Viikinkien koukuttava kiirastuli – arvostelussa Valheim

Ruotsalaisen pienstudio Iron Gate Studion debyyttiteos Valheim rikkoo monia odotuksia ja rajoja. Mielenkiintoisinta viikinkien kiirastulen seikkailuissa on se, että kyseessä ei varsinaisesti ole omaperäinen idea, vaan muiden menestystarinoiden palasista koottu oma taideteos. Yleisesti ottaen moinen lähestymistapa toisi mojovasti negatiivista kritiikkiä niskaansa, mutta Valheim on jo kuukauden läsnäolollaan tehnyt itsestään menestystarinan.

11.03.2021

Jos tässä vaiheessa olet jotenkin selvinnyt internetin ihmeellisessä maailmassa kuulematta sanaakaan Valheimista, niin viimeistään nyt on hyvä aika nostaa päätä puskasta ja tutustua aiheeseen. Soolo- tai ryhmäpelureille suunniteltu selviytymiseepos lainaa monen menestystarinan palasia oman kivijalan luomiseen, mutta kyseessä on silti omalaatuinen kokemus. Iron Gate Studios tekee pienistä palasista enemmän kuin osiensa summan. Toistaiseksi vain PC:lle julkaistu Valheim on todellinen menestystarina jo ensimmäisen kuukauden jälkeen – ja voittokulku tuntuu olevan vasta aluillaan.

Lähtötilanne on kaikilla sama ja mukavan yksinkertainen. Teoksen nimeenkin viittaava Valheim on studion oma tarina viikinkiajan kiirastulesta eli mystisestä limbosta elämän ja kuoleman välillä. Vuosien saatossa kaikki-isä Odin karkoitti viisi tuhoajaa Valheimiin, jotta molemmat maailmat voisivat tuntea rauhan aikaa. Tilanne on kuitenkin karkaamassa käsistä, sillä nuo viisi tuhoajaa ovat yhdistäneet voimansa ja ottaneet kiirastulen haltuunsa. Pahuus kohisee voimakkaana kuin avattu paltosilta ja tilanne vaikuttaa pahalta. Ratkaisuna Odin lähettää parhaat soturinsa manalan mailta kiirastuleen pysäyttämään pahuuden, jotta rauha voi jatkua.

Kuten arvata saattaa, ovat nämä kaikki-isän mahtavimmat soturit itse pelaajia. Löyhä hahmoeditori mahdollistaa simppelin viikingin luomisen oman maun mukaan joskin varsin rajoitetusti. Valheim antaa mahdollisuuden joko mies- tai naispuolisen soturin luontiin ja sen myötä valitsemaan itselleen sopivan hius- sekä partakuontalon. Muita yksityiskohtia ei ainakaan toistaiseksi ole saatavilla, sillä teos on vasta Steamin Early Access -tasolla. Tosin kun ottaa huomioon Valheimin graafisen toteutuksen, en tiedä kaipaako oma virtuaaliviikinki juuri enempää vaihtoehtoja.

Olen viime aikoina puhunut paljon tyyleille kumartamisesta, eikä Valheim ole tässä kohtaa poikkeus. Teoksessa törmätään moderneihin valaistus-, varjo- ja partikkeliefekteihin, mutta jokainen tekstuuri lähemmältä tarkistettuna on lähinnä hämmästyttävä. “Yksityiskohdat” tuovat elävästi mieleen ensimmäisten PlayStationien legendaarisimmat seikkailut, jolloin moni on todennut “ei tästä enää grafiikka voi parantua”. Luvassa on siis “rajoituksiin” nähden erinomaista suorittamista, joka herättää monessa varmasti nostalgisia tunteita. Ulkokuoren tosin ei pidä antaa hämätä, sillä Valheim on yllättävän raskas mitä tulee suorituskyvyn vaatimuksiin koneeltasi. Teoksen tunnelma on ihana sekoitus nykyaikaista ja nostalgista katsottavaa, joka tempaisee pelaajan kuin pelaajan mukaansa.

Valheim on omaperäisyydestään huolimatta lähes röyhkeää kopiointia. Avoimeen maailmaan sijoittuva selviytymistarina sisältää monia tuttuja mausteita videopelihistorian keitoksista, mutta viikinkien soppaan on valittu parhaat päältä. Valheim mahdollistaa todella monipuolisen ja yllättävän vapaan rakentelumekaniikan, joka muistuttaa vahvasti Minecraftia. Mistään palikkatestistä ei kuitenkaan ole kyse, sillä rakentaminen on erittäin sopiva kombo haastetta sekä yksinkertaisuutta. Takavuosien MMORPG-pelien selainlegenda RuneScape esiintyy myös hellästi kiirastulen kulmilla. Valheimissa eteneminen perustuu löyhästi parempien rakennusmateriaalien etsimiseen ja louhimiseen, joten perinteisten puu- ja kivielementtien lisäksi päästään metallin maailmaan. Esimerkiksi kuparin, tinan ja raudan kerääminen vaati luonnollisesti hakun käyttämistä, joka jo itsessään herättelee vanhan “runettajan” itsessäni täyteen loistoonsa.

Rakentelu ynnä muu asioiden valmistaminen vaatii oikeiden resurssien lisäksi myös reseptiikkaa. Reseptejä kertyy sitä mukaan, kun vaadittavia materiaaleja tippuu oman virtuaalisoturin reppuun seikkailun edetessä. Tietyissä tapauksissa jo yksi uusi materiaali avaa ison nipun uusia tavaroita valmistettavaksi, mutta toisissa tapauksissa hallussa täytyy olla jokainen osa uudesta reseptistä sen avaamiseen. Reseptiikkaan kuuluu käytännössä kaikki mitä Valheimilla on tarjota aina rakentamisesta esineiden valmistamiseen. Tähän luonnollisesti lukeutuvat myös aseistus ja ammukset.

Kiirastulessa selviytyminen vaatii tietysti taitoja itsensä puolustamiseen ja pahuuden kukistamiseen. Valheimin taistelupuoli on yksinkertaisuudestaan huolimatta todella rankaiseva. Vaikka väkivalta ei ole ratkaisu, on se kiirastulessa rakentamisen ohella parasta antia. Miekoilla, nuijilla ja vastaavilla aikakauden aseilla viuhuminen koostuu tiivistetysti lyömisestä, puolustautumisesta sekä väistelystä. Pidemmän matkan konflikteihin tarjotaan myös erilaisia jousia, joka on itseasiassa toistaiseksi tehokkain tapa pimeyden voimia vastaan. Taistelemisen lisäksi jokainen muukin liike aina liikkumisesta taisteluun ja kaikki siltä väliltä kuluttaa kuntopalkkia, joka sellaisenaan on naurettavan pieni. Armoton kuntopuoli johtaa monesti epähaluttuun kuolemaan erityisesti isommissa taisteluissa, kun puhti loppuu ja suojaus tippuvat. Kuoleman korjatessa jätät jälkeesi hautakiven, menetät osan keräämistäsi kokemuspisteistä ja pudotat kaikki kannossa olevat tavarat. Manalan mailta palatessasi voit yrittää poimia hautakivesi takaisin, josta saat menettämäsi esineet takaisin ilman kokemuspisteitä.

Valheimissa jokainen suorittaminen kerryttää kokemusta tietyille osa-alueille. Esimerkiksi juokseminen, hyppiminen, taisteleminen sekä uinti kehittyvät käytön mukaan, joten monipuolinen liikunta on kerrankin myös virtuaalisesti kannattavaa. “Urheilullisuuden” ohella kokemusta kerrytetään myös puuhakkuusta, louhinnasta, jousiammunnasta sekä muista yksinkertaisista askareista. Hahmosi kehittäminen vain tiettyihin osa-alueisiin ei johda varsinaisesti mihinkään, joten moniosaaminen on erittäin suositeltavaa kiirastulessa selviytymistä varten.

Valheim lukeutuu selviytymispelien saralla mukavasti keskivaikeaan sektoriin, sillä kiirastulessa ei heitä henkeään esimerkiksi nälkään kuolemalla. Ruokailu on kuitenkin monella muulla osapuolella äärimmäisen tärkeää viikinkisi pärjäämiseen tekemisen ja taistelun tuoksinassa. Virtuaalisoturisi voi yhtäaikaisesti syödä kolmea erilaista ruokaesinettä, jotka kukin boostaavat elämä- sekä kuntopalkkisi kokoa. Valheimin ruokatarjonta on positiivisen monipuolinen selviytyjän näkökulmasta, sillä evästä saa luonnonhelman lisäksi myös ihan valmistamallakin. Luonto tarjoaa hätäisimmälle marjoja moneen lähtöön, mutta varsinaiset isomman luokan hyödyt löytyvät kotikeittiön kautta. Yksinkertaisuuden kautta pötsiä täyttävät esimerkiksi paistetut lihat ja kalat, mutta luovempi kokkaaminen mahdollistaa esimerkiksi makkaroiden sekä erilaisten keittojen valmistamisen.

Valheim noudattaa avoimissa maailmoissaan satunnaisgenerointia, eli jokainen uusi aloitettu maailma on täysin uusi seikkailu. Mantereet muodostuvat viidestä eri biomista, joista jokaista edustaa yksi aikaisemmin mainittu tuhoaja. Alueet vaihtelevat rauhallisista metsäniityistä synkempiin metsiin ja suoalueista pakkasen runtelemiin vuoristoihin. Biomit ovat myös salamyhkäisesti vaikeusasteen mukaan kehittyviä, sillä Valheimissa sujuvasti eteneminen kannattaa pohtia tarkoin. Mikään ei luonnollisesti estä pelaajia menemästä oman maun mukaisesti, mutta matkalla opitaan kantapään kautta mihin suunta on hyvä ottaa seuraavaksi.

Matkustaminen kannattaa, sillä Valheimin suurimpia valttikortteja on aito seikkailun tunne. Reippaimmat saavat juosta maita ja mantuja ympäri sydämensä kyllyydestä, mutta todellinen seikkailu saadaan avomerelle lähtiessä. Purjehtiminen on hidasta touhua, mutta fiilis tuntemattomalle mantereelle rantautuessa on todella upea. Omien kaarnaveneiden rakentaminen perustuu samaan reseptiikkaan kuin kaikki muukin Valheimissa, joten vesille lähteminen ei onneksi ole rakettitiedettä. Teoksen Early Access -tilanteen huomioon ottaen toivon kehitystyön edetessä muitakin matkustusmahdollisuuksia esimerkiksi hevosilla ratsastaen.

Kokonaisuudessaan Valheim lukeutuu omalla kohdallani vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen parhaisiin peleihin. Aito seikkailun tunne, palkitseva vapaus rakentamisessa sekä helppo lähestyminen ovat todella kovia valttikortteja kiirastulessa temmeltämiseen. Suuri suosittelu Valheimin suuntaan ja ei muuta kun odottelemaan tulevia sisältöpäivityksiä. Olkoon kaikki-isä Odin Iron Gate Studion puolella ja antaa voiton torven soida ikuisuuteen asti.

Saatavilla: PC
Ikäraja: ei vielä PEGI-ikärajaa

Joonan illalliskutsut olivat tunnetusti päätöntä menoa.

Lisää luettavaa