja ampua edes yhtä tappajapuhvelia häiritsemästä planeetan elinkelvollistamisprosessia? Se tekisi pelistä heti paljon mielenkiintoisemman.
Those Who Came: Healing Solarus on tarkoitettu sekä yksinpeliksi että moninpeliksi. Arviointi tehtiin kokonaan yksinpelistä.
Saatavilla: PC
Ikäraja: ei PEGI-ikärajaa
YHTEENVETO:
** / *****
Those Who Came: Healing Solarus on idealtaan mielenkiintoinen selviytymispeli, mutta toteutukseltaan valitettavasti ala-arvoinen. On pelissä viihdyttäviäkin piirteitä, mutta laajat ongelmat niin kuin vaillinaisissa ohjeistuksissa ja objektien reagoimattomuudessa eivät ole sellaisia, joita voi helposti antaa anteeksi. Hiljattain tulleen päivityksen oli tarkoitus parantaa joitain virheitä – toivottavasti näitä tulee jatkossa lisää, niin kenties arvosanakin voi tästä kohota Solaruksen elinkelpoisuusprosentin myötä.