Santa Monica Studion luotsaama God of War -sarjan varsin onnistunut uudelleenkäynnistys sai kunnian olla Horizon Zero Dawnin ohella PlayStation-katalogin ensimmäisiä PC:lle käännettyjä isompia yksinoikeusjulkaisuja. Käännös ei ollut julkaisussaan aivan napakymppi, mutta päivitysten myötä siitä on hioutunut aito timantti myös uudella alustalla. Nyt jatko-osa Ragnarök on vihdoin nähnyt päivänvalon Sonyn konsolialustojen ulkopuolella. Iloisesti voin ilmoittaa käännöksen olevan mainio jo heti kättelyssä.
Edellisen patikkamatkan seuraamuksena Kratos ja Atreus käynnistivät Fimbul-talven, joka ennustusten mukaan on hissukseen johtava maailmanloppuun eli Ragnarökiin. Valtaapitävät jumalat Odin keihäänkärkenään eivät ole tilanteeseen tyytyväisiä, joten isä ja poika vedetään pikkuhiljaa taas keskelle muinaissaagoista tuttuja kuvioita. God of War Ragnarök on sisällöllisesti hyvin pitkälti samaa kuin edeltäjänsä, mutta kaikki on toteutettu isommin, paremmin ja näyttävämmin. Kestoa on myös melkein tuplasti aiempaa osaa enemmän, joten on hyvä varautua matkalle kunnollisilla vaelluskengillä.
Pelimekaanisesti kyseessä on äärimmäisen hiottu mättöpeli seikkailullisilla elementeillä. Välillä ratkotaan pulmia ja kiipeillään vuorten seinämille, mutta pääpaino on ehdottomasti näyttävillä sekä verisillä turpakäräjillä. Sarjan alkuperäisistä osista poiketen vihollisia pistetään pakettiin myös etäältä toimivien aseiden avulla. Painon siirtäminen pois pelkältä lähitaistelulta oli jo edellisen osan kohdalla nerokas veto ja nyt mekaniikkoja on hiottu entisestään. Kratoksen heitettävä kirves sekä Atreuksen jousipyssy auttavat pitämään iholle pyrkivät perkeleet etäämmällä. Samalla mätkintään tulee mukaan oivallista vaihtelua. Veribaletti on taitavan pelaajan käsissä todella näyttävän ja brutaalin näköistä, mutta pienemmälläkin sorminäppäryydellä saa aikaiseksi tyydyttävää jälkeä.
Narratiivisesti tarjolla on viime vuosina muodissa olleen “faijagenren” puhdas edustaja. Tarinan juonilangat käsittelevät isyyttä ja vanhemmuutta niin näkyvillä kuin metatasfääreihin sukeltavilla tasoilla poikkeuksellisen hyvin. Hieman Sonyn Last of Us -sarjan tapaan teos ei kuitenkaan tarjoa mitään valmiiksi pureskeltuja vastauksia. Iso osa tapahtumien merkityksistä ja tulkinnoista jää edelleen kokijan omien pohdintojen varaan. Sarjan ensimmäistä osaa vuonna 2005 pelanneet tuskin olisivat tuolloin uskoneet saagan käsittelevän tulevaisuudessa aidosti syvällisiä teemoja ja vieläpä onnistuneesti.
PC-versio sisältää konsoleille erillisenä ilmaisena päivityksenä julkaistun Valhalla-lisäosan, jossa Kratosilla pääsee seikkailemaan roguelike-tyyliin varsinaisen pääkampanjan jälkimaisemissa. Hieman yllättäen lisäpaketti sisältää genrelleen epätyypillisesti myös tarinallista sisältöä. Valhalla on tarinaelementtiensä ansiosta ehdottomasti suositeltavaa pelattavaa pääpelin jo maaliin nakutelleille konkareille. Syvyyttä moodissa on ihan mukavasti, mutta esimerkiksi The Last of Us Part II Remasteredin No Return -pelimuodolle se ei vedä vertoja.
Sonyn käännöksille totuttuun tapaan God of War Ragnarök on pääasiassa erittäin onnistunut tapaus. Poikkeuksellisesti PC-versiosta ei tällä kerralla ole vastuussa firman luottostudio Nixxes, vaan vastuu on ojennettu vähemmän tunnetulle Jetpack Interactivelle. Sama studio oli vastuussa jo edellisen osan tuomisesta uusille alustoille, joten kehitystyötä ei sentään ole jouduttu aloittamaan täysin puhtaalta pöydältä. Kratoksen ja Atreuksen toinen seikkailu sisälsi vielä julkaisuviikolla muutaman heikommin optimoidun osa-alueen ja bugin, mutta nyt parilla päivityksellä lähes kaikki yskähtely on saatu hallintaan.
Kyseessä on varsin näyttävä teos, joten on suorastaan yllättävää, että se on saanut täyden optimoinnin Steam Deckille. Valven kannettavaa PC-laitetta käytettäessä tosin joutuu tyytymään alhaisimpaan grafiikka-asetukseen pelattavat ruudunpäivitysnopeudet saavuttaakseen. Meno näyttää onneksi vielä täysin alas skaalattuna kertakaikkisen upealta. Tehokkaammalla Rog Ally X:llä asetuksia voi jo hilata keskitason tietämille pelattavuuden säilyessä erinomaisena.
Pöytäkoneella sotajumala jaksaa riehua keskitason koneellakin varsin raivokkaasti, ja tehokoneella voi luonnollisesti sysätä krumeluuriin vaikuttavat vivut aivan suoraan tappiin saakka. Ruudunpäivityksen saa rullaamaan helposti yli sadan kuvan sekuntivauhteihin vähänkään tehokkaammalla kokoonpanolla jopa korkeilla resoluutioilla. Lähes kaikkia moderneja resoluutioskaalaimia tuetaan suoraan paketista ja onpa mukaan pultattu myös tekoälyavusteisen ruudunluonnin mahdollistava ominaisuus. Sonyn PC-versioille tyypillisesti mukana on täysi tuki ultraleveille resoluutioille aina 32:9-kuvasuhteeseen asti. Meno on sulavaa, näyttävää ja kokonaisuus tuntuu lisätyn päivitysnopeuden ansiosta uskomattoman tyydyttävältä.
God of War Ragnarök on PC:llä jälleen kerran osoitus siitä, että Sonyn talleissa osataan niin hyvien yksinpelisisältöjen luominen kuin eri alustoille optimoiminen. Suotavaa olisi, että vastaisuudessakin keskityttäisiin juuri firman ydinosaamiseen ja jätettäisiin Concordin kaltaiset trendeillä ratsastelut muiden hommiksi. Toivottavasti saamme nähdä myös Last of Us Part II:n pian kotitietokoneiden ihmemaailmassa.
Saatavilla: PC (testattu) PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, PS5
Ikäraja: PEGI 18 (graafinen väkivalta, voimakas kielenkäyttö)
YHTEENVETO:
***** / *****
Erinomaisen epiikkaa uhkuvan mättöseikkailun loistava PC-käännös. Sonyn voittokulku tarinallisten yksinpelien parissa jatkuu vailla vertaansa ja uuden alustan myötä entistäkin upeampaan loistoon yltävä mestariteos nousee aivan uusiin sfääreihin.
Käytetyt arvostelukoneet:
Tehokone “Beast”
Prosessori: AMD Ryzen 7 7800X3D
Keskusmuisti: 32 Gt 6 000 MHz DDR5
Näytönohjain: Nvidia RTX 4090 24 Gt
Tehokone 2 “Valkoinen Valas”
Prosessori: AMD Ryzen 7 7700X
Keskusmuisti: 32 Gt 6 000 MHz DDR5
Näytönohjain: Nvidia RTX 4070 Ti Super
Intel-kone “Temptress”
Prosessori: Intel Core i5-12600K
Keskusmuisti: 32 Gt 3 200 MHz DDR4
Näytönohjain: Intel Arc 770
Budjettikone “Little Princess”
Prosessori: AMD Ryzen 8700G
Keskusmuisti: 16 GT 6000 MHz DDR5
Näytönohjain: AMD Radeon 780M (integroitu)
Rog Ally X
Steam Deck
Lue myös: Kun helvetissä ei enää ole tilaa – arvostelussa Dead Rising Deluxe Remaster