Arviossa Wasteland 2 – ”Fallout: New Vegasiin verrattuna heppoinen peli”

17.10.2014

Ensimmäinen Wasteland-peli ilmestyi vuonna 1988. Se oli eräänlainen henkinen edeltäjä kymmenen vuotta myöhemmin ilmestyneelle ensimmäiselle Falloutille. Nyt ilmestynyt, Kickstarter-rahoitettu Wasteland 2 on nostalgia-peli, jonka pelaajakunnasta iso osa ei koskaan ehtinyt pelata alkuperäistä.

Wasteland 2 on ylhäältä kuvattu roolipeli, joka sijoittuu ydintuhon jälkeiseen Arizonaan ja Los Angelesiin. Pelaaja ohjaa porukkaa Desert Rangereita, eräänlaisia aavikkopoliiseja jotka yrittävät suojella asutuksia ryöstelijöiltä, mutanttieläimiltä ja pahoilta roboteilta. Hahmot voi tehdä itse tai käyttää valmiiksi luotuja, mutta heidän persooniinsa ei pelin kuluessa juuri paneuduta.

Pelin maailma saattaa periaatteessa olla tulevaisuudessa, mutta tyyli on paljon velkaa länkkäreille. Pelaaja yrittää selvitä lainsuojattomista ja vaarallisesta luonnosta, eivätkä kyläläiset aina ole kauhean ystävällisiä.

Ennen kun varsinainen uhka ilmenee, pääosassa on tutkiminen ja erilaisten paikkojen pelastaminen pahiksilta. Taistelu on vuoropohjaista, ja pidemmän päälle tylsää. Samoihin aikoihin ilmestyneeseen Divinity: Original Siniin verrattuna Wasteland 2:n taistelussa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi vaihtelua ja taktista ulottuvuutta, että se kestäisi koko usean kymmenen tunnin pelin.

Parasta Wasteland 2:ssa onkin hirtehinen maailma, jossa pahisjengi uudelleenluo itsensä dynaamisena kasvuyrityksenä ja verenhimoiset jänikset yrittävät saada porukkaa hengiltä. Huumori on tarpeeksi terävää ettei aika käy pitkäksi, ja tarpeeksi kotoisaa ettei peli pääse turhaan vaivaamaan.

Riippumatta siitä, kuinka paljon haluaa velloa nostalgiassa, on sanottava että Fallout 3:n ja Fallout: New Vegasiin verrattuna Wasteland 2 on heppoinen peli. Sillä ei ole Fallouttien kunnianhimoa tai halua tarttua todellisiin aiheisiin, vaan linja on pidetty kevyempänä.

Wasteland 2:lla on muinaisine edeltäjineen outo syntytarina. Nykypelaajalle se on hauska, kevyen retro roolipeli, jonka parissa on mukava puuhastella seuraavaa Falloutia odotellessa.

KEHITTÄJÄ
INXILE ENTERTAINMENT

JULKAISIJA
INXILE ENTERTAINMENT

TESTATTU
PC

MUUT ALUSTAT
Mac, Linux

ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON

IKÄSUOSITUS
16+

PELAAJIA
1

PLUSSAT
HUUMORI
MAAILMA

MIINUKSET
TAISTELU
LIIAN VÄHÄN PAIKKOJA

PÄÄSTÖTODISTUS

Kevyempi, hauskempi Fallout

ARVOSANA
8

LAJITYYPPI
Roolipeli

JULKAISTU
19.9.2014

Lisää luettavaa