Joskus pelitrendien ennakointi on merkittävän haastavaa. Modernin tripla-A-tasoisen pelin kehittäminen on kallis ja hidas prosessi, eikä trendeillä ratsastaminen usein ole pitkällä tähtäimellä kovinkaan kannattavaa. Vuodesta 2018 asti Firewalk Studion työstämä Concord saapui markkinoille pahasti ajastaan jäljessä jääneenä raakileena, ja se kuopattiin vain päiviä julkaisun jälkeen.
Pelkästään pelaajien väliseen mittelöön keskittynyt Concord oli jo lähtökohtaisesti vaikea paketti myytäväksi. Lähes täysihintaisena myytävä kokonaisuus ei pitänyt sisällään kuin 12 karttaa, 18 hahmoa ja kolme pelimuotoa. Kattaus olisi minimaalinen lähes millä tahansa mittapuulla, mutta varsinkin kilpailullisten moninpelien saralla se on suorastaan mitätön. Kun viereisissä pöydissä istuu Overwatch 2:n, XDefiantin, Valorantin ja Counter-Strike 2:n kaltaisia isoja tekijöitä tarjoilemassa avujaan täysin ilmaiseksi, olisi omasta kattauksessa ollut syytä olla jotain täysin poikkeuslaatuista tarjottavaa.
18 pelattavasta hahmosta koostuva sekalainen joukko omaperäisiä sankareita oli ihan pätevä peruskivi, jonka päälle muun kokonaisuuden voisi rakentaa. Massiivinen määrä pelimaailmaa taustoittavaa tekstipohjaista dataa kertoi myös aidosta halusta laajentaa pelin maailmaa tulevaisuudessa mahdollisesti myös johonkin muihin suuntiin. Juuri yksinpelikampanja, jollaista Sonyn tallin peleiltä usein odotetaan, olisi voinut olla se puuttuva pala räiskintäkansan mielenkiinnon herättämiseen.
Concordin pelimekaniikat sentään olivat erinomaiset. Jokainen hahmoista tuntui erilaiselta pelata. Hahmot poikkesivat ulkomuodoltaan toisistaan sen verran hyvin, että tilanteita oli helppo lukea vauhdin ollessa kiivaimmillaan. Hahmojen arsenaalit erosivat myös toisistaan merkittävästi ja useat aseista oli aidosti kekseliäitä. Mukaan oli leivottu onneksi myös muutamia perinteisempiä räiskintähahmojen templaatteja edustavia sankareita takaamaan aloittelijaystävällisyyden.
Tekniikan osalta kyseessä oli juuri niin hiotun oloinen kokonaisuus kuin lähes kuusi vuotta kehityksessä olleelta paketilta saattoi odottaa. Graafisesti jälki oli näyttävää eikä pienoinen karkkimaisuus grafiikoissa ärsyttänyt ainakaan allekirjoittaneen silmää niin pahasti kuin vaikkapa Overwatchin kohdalla. Ruudunpäivitys pysyi myös huomattavan tasaisena, minkä olikin suotavaa tämän lajityypin edustajassa. Suurempia teknisiä testiajoja en valitettavasti kerinnyt ajamaan lyhyen yhdessä vietetyn ajanjakson sisällä. Hiotut pelimekaniikat ja viimeistelty tekniikkapuoli eivät kuitenkaan onnistuneet naamioimaan sitä seikkaa, että tarjolla oleva kattaus oli yksinkertaisesti liian vähän ja liian myöhään.
Sonyn ennenaikaisen nopea korjausliike ja ratkaisu vain noin 25 000 kopiota myyneen flopin pelastamiseksi oli lopulta koko teoksen poistaminen markkinoilta ja rahojen palauttaminen pelaajille. On sanomattakin selvää, että miljoonia maksaneesta projektista pyritään tulevaisuudessa pelastamaan joitakin osia. Näkisin erittäin todennäköisenä, että joidenkin kuukausien päästä tämän tekstin kirjoittamisesta peli julkaistaan uudestaan ilmaiseksi ja mikromaksuilla tuettuna. Pelimekaniikat ja tekniset puitteet tarjoavat uusintayritykselle ihan hyvät puitteet, joten toivotaan ettei lukuisten kehittäjien vuosikausien mittainen urakka lopulta katoa tomuna tuuleen.
Saatavilla: PC (testattu), PS5
Ikäraja: PEGI 12 (väkivalta, kielenkäyttö, verkko-ostot)
YHTEENVETO:
? / *****
Raakileena julkaistu moninpeliräiskintä kuoli ennen kuin koskaan pääsi edes vauhtiin. Kuka tietää, kenties jossain tulevaisuudessa haudasta nousee entistä eheämpi versio.
Käytetyt arvostelukoneet:
Tehokone “Beast”
Prosessori: AMD Ryzen 7 7800X3D
Keskusmuisti: 32 Gt 6 000 MHz DDR5
Näytönohjain: Nvidia RTX 4090 24 Gt
Tehokone 2 “Valkoinen Valas”
Prosessori: AMD Ryzen 7 7700X
Keskusmuisti: 32 Gt 6 000 MHz DDR5
Näytönohjain: Nvidia RTX 4070ti Super
Intel-kone “Temptress”
Prosessori: Intel Core i5-12600K
Keskusmuisti: 32 Gt 3 200 MHz DDR4
Näytönohjain: Intel Arc 770
Budjettikone “Little Princess”
Prosessori: AMD Ryzen 8700G
Keskusmuisti: 16 GT 6000 MHz DDR5
Näytönohjain: AMD Radeon 780M (integroitu)
Rog Ally X
Steam Deck
Tiltin arvostelukoneista voit lukea lisää täällä.