SSX-sarja palaa konsoleille vuosien tauon jälkeen. Niille, joille pelisarja ei ole tuttu, kerrottakoon että kyseessä on lumilautailu, jonka edelliset osat nauttivat aikanaan suunnatonta suosiota. SSX-sarja olikin Tony Hawk -pelien ohella yksi suuri syy siihen, että extreme-lajit nousivat pienten piirien puuhastelusta suosituksi tv-lajiksi ja miljoonabisnekseksi.
Uusimman SSX-pelin yhteydessä äärimmäisyys onkin silmiinpistävää. Realismista ei ole tietoakaan, kun virtuaalilautailija viilettää rinnettä alas ja hyppii parhaimmillaan liki satametrisiä siivuja roikkuen siinä välissä helikopterissa kiinni. Pelaaminen on välillä lähempänä Bond-elokuvista tuttua painovoiman uhmaamista kuin oikeaa lumilautailua.
Yksinpelissä yritetään valloittaa yhdeksää maailman vaarallisinta vuoristoa. Juonta ei ole nimeksikään, mutta tämä onkin vain tekosyy päästä hyppimään mahdollisimman korkealle, pitkälle ja tyylikkäästi. Hyppyjä yhdistelemällä pistelaskumittari moninkertaistuu, ja onnistuneiden suoritusten jälkeen Tricky-mittari kasvaa. Mittarin ollessa tapissa voi sitten tehdä ne kaikkien sairaimmat temput, jotka heittävät realismin lopullisesti romukoppaan.
Uratilassa kisoja on kolme erilaista: temppu-, nopeus- ja selvitymiskisoja. Kaikki nämä ovat toki mukavaa ajanvietettä, mutta eivät tarjoa mitään uutta lumilautaveteraaneille. Nettipeli on sen sijaan toteutettu mielenkiintoisesti. Siinä pelaaja kisailee sattumanvaraisesti muita nettipelaajia vastaan muutaman päivän välein vaihtuvissa nettikisoissa. Nettipelaajien taso tuntui olevan sopivan laaja, joten tiukkoja kisoja voi tahkota niin uransa alussa kuin kymmenen tunnin pelisessioidenkin jälkeen.
SSX on extremepeli sanan parhaimmassa merkityksessä.
Vaikka sen radat perustuvat oikean elämän rinteisiin, niitä on muunneltu niin paljon, ettei pelaamisessa ole realismia oikeastaan lainkaan. Kaikille järjettömän kokoiset ilmalennot ja pelin sarjakuvamainen tyyli eivät sovi, mutta esimerkiksi lyhyisiin pelisessioihin SSX on omiaan. Se on ammattimaisesti tehty paketti, jota on ilo pelata.
TESTATTU
XBOX360
ARVOSTELIJA
Jarkko Fräntilä
PÄÄSTÖTODISTUS
Lumilautapeli, jossa ei ole realismin hiventäkään