Luomistyön lumoissa – arvostelussa Super Mario Maker for Nintendo 3DS

Italialaisen putkimiehen juhlavuoden kruunannut Super Mario Maker kääntyi kotikonsolilta taskulaitteelle. Luomistyö onnistuu edelleen mainiosti, vaikka muutamia puutteita ilmeneekin matkalla.

19.04.2017

Pelimaailman ikonisin tähti Mario on loikkinut vuosikymmenten saatossa sadoissa ellei tuhansissa erilaisissa kentissä. Vaikka Nintendon mielikuvituksen luomuksia ei ole käynyt kritisoiminen, osoittautui Wii U:lle julkaistu Super Mario Maker menestyshitiksi. Nyt vastuu kenttäluomusten parissa ahertamisesta on sysätty käsikonsolia hypistelevien niskaan. Super Mario Maker for Nintendo 3DS tuo tutun editoripelin taskuun muutamia työpöydälle jääneitä ominaisuuksia lukuun ottamatta.

Super Mario Maker for Nintendo 3DS on kotikonsoliversion tavoin vain osittain peli – siis sanan varsinaisessa merkityksessä. Tarjolla on tasoloikintaa tutuissa graafisissa miljöissä, mutta pelin tärkein elementti on omien luomusten tekemisessä. Pelaajalle annetaan eväät omien kenttien tekoon yksinkertaisella editorilla. Paketti on pullollaan tuttuja palikoita ja elementtejä Marioiden parissa viihtyneelle. Graafista tyyliä tarjotaan neljän eri aikakauden teoksesta. Mukana ovat Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World ja New Super Mario Bros. Valittu tyyli vaikuttaa tarjolla oleviin elementteihin, joten kasibittisen visuaaleihin luottavat fanit voivat vain huokailla läähättävän Yoshin perään.

Editori taipuu käsikonsolin näytölle aivan yhtä mainiosti kuin Wii U:n isommallekin ruudulle. Vaikka ruudut ovat melko pieniä, tikulla on helppo tökkiä esineitä oikeisiin paikkoihin. Editori on kaikkinensa erittäin looginen ja helposti hahmotettava, joten visioidensa nyhertäminen ruudulle onnistuu helposti. Lisäksi siirtyminen editorista pelikokeiluun onnistuu vaivattomasti, mikä tekee väsäämisestä miellyttävää. Pätevästi toteutetut tutoriaalit auttavat aloittelijatkin hyvään vauhtiin.

Kaikkea ei toki anneta tarjolle välittömästi, vaan käytettävät objektit pitää ansaita pelaamalla. Esineet aukeavat Super Mario Challengea pelaamalla. 18 maailmaan jaettu seikkailu tarjoaa pelattavaa pitkäksi aikaa, mikä tarkoittaa vimmattua määrää työtä kaiken saavuttamiseksi. Ratkaisu saanee Wii U:lla kenttien parissa aikansa räpistelleet kihisemään kiukusta, mutta samalla se tuo roimasti pelattavaa sisältöä. Jonkinlainen yhteys koti- ja käsikonsolin väliin olisi tehnyt poikaa, jotta Nintendon konsoleihin luottavien ei tarvitsisi käydä samaa ruljanssia kahteen kertaan.

Super Mario Challengen 100 valmista kenttää tarjoavat avattavan krääsän ohella myös muuta sisältöä. Jokaisessa kentässä on kaksi erillistä haastetta, joiden suorittamisesta palkitaan mitalilla. Lisäjobit tarjoavat mukavaa puuhasteltavaa salareittien etsimisen, aikarajojen kanssa hikoilun sekä kolikkotaskun täyttämisen muodossa. Kentät ovat itsessään lisäksi varsin mukavia kaluttavia. Pelitilan parissa kelpaa ähistä herkästi pitkiäkin toveja.

Toinen lystikäs pelitila on Wii U:lta tuttu 100 Mario Challenge. Kotikonsoliarkkitehtien luomusten pelaaminen sattumanvaraisessa järjestyksessä tekee jokaisesta pelikerrasta mukavan erilaisen. 100 elämän mittainen matka tekee tästä pelimoodista pitkän elämyksen, jonka aikana saa kattavan kuvan muiden pelaajien kenttävisioista.

Muiden pelaajien luomusten kokeileminen on lystikästä, mutta homman pihvi on Wii U -version tavoin omissa tuotoksissa. Harmi vain, että käsikonsoliversio kompuroi asian tiimoilta kriittisissä kuopissa. Suurin ongelma on jakamisoption puute. Omaa mestariteostaan ei voi jakaa kuin StreetPass-toimintoa hyödyntämällä, joten ulkomaalaiset elostelijat jäävät auttamatta rannalle ruikuttamaan. Ongelman suuruus riippuu täysin oman kaveripiirin konsolivalinnoista, mutta ainakin omassa porukassa kenttäjako jäi pelkäksi haaveeksi.

Wii U -pelaajien luomukset ovat onneksi saatavilla, mikä tekee kenttävalikoimasta lähes loputtoman. Harmillisesti yksittäisiä kenttiä ei kuitenkaan pysty hakemaan. Peli onneksi tarjoaa maailmalla parhaiksi todetut kentät omana listanaan, mutta kaverien luomia tasoja ei pääse kokeilemaan kuin niihin sattumanvaraisesti törmäämällä.

Arvostelua varten käytössä ollut Nintendo 2DS taipui Super Mario Makeriin mainiosti. Audiovisuaalisessa toistossa ei ole havaittavia ongelmia, joten putkimiehen juhlavuotta alleviivaava peli pyörii mainiosti myös taskussa. Pikkunäyttö ei toki ole aivan yhtä mainio kuin Wii U:n GamePad, mutta eipä siitä silti ole syytä marmattaa. Merkittävin ero koti- ja käsikonsolin välillä on matkalla kadonnut amiibo-tuen puute. Harva niitä tosin kantaisikaan taskussa mukanaan, joten ratkaisu on ymmärrettävä.

Super Mario Maker for Nintendo 3DS on kotikonsoliversion tavoin mainio osoitus Marion tarjoamista mahdollisuuksista. Pelaajien luomuksia pelatessa viihtyy mainiosti, minkä lisäksi kenttäeditori onnistuu kiehtomaan pitkissäkin sessioissa. Jako-option puuttuminen sekä hakutoiminnon uupuminen kismittävät, mutta lopputulos on silti vahvasti plussan puolella. Taskukonsoliversion ilmestyminen isoveljen rinnalle saattoi julkaisun kynnyksellä tuntua erikoiselta ratkaisulta, mutta Wii U:n kuoppaus on tehnyt Super Mario Maker for Nintendo 3DS:stä editoripelien hallitsevan kuninkaan. Marion tasoloikkaseikkailut ovat edelleen parasta mitä Nintendolla ja muilla pelaajilla on tarjota.

Saatavilla: Nintendo 3DS
Ikäraja: 3 (PEGI)

Lisää luettavaa