Enemmän kuin pelkkä peliohjain – arvostelussa Turtle Beach Recon Controller

Sekä pelaamista helpottava että ääntä muokkaava padi. Hyvä peliyleisö: tämä on Recon Controller.

17.08.2021

Turtle Beach Recon Controller on Xbox Series X|S-, Xbox One- ja Windows 10 -tietokoneille suunniteltu monipuolinen peliohjain. Ei tällä irroitettavalla kolmemetrisellä USB-kaapelilla varustetulla kapulalla kuuhun mennä, mutta pilviä kyllä kurkotellaan mitä mainioimmilla ominaisuuksilla.

Recon Controllerista näkee heti päällepäin, että nyt on kyse jostain vähän erikoisemmasta. Xbox-näppäin on perinteiseen ohjaimeen verrattuna alempana ja sen yläpuolelle on isketty erikoisnäppäimien rypäs. Kapulaa kääntämällä paljastuu pohjasta kaksi lisänäppäintä. Aloitetaan tutustumalla niihin.

Pohjassa olevilla quick-action-näppäimillä on kaksi erilaista käyttötapaa. Toinen on ohjelmoida niihin haluamansa näppäintoiminnot. Neljään profiiliin voi tallentaa vaikka eri peleihin sopivat yhdistelmät. Minkäänlaisia komboja ei voi ohjelmoida: quick-action-näppäimet toimivat siis yksinkertaisesti vain esimerkiksi ylimääräisinä x- ja a-näppäiminä.

Vaihtoehtoisesti oikeaa quick-action-näppäintä voi käyttää Pro-Aim-tarkkuustilan aktivoimiseen. Tällöin näppäintä painamalla oikea analogitatti muuttuu hitaammaksi, jotta esimerkiksi räiskintäpeleissä pystyy suuntaamaan tähtäintä normaalia varovaisemmin. Tällä tempulla onnistuu vähän hutilokätisemmätkin paukuttamaan headshotteja! Onko se sitten verkkomatseissa reilua kanssapelaajia kohtaan? Noh, onhan useissa tietokonehiirissäkin vastaavanlainen DPI-vaihtaja, eli ei tässä mitään pelimaailmaa mullistavaa olla kehitetty.

Pro-Aim-tilassa on neljä erilaista hitausvaihtoehtoa, joista jokainen todennäköisesti saa tarpeisiinsa sopivan. Kaikista hiiiiitaimmalla vaihtoehdolla kursori matelee ruudulla niin verkkaisesti, että tähtäämisestä muodostuu kirjaimellisesti pikselintarkkaa puuhaa.

Recon Controllerin toisessa hihassa oleva ässä on audion muokkausmahdollisuus. Ohjain pitää sisällään useista Turtle Beachin pelikuulokkeista tuttuja ominaisuuksia. Nämä herkut toimivat millä tahansa 3,5-millimetrisellä liittimellä varustettujen luurien kanssa.

Ensinnäkin käytössä on neljä erilaista ekvalisaattoria: signature sound, bass boost, bass & treble boost ja vocal boost. Niiden lisäksi tarjolla on FPS-peleihin suunniteltu ja käytännössä myös mainiosti toimiva Superhuman Hearing -äänitila. Tälle esimerkiksi vihollisten askel- ja latausääniä korostavalle äänimuodolle on varattu ihan oma näppäin nopeaa päälle- ja poiskytkentää varten. Ekvalisaattorit korostavat eri äänitaajuuksia ja niiden ”toimivuus” riippuu pelattavasta pelistä.

Edellisten lisäksi kapulassa on omat näppäimet peli- ja chat-äänien voimakkuuksien säätämiselle. Mainiona yksityiskohtana kyseisissä näppäimissä olevien valojen kirkkaus muuttuu voimakkuuden mukaisesti.

Oman puheäänen voimakkuutta pääsee säätämään mic monitoring -toiminnolla. Pelikaverit kiittävät tästä optiosta etenkin kovempia desibelejä suustaan päästävien kohdalla. Sokerina pohjalla on peukalolla suht nopeasti löytyvä oman äänen mykistysnäppäin.

Recon Controller ja Recon 500. Selkeät kaverukset.

Ohjaimen kanssa testailtiin useita eri kuulokkeita. Ei ollut väliä mitkä luurit olivat päässä: äänimuokkaukset toimivat kaikilla laitteilla juuri niin kuin pitikin. Eniten käyttötunteja kertyi Turtle Beachin omilla Recon 500 -peliluureilla, jotka ovat kuin tehty tämän ohjaimen partneriksi. Todennäköisesti onkin.

Recon Controller tarjoaa erittäin kattavan satsin toimintoja. Mutta onko se hyvä ohjain? Kyllä, kyllä se on. Erinomainen jopa.

Ilman kaapelia vain 226 grammaa painavan padin pintamateriaali on oikein miellyttävää. Analogitateissa on kutakuinkin sama tuntuma kuin Xboxin originaaliohjaimessa, mutta D-Pad on selkeästi jäykempi; allekirjoittanut piti kyseisestä piirteestä, mutta herkempään tottuneet joutuvat pienelle harjoittelukurssille.

Liipaisimissa on huomattavasti enemmän pitoa kuin perusohjaimessa. Lisäksi Recon Controllerissa on myös RB- ja LB-näppäimissä samanlaiset pitonypykät. Molemmat edellä mainitut ovat erittäin tervetulleita asioita, sillä mikään ei ota pannuun enempää kuin paniikkihiestä kostuneen etusormen lipsahdus Nürburgringin viimeisessä mutkassa.

Tärinöiden suhteen Recon Controller poikkeaa alkuperäisohjaimesta kahdella tavalla. Ensinnäkin liipaisimet potkivat tehokkaammin ja terävämmin. Toiseksi kyseiset täristimet pitävät myös asteen verran enemmän meteliä. Mistään isosta erosta ei ole kyse, mutta muutoksen huomaa. Kämmeniin iskevät tärinämoottorit vastaavat aikalailla alkuperäisen ohjaimen vastaavia.

Turtle Beach Recon Controller on äärimmäisen onnistunut peliohjain täynnä hyviä lisäherkkuja. Ainoa toisia pelaajia varmasti häiritsevä piirre on kapulan langallisuus. Mikäli sen kanssa pystyy elämään, tai siihen on jopa tottunut, ei järki anna mitään syytä olla testaamatta tätä. Kaikki ohjaimen tarjoamat ekstrat ovat enemmän kuin tervetulleita ja pelaamiseen positiivisesti vaikuttavia. Muista vain alussa olla hieman kärsivällinen ja lue sitä ohjekirjaa oppiaksesi sen, miten saat kapulasta kaiken irti.

Kuten alussa mainittiin, ei tällä ihan kuuhun mennä. Mutta voi hyvänen aika miten makealta pilvenhattarat maistuvatkaan!

Turtle Beach Recon Controller maksaa noin 60 euroa. Ohjainta on saatavana mustana ja valkoisena.

Jaakkimon kaksi viikkoa kestänyt headshot-putki paljastui, kun kaverit tajusivat ettei ohjaimen pohjassa ollutkaan ”vain kaksi teipinpalaa pitämässä sormia paikoillaan.”

Lisää luettavaa