Arvostelussa Sid Meier’s Starships – ”Aina tekee mieli pelata vielä vähän pidemmälle”

Civilization-pelin lopussa Maapallo alkaa käydä ahtaaksi ja pelaaja voi aloittaa avaruuden valloituksen. Ihmiskunnan kohtalona on asuttaa vieraita planeettoja. Tämä tarjosikin ilmeisen ajatuksen jatko-osalle: Scifistinen avaruus-Civilization. Vuonna 1993 ilmestynyt Master of Orion tarttuikin tähän ideaan, ja siirsi pelin galaktiselle näyttämölle.

Master of Orion -jatko-osista huolimatta tuntuu, että sittemmin idea on Civilizationin tekijöiltä unohtunut. Alpha Centauri ja sen nykyversio Civilization: Beyond Earth ovat toki myös scifipelejä, mutta niiden vieraat planeetat muistuttavat kovasti Maapalloa. Tähtienvälisestä seikkailusta on turha haaveilla.

Sid Meier’s Starships palauttaa Civilization-meiningin vihdoin ja viimein rehellisesti avaruuteen, tosin yksinkertaistettuna ja vähän erilaisella konseptilla.

Pelaaja saa eteensä kartan, jossa näkyy erilaisia aurinkokuntia. Hänellä on käytössään avaruuslaivue, jolla voi matkustaa tähdeltä toiselle ja ratkoa paikallisia ongelmia. Nämä ovat erilaisia taisteluita. Hiljalleen oma alue kasvaa kun erilaiset planeetat liittyvät pelaajan puolelle.

Vuoroa voi jatkaa niin kauan kun omalla avaruuslaivueella riittää jaksamista. Kun vuoron lopettaa, vihollislaivueet tekevät omat operaationsa, ja pelaajan planeettojen tuotto tulee kassaan. Planeettoja voi myös kehittää, ja tieteelläkin on oma osansa. Iso osa kehityksestä tosin liittyy suoraviivaisesti avaruuslaivueen tehokkuuteen.

Taistelut käydään kaksiulotteisella minikartalla. Niissä on omat taktiset elementtinsä: Vihollinen ottaa enemmän vauriota, jos sitä ampuu selustasta. Madonreikien kautta voi siirtyä äkillisesti toiselle puolelle taistelukenttää.

Starships on selvästi Civilizationia pienimuotoisempi peli. Avaruusaluksella lentely ja ongelmien ratkominen tuo mieleen Spore-pelin viimeisen vaiheen, mutta onneksi Starshipsiä ei vaivaa Sporen loputon hätäpaniikki. Asiansa ehtii hoitaa.

Yksi Civilizationin piirre Starshipsissä kuitenkin on vahvasti läsnä: Aina tekee mieli pelata vielä vähän pidemmälle. Peli on koukuttava, ja koko ajan tuntuu siltä että avaruuslaivuetta voi siirtää vielä seuraavalle planeetalle ennen kun lopettaa.

KEHITTÄJÄ
FIRAXIS GAMES

JULKAISIJA
2K GAMES

TESTATTU
PC

MUUT ALUSTAT
MAC, iOS

ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON

IKÄSUOSITUS
12+

PELAAJIA
1

PLUSSAT
VETÄVÄ
VIHDOIN AVARUUDESSA

MIINUKSET
OHUT
HALVALLA TEHTY

PÄÄSTÖTODISTUS
Halpisversiona tehty avaruus-Civilization

ARVOSANA
8

LAJITYYPPI
Strategia

JULKAISTU
12.3.2015