Vaikka NHL-kausi onkin vaarassa jäädä pelaamatta, ei se ole estänyt EA:n uuden NHL-pelin julkaisua. Tänä vuonna pelisarja on ottanut pari askelta takapakkia ja yllättäen NHL 2005 jää edeltäjänsä jalkoihin.
Lähes kaikki ongelmat voidaan jäljittää yhteen pisteeseen, taklauspeliin. Tehokkain puolustustapa on edelleen vastustajan niittaaminen jään pintaan ja tyly koukkiminen. Mailallakin kiekkoa voi yrittää huitoa pois ja se on ehkä hieman tehokkaampaa kuin aiemmin, mutta taklaaminen on helpompaa. Yhdessä 15 minuutin ottelussa kertyy helposti lähes 50 taklausta yhdelle joukkueelle ja se ei ole enää jääkiekkoa. Porvoon puulaakisarjoissakin on nähty puhtaampaa peliä.
NHL 2005 pitää sisällään useita mielenkiintoisia uudistuksia, kuten mahdollisuuden ohjata kiekotonta pelaajaa ja mahdollisuuden pyytää apua pelikavereilta, jotka pyrkivät pitämään reitin puhtaana taklaamalla vastustajia pois kiekollisen pelaajan edestä. Kiekottoman pelaajan ohjaaminen on teoriassa hyvä uudistus. Tämä ominaisuus tarjoaa monia uusia mahdollisuuksia hyökkäyspeliin, mutta runsas taklaaminen vesittää idean. Kun pelaaja jättää kiekollisen pelaajan tekoälyn ohjattavaksi, taklataan tämä lähes välittömästi.
NHL 2005:n kantava voima on uramoodi, joka on erittäin monipuolinen. Muista pelimuodoista voisi mainita ainakin mahdollisuuden osallistua äsken pelattuun World Cupiin. Valitettavasti NHL 2005:n Xbox-versio ei tue nettipelaamista. Edellisvuoden tapaan pelissä on NHL- ja maajoukkueiden lisäksi mm. SM-liigan joukkueet.
Vaikka pelistä löytyy sisältöä vaikka muille jakaa, ovat ottelut liian pitkälle taklauspelistä riippuvia. Kunnon kuvioita on vaikea järkkäillä ja uudistuksista huolimatta pelaaminen tuntuu liikaa yksilöurheilulta.