Suomalainen Legend of Grimrock on pari vuotta sitten ilmestynyt peli, jossa Eye of the Beholderin kaltaisten klassikkoroolipelien kaavaa updeitataan tähän päivään. Liike tapahtuu ruutu kerrallaan, viholliset ovat vaikeita ja arvoitukset vielä vaikeampia. Grimrock oli yllättävä menestys, ehkä siksi ettei se jäänyt jumittamaan retroaiheeseensa vaan uudisti ja kehitti kaavaa tuntuvasti.
Ensimmäinen Grimrock sijoittui luolastoon, ja nyt ilmestynyt jatko-osa saarelle. Ratkaisu on hyvin perinnetietoinen. Siitä tulee mieleen Eye of the Beholder 2 tai vanhan suomenkielisen Dungeons & Dragonsin Expert-sääntöjen mukana tullut seikkailu Vaarojen saari.
Legend of Grimrock 2 tuntuu ykkösosaa reilusti isommalta ja avoimemmalta, mutta pelin ydinkaava on sama. Ruutu kerrallaan liikkuminen on yksi pelin suurista nautinnoista: Kunhan kartan on ensin sisäistänyt, voi taistelussa liikkua ketterästi ja nopeasti vaikka ei aina edes näkisi minne menee. Nyt viholliset tosin pysyvät vähän paremmin perässä, eikä nopea liikkuminen aina riitä vaikeampien hirviöiden nitistämiseen.
Peli alkaa siitä, että hahmot huuhtoutuvat häkissä rannalle. Varusteissa on melkoinen haaliminen, ja tuttuun tapaan jokainen kivenmurikka on mahdollisesti elintärkeä. Grimrockin arvoitukset ovat vaikeita ja löydettävää onkin paljon. Pelaamisessa onkin näin julkaisun yhteydessä oma yhteisöllinen fiiliksensä: Täytyy olla aikamoinen sankari, jos haluaa selvitä kaikesta ilman nettiyhteisön apua. Periaatteessa pelin pääsee läpi selvittämättä jokaista mysteeriä, mutta Grimrock on yksi niistä peleistä joissa nurkkien koluaminen on keskeinen osa viehätystä.
Pelin tulkinta fantasia-aiheesta on hauska ja omintakeinen, vaikkakin hyvin minimalistisesti esitetty. Pelattavien rotujen joukossa on mm. hyönteismäinen insektoidi ja rottatyypit. Hahmoluokkien joukkoon on tullut maanviljelijä, joka saa kokemusta syömällä. Mukana on myös ampuma-aseita, mutta ne eivät pääse hallitsemaan pelituntumaa.
Legend of Grimrock 2 on hyvin tehty, toimiva peli, jonka arvoitukset vaativat kärsivällisyyttä. Kun yksi vihdoin ratkeaa, tuntee olonsa neroksi.
KEHITTÄJÄ
ALMOST HUMAN
JULKAISIJA
ALMOST HUMAN
TESTATTU
PC
MUUT ALUSTAT
–
ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON
IKÄSUOSITUS
–
PELAAJIA
1
PLUSSAT
PELITUNTUMA
TINKIMÄTÖN
MIINUKSET
PARI LIIAN HÄMÄRÄÄ PUZZLEA
PÄÄSTÖTODISTUS
Omintakeinen ja onnistunut jatko-osa
ARVOSANA
9
LAJITYYPPI
Roolipeli
JULKAISTU
15.10.2014