Arviossa Destiny – ”onnistunut yritys luoda uudenlainen moninpelikonsepti”

Destiny on yksi syksyn odotetuimpia pelejä. Bungien aikaisempien Halo-pelien tapaan Destiny on scifiräiskintä, mutta kunnianhimoa siitä ei ainakaan puutu. Ideana on viedä moninpeliammuskelua eteenpäin tuomalla mukaan ideoita julkaisija Activisionin toisesta pelistä World of Warcraftista.

Peli sijoittuu scifiympäristöön, joka on kuluneempi, eletympi ja myyttisempi kuin Halo-pelien kliiniset käytävät. Destiny tuntuu paikoin suorastaan scifi-fantasialta. Ihmiskunta on tuhon partaalla, ja sen suojana on vain jättimäinen avaruuspallo nimeltä The Traveler, Matkaaja. Pallo antaa sankarillisille Guardianeille supervoimia ja kyvyn taistella pahiksia vastaan. Pelaaja on yksi näistä supervoimaisista suojelijoista.

Destinyssä on hahmonluonti, jossa voi valita rodun ja hahmoluokan. Rodulla ei ole kauheasti väliä, hahmoluokalla vähän enemmän. Kun pelissä menee pidemmälle, hahmoluokan erikoistumisen merkitys alkaa vähetä. Aseen valinta muuttuu olennaisemmaksi.

Pelin perustoiminta koostuu vihollisten ampumisesta yksin ja ryhmässä. Tuntuma on hyvin samanlainen kuin Halo-peleissä: Palautuva suojakenttä pakottaa toimintaan hyökkäysten ja perääntymisten rytmin. Se toimii erittäin hyvin. Myös kentät, joissa toiminta tapahtuu, on suunniteltu hyvin. Ne ovat taktisesti mielenkiintoisia ja monipuolisia.

Destiny on melkoinen kokoelma kaikenlaista tekemistä. Mukana on parikymmentä tarinatehtävää, pienten porukoiden yhteispelinä tehtäviä Strike-tehtäviä ja loistava kuuden pelaajan raidi Vault of Glass. Kuussa ja Maapallolla seikkaillessa törmää satunnaisiin lisätapahtumiin, joista voi kerätä lisää kokemusta.

Pelin ilmestyessä siinä oli mukana joitain lastentauteja. Erityisesti hahmon kehittämiseen korkeammilla tasoilla liittyvä grindaus oli melkoisen tuskastuttavaa. Sitä on edelleenkin, mutta päivitysten myötä pahinta pakerrusta on loivennettu. Vaikka pelissä onkin grindausta, hahmon saa kovimmille tasoille nopeammin kuin vaikkapa World of Warcraftissa.

Absurdin scifipaatoksen kyllästämä Destiny ei välttämättä ole kaikille, mutta sen jylhässä hillittömyydessä on oma viehätyksensä. Julkaisun yhteydessä ilmenneistä ongelmista on jo osittain päästy eroon, ja nykyisellään peli on onnistunut yritys luoda uudenlainen moninpelikonsepti.

KEHITTÄJÄ
BUNGIE

JULKAISIJA
ACTIVISION

TESTATTU
PS4

MUUT ALUSTAT
PS3, XBOX ONE, XBOX 360

ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON

IKÄSUOSITUS
16+

PELAAJIA
1, moninpeli

PLUSSAT
PALJON KAIKKEA
PAATOS

MIINUKSET
GRINDAUS
TOLKUTON

PÄÄSTÖTODISTUS
Rikas ja monipuolinen peli, joka yrittää uudistaa moninpeliräiskintöjä

ARVOSANA
9

LAJITYYPPI
Räiskintä

JULKAISTU
9.9.2014